ذخیره میلیون‌ها فیلم و عکس روی DNA +‌ تصاویر

جدیدترین وسیله برای ذخیره‌سازی اطلاعات که برتر از تمامی روش‌ها و وسایل کنونی است ذخیره‌سازی روی DNA سلولی مجازی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران در طرحی منحصر به فرد داده‌ها را در داخل DNA ذخیره کرده‌اند که می‌تواند برای میلیون‌ها سال بدون آسیب دیدن باقی بماند.

ذخیره میلیون‌ها فیلم و عکس روی DNA +‌ تصاویر

گفتنی است، استفاده از DNA برای ذخیره‌سازی اطلاعات تا سال‌ها مورد بحث و جدل دانشمندان به لحاظ محتوایی و ارزشی قرار داشته است.

ذخیره میلیون‌ها فیلم و عکس روی DNA +‌ تصاویر

بررسی‌ها نشان می‌دهند، دانشمندان این شیوه را با الهام گرفتن از فسیل‌ها ابداع کرده‌اند.
برای انجام این  کار دانشمندان سیلیکا را به شدت حرارت داده‌اند و آن سبب نوعی تخریب شیمیایی شده است که معمولا در فسیل‌ها رخ می‌دهد و آنگاه دانشمندان موفق به ذخیره‌سازی اطلاعات در ساختار درونی آن مانند ذخیره‌ شدن داده‌ها در حلقه‌های DNA شده‌اند.

کارشناسان دانشگاه زوریخ که این پروژه را انجام داده اند اعتقاد دارند از طریق این شیوه می‌تواند در تنها یک گرم DNA در حدود 14 هزار دیسک Blu- ray را ذخیره کرد استفاده از DNA برای ذخیره‌سازی اطلاعات می‌تواند یک راه ایمن برای نگهداشت طولانی مدت اطلاعات باشد. 

البته کارشناسان این نکته را نیز ذکر کرده‌اند که مانند اختلالات ژنتیکی و کدگذاری اشتباه در DNA که منجر به جهش می‌شود در این شیوه نگهداری اطلاعات نیز می‌تواند خطاهایی به وجود آید.

در حال حاضر هزینه‌ی نگهداری اطلاعات به این شیوه بسیار بالا و در حدود 8 هزار پوند برای هر یک مگابایت است که سبب شده است نتوان از آن در سطح جهانی برای میلیون‌‌ها کاربر در حال حاضر استفاده کرد.

کارشناسان اعتقاد دارند ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی DNA در سال‌های آتی به عنوان یک روش اصلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه و تأمین انرژی موردنیاز برای نگهداری اطلاعات خواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار