تبریز؛

بهره گیری از ورمی کمپوست و تاثیر جدی بر رشد کمی و کیفی محصولات کشاورزی

استاد گروه علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: ورمی کمپوست با داشتن همه ویژگی‌های یک کود سالم برای رشد و نمو گیاهان علاوه بر تاثیر جدی بر رشد کمی و کیفی محصولات کشاورزی منجر به ایجاد حالتی ماندگار در خاک شده و در نهایت سلامت غذایی کشور را ایجاد می کند.

 ناصر علی اصغر زاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز  افزود: تولید وِرمی کمپوست در دو سطح خانگی و انبوه صورت می‌گیرد که در سطح خانگی در حال حاضر از مهمترین مشاغل خانگی در دنیا محسوب می شود و به لحاظ کارآفرینی، توسعه اقتصادی، ارزش افزوده بالا، بهره برداری سریع و درنهایت تأمین سلامت جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: کود ورمی کمپوست با افزایش هورمون‌های رشد، گیاه را وادار می‌کند که از عناصر فعال شده در محیط ریشه غذا را جذب و عناصر کشت شده را به تدریج آزاد کند.

علی اصغر زاد ادامه داد: ورمی کمپوست به دلیل برخورداری از خاصیت اسفنجی، علاوه بر نگهداشت و آزادسازی تدریجی عناصر غذایی، ضمن مقابله با کمبود آب در شرایط خشکسالی، باروری اراضی غیرقابل کشت، شور و کوهپایه‌ها را نیز در پی دارد.

استاد گروه علوم خاک دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: ورمی کمپوست اصلاح کننده خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک است و علاوه بر وزن مخصوص کم، فاقد هرگونه بو، میکروارگانیسم‌های پاتوژن، باکتری‌های غیرهوازی، قارچ‌ها و علف‌های هرز است.

وی افزود: ورمی کمپوست حاوی بسیاری از عناصر قابل جذب شامل ازت، فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن، روی و منگنز است.

علی اصغر زاد تاکید کرد: توسعه کشاورزی پایدار، مقابله با خشکسالی، جلوگیری از تخریب خاک، امکان تولید محصولات ارگانیک، ایجاد اشتغال پایدار و به نوعی تولید ثروت را می توان با بهره گیری از ورمی کمپوست محقّق دانست.
انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.