زنجان؛

زیبایی‌های وحش در حیات طبیعی زنجان

تنوع آب و هوايى و شرايط اقليمى استان زنجان، زمينه‌ساز پيدايش پوشش گياهى و جانورى شگفت‌انگيزى در این منطقه شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان؛ در استان زنجان  2 منطقه حفاظت شده مهم به نامهای انگوران و سهرین شناسایی شده است که در آن 4گروه جانوری زیست میکنند.

پناهگاه حیات وحش انگوران در استان زنجان یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شدهٔ ایران است که ۱۲۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و نزدیک به ۳۰ هزار هکتار آن پناهگاه و بقیه به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شده است.

وجود رودخانه قزل اوزن که از سر شاخه های سفید رود محسوب میشود در نزدیکی این منطقه موجب رویش گياهان بوته اي و علفي از خانواده های گندميان ،‌ گون و بالشتكي در آن شده است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان در باره گونه های جانوری این حیات وحش میگوید: قوچ، ميش، کل، بز و آهو، هم‌چنين خرس، پلنگ‌، گرگ، کفتار، خرگوش سياه، گربهٔ وحشى، روباه، شغال، خرگوش، سنجاب، گورکن، گراز و سموراز جمله پستاندارانی هستند که دراین منطقه زندگی میکنند.

به گفته محمد پورهم اکنون انگوران برای پرندگان بومى شامل کبک، تيهو، فاخته، قمرى، ياکريم، انواع عقاب، کبوتر، کرکس، لاشخور، دليجه، مرغابى، لک‌لک، کلاغ، سار، زاغى، غراب، حواصيل و بوتيمار زیستگاهی امن محسوب میشود.

حیات وحش انگوران هر از گاهی هم میزبان پرندگان مهاجری چون هوبره، فلامينگو، ‌ درنا، پليکان، انواع غاز، انواع مرغابى، چنگر، باقرقره، خروس کولى و آنقورت میباشد که با ترک لانه هایشان در فصل سرما این دشت را برای آشیانه سازی و اسکان موقت به هرجای دیگر ترجیح میدهند .

مدیر کل محیط زیست استان زنجان همچنین در باره دشت سهرین سرخ آباد از توابع طارم در استان زنجان می گوید این منطقه زیبا و پر ارزش تنها مامن و زیستگاه آخرین بازمانده آهوی ایرانی در شمال غرب کشور محسوب می شود.

بنا به اعلام محمد پور طبق آخرین سرشماری که در روزهای 26 و 27 شهریور ماه امسال انجام شد یک هزار و 391 راس آهو در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان زندگی می کنند

البته در دشت 40 هزار هکتاری سهرین که در قلب منطقه حفاظت شده سرخ آباد واقع شده است علاوه بر آهو جانوان مهم دیگری ازجمله:پلنگ ،گراز،خرس قهوه ای ،سمورسنگی، سنجاب زمینی،رودک، کبک دری ،هوبره، عقاب،شاهین، دال،غاز خاکستری،خوتکا، لک لک سفید،باکلان،افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی،افعی زنجانی ،و ماهیانی نظیرکپور،سیم و اسبله زیست می کنند.

در دشت سهرین گونه های گیاهی متنوعی نیز یافت میشود که پیچك، تاتوره، گون، خارشتر، ریش‌بز، گز، درمنه‌دشتی، بومادران، بابونه، كاكوتی، كاروانكش، درمنه ، كلاه میرحسن، یولاف ،ختمی، زرشك، ارغوان، داغداغان، شیرین‌بیان، گلپر و بید را میتوان از جمله آنها برشمرد.

در ارتفاعات این دشت منحصر به فرد و زیبا انواع قارجهای خوراكی ، ریواس، كنگر، كاكوتی ، آویشن كه همگی مصارف خوراكی و دارویی دارند می روید . این گیاهان طرفداران زیادی نیز دارد همه ساله طبیعت دوستان در فصل بهار به دامان این بلندیها میروند تاهم از زیباییهای آفرینش لذت ببرند. وهم سفره های خودرا با غذاهایی که از این گیاهان تهیه میشود بیارایند.

گفتنی است ،همچنین دوربینهای هوشمند سازمان حفاظت محیط زیست استان زنجان در منطقه سرخ آباد تصاویری از یوز پلنگ ایرانی ضبط کردند که با توله هایش هنگام تاریکی شب به سیاحت در آمده بودند.


انتهای پیام/ق

برچسب ها: زیبایی ، وحش ، حیاتزنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.