93 درصد از میزان آب در کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد

آمارهای موجود بیانگر این است که در کشور حدود 93 میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود تا محصولات غذایی تولید شود که 86 میلیارد آن مربوط به کشاورزی است، تقریبا حدود 93 درصد از آب کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر پور ابراهیم عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اولین همایش روشهای افزایش ماندگاری فرآورده‌های غذایی که امروز صبح در سالن همایش های رازی افتتاح شد، اظهار داشت: موضوع همایش امروز با ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی ارتباط نزدیکی دارد که در 8 بند به آن اشاره می‌گردد. 

بخش نخست اقتصاد دانش بنیان است که امروز ماندگاری مواد غذایی و بحث افزایش کیفیت مواد غذایی در کشور نیازمند یک دانش تخصصی است، اگر دانشمندان و دانش‌پژوهشان در مراکز علمی و دانشگاهی برای آن تلاش نکنند سطح ما همان سطحی خواهد بود که درباره آن صحبت می‌کنیم، لذا حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در بخش محصولات مواد غذایی یکی از موضوعات مهم بوده که در ابلاغیه نیز به آن اشاره شده است. 

وی ادامه داد: بند دوم به بهره‌وری در اقتصاد و رقابت‌پژوهی اختصاص می‌یابد که اگر به عقب برگردیم نگرانی‌های ما در بخش اقتصادی زیاد خواهد بود و آمارهای موجود بیانگر این است که در کشور حدود 93 میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود تا محصولات غذایی تولید شود که 86 میلیارد آن مربوط به کشاورزی است تقریبا حدود 93 درصد از آب کشور را به خود اختصاص می‌دهد. 

گفتنی است، که میانگین مصرف آب در کل دنیا 70 درصد است که ما نسبت به این موضوع از کل دنیا به مراتب بالاتر هستیم و اثر آن در بهره‌وری استفاده از منابع است در حال حاضر سالانه حدود 200 میلی متر مکعب آب بابت صادرات محصولات کشاورزی در کشور مصرف می‌شود با این اوصاف 15 سال با خشکسالی آب مواجه هستیم. 

پورابراهیمی بند3 را اینگونه عنوان کرد: بحث افزایش تولید داخلی و کالاهای اساسی موضوع مهمی است به هر حال نیازهای اولیه زندگی مشخص بوده و با توجه به این رویکرد باید اقدام جدی صورت گیرد.

بند بعدی مدیریت مصرف است، با تاکید بر اجرای سیاست مقام معظم رهبری در قالب ابلاغیه ایشان باید بتوان در حوزه مصرف کار مهمی انجام داد وضعیت ضایعات در کشور اسف بار است آمارها حاکی از آن است در بند لایحه بودجه امسال حدود 11 هزار میلیارد تومان تنها به یارانه نان در کشور اختصاص داده شده است، همچنین لازم به ذکر است که سالانه 3 هزار میلیارد تومان هزینه ضایعات نان در کشور است که بنا به ابلاغیه باید جلوی ضایعات در کشور گرفته شود لذا قبل از آنکه نگاهمان به تحریم باشد باید به الگوی مصرف در داخل کشور توجه شود. 

وی خاطر نشان کرد: حمایت از صادرات کالا و خدمات بند 5 را تشکیل می‌دهد ارزش افزوده محصولات غذایی در کشور جز بالاترین ارزش افزوده‌های صناعی محسوب می‌گردد. آمار نشان می‌دهد دو برابر آنچه صادر می‌شود واردات داریم گفتنی است که 48 درصد از مواد از غذایی کشور از طریق واردات تامین می‌گردد که به نظر می‌تواند هم جایگزین واردات تولید داخلی و هم افزایش صادرات خارج از کشور باشد. 

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تکمیل کرد: افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش و صرفه‌جویی در هزینه‌های کشور از دیگر بندهای ابلاغیه است. این صرفه‌جویی‌ها می‌تواند به توانمندی‌ما در عرصه اقتصادی کمک بزرگی کند. به عنوان بند آخر نیز گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی نیز از دیگر موضوعات مهم به شمار می‌رود. به گونه‌ای که این گفتمان سازی به گفتمان رایج در بین مراکز علمی پژوهشی، تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشور تبدیل شده و منجر به این شود که هر کس موفقیت‌های بزرگی کسب کند نشان اقتصاد مقاومتی به وی اعطا گردد. 




انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار