به کدام فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان اعتماد کرد؟/ در عملیات‌های درگاه بانکی حواستان به "https" باشد

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا اظهار داشت : مهمترین اصل در خریدهای اینترنتی، خرید از فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک است و برای صحت نماد این فروشگاهها با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیک در صفحه فروشگاه اینترنتی صفحه ای برای شما باز می گردد که مشخصات فروشگاه اینترنتی و تاریخ اعتبار آن درج شده است.

به کدام فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان اعتماد کرد؟/ در عملیات‌های درگاه بانکی حواستان به به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در تشریح این خبر گفت : بیشترین صفحات فیشینگ شناسایی شده مربوط به فروشگاه های اینترنتی است که فاقد مجوز لازم نماد اعتماد الکترونیک (enamad)است.

سرهنگ علیرضا آذردرخش با بیان اینکه نماد اعتماد الکترونیک از سوی مرکز توسعه و تجارت الکترونیک به فروشگاههای اینترنتی اعطا می گردد، اظهار داشت : اعطای این نماد در راستای نظارت بر فعالیت فروشگاههای اینترنتی در فضای سایبر و تامین امنیت خاطر خریدارن از فروشگاه اینترنتی است. 

وی افزود: درگاه های بانکی که در برخی سایتهای فروشگاهی برای پرداخت بهای خرید وجود دارد جعلی می باشد که تلاش دارد تا اطلاعات بانکی کاربران را به سرقت ببرد. 

این مقام مسوول ادامه داد: فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک از درگاههای بانکی جعلی استفاده نمی کنند زیرا نظارت بر روی این فروشگاهها اینترنتی وجود دارد و اطلاعات گردانندگان فروشگاه های اینترنتی در هنگام دریافت نماد اعتماد الکترونیک از سوی مرکز توسعه تجارت اخذ شده تا در صورت مشاهده تخلف، به راحتی به آنها دسترسی داشته و اعمال قانون برای آنها صورت گیرد. 

وی در توصیه به کاربران فضای سایبر گفت: چگونگی خرید از فروشگاه های اینترنتی در روند کاهش جرائم فضای سایبر موثر است و از به دام افتادن کاربران جلوگیری می کند. 

سرهنگ آذردرخش ادامه داد: مهمترین اصل در خریدهای اینترنتی، خرید از فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک است و برای صحت نماد این فروشگاهها با کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیک در صفحه فروشگاه اینترنتی صفحه ای برای شما باز می گردد که مشخصات فروشگاه اینترنتی و تاریخ اعتبار آن درج شده است. 

وی ضمن بیان اینكه با وارد کردن آدرس در آدرس بار مطمئن شوید سایت فیشینگ نیست، اظهار داشت :  اگر بر روی نشان نماد اعتماد الکترونیک کلیک کنید به سایتی با آدرس http://www.enamad.ir وارد می شوید، همچنین با کلیک بر روی صفحه نیز می توان از عکس نبودن اطلاعات نمایش داده شده فروشگاه اینترنتی دارای مجوز مطمئن شد ، در این خصوص آدرس سایت نمایش داده شده در پروفایل نماد با آدرس فروشگاه اینترنتی باید یکی بوده و هیچ تفاوتی نداشته باشد. 

سرهنگ آذردرخش گفت: کاربران عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر (لیست کسب و کارهای دارای نماد و...) می توانند به سایت www.enamad.ir مراجعه نمایند. 

سرپرست اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری فتا ناجا در خصوص درگاههای بانکی متصل به سایت های فروشگاهی نیز گفت: کاربران در هنگام عملیات بانکی در این درگاهها مطمئن شوند که درگاه بانکی واقعی است و صفحه جعلی نیست و برای اطمینان از این موضوع باید درگاه بانکی با HTTPS شروع شده باشد. 

سرهنگ آذردرخش با اشاره به اینكه استفاده از صفحه کلیدهای مجازی نیز از سوی کاربران فراموش نگردد،  افزود: در صفحات فیشینگ بانکی کدهای امنیتی موجود در صفحه محدود و تکراری است، در صورتی که در صفحات بانکی با بارگزاری مجدد این کدها تغییر کرده و کد جدید می آید. 

این مقام مسوول هرچند به تازگی مشاهده شده برخی از سودجویان سایبری با جعل نماد اعتماد الکترونیک(enamad) به دنبال سرقت اطلاعات بانکی قربانیان می باشند؛ در توصیه به کاربران بر رعایت نکات ایمنی بسیار جزئی تاکید کرد و گفت: مهمترین نکته در جهت ناکام گذاشتن فیشر ها(طراحان صفحات فیشینگ) رعایت نکات ساده ایمنی همچون تایپ کردن آدرس سایت و توجه به داشتن نماد اعتماد الکترونیک است. پس از کپی کردن یا رفتن به لینک هایی که در سایت های مختلف ارائه شده باید خودداری کنید و همواره به یاد داشته باشید که تمامی سایت های مهم در فرم های ورود اطلاعات خود از پروتکل https استفاده می کنند. 

وی در پایان اظهار داشت : پلیس فتا از کلیه کاربران می خواهد در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۶ تير ۱۳۹۵
با تشکر از شما خدا خیرتون بده
آخرین اخبار