رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب در زمینه امر به معروف و نهی از منکر؛

رعایت مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر واجب است

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: رعایت مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر واجب است، یعنی تا به مرحله پایین‌تر مقصود حاصل می‌شود نباید وارد مرحله بالا‌تر شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی خود حتی از جهاد بالاتر است و اساس جهاد را این فریضه استوار می‌کند اما اینکه امر به معروف و نهی از منکر چیست و ما در مقابل آن چه وظیفه‌ای داریم در آیات و روایات به صراحت بیان شده است.

امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارکان اساسی اسلام و ضامن برپا داشتن همه فرایض اسلامی است و باید در جامعه ما احیاء شود و هر فردی از آحاد مردم، خود را در گسترش نیکی و صلاح و برچیده شدن زشتی و گمراهی و فساد، مسئول احساس کند.
 
با توجه به اهمیت احیا و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر از این پس در صفحه حقوقی قضایی، دیدگاه‌ها و بیانات مقام معظم رهبری را در مورد این فریضه دینی مرور می‌کنیم.
 
**مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر؛

رعایت مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر واجب است. یعنی تا به مرحله پایین‌تر مقصود حاصل می‌شود نباید وارد مرحله بالا‌تر شد.  
 
*امر و نهی قلبی؛


امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی قلبی یا امر و نهی با قلب است، یعنی مکلف باید رضایت قلبی خود را نسبت به معروف و تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به منکر آشکار سازد و از این راه فردی که معروفی را ترک می‌کند و یا منکری را به جا می‌آورد را به انجام معروف و ترک منکر وادار سازد.  
 
امر و نهی قلبی (اظهار رضایت و تنفر) درجاتی دارد که تا با پایین‌ترین درجه و سبک‌ترین راه می‌توان امر و نهی کرد و به مقصود دست یافت نباید متوسل به درجه بالا‌تر شد. این درجات برحسب شدت و ضعف و برحسب انواعی که دارند بسیارند. برخی از آن‌ها عبارتند از: با تبسم و لبخند و روی گشاده برخورد کردن، چشم فروبستن، خیره شدن، به روی دست زدن، دندان به لب گرفتن، با دست یا سر اشاره کردن، سلام نکردن، روگرداندن، پشت کردن، صحبت را قطع کردن، قهر و ترک معاشرت کردن.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار