تبریز؛

ثبت سه اثر تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت سه اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،به نقل ازروابط عمومی این اداره کل، فرزین حق پرست گفت: خانه سرکاراتی در خیابان دارایی تبریز، عمارت تومانیانس روستای وینق در شهرستان خداآفرین و خانه صدرالاسلامی در شهرستان مراغه پس از طی تشریفات قانونی به ثبت ملی رسیدند.

وی با اشاره به اینکه قدمت خانه تاریخی سرکاراتی و صدرالاسلامی به دوران قاجار باز می گردد، افزود: در زمان حاضر مرمت خانه تاریخی سرکاراتی 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حق پرست همچنین گفت: عمارت قدیمی تومانیانس، کوشکی است که حدود صد سال پیش و در دوره قاجار توسط سرکیس تومانیانس در روستای وینق ساخته شده است.

وی با اشاره به ویژگی های خاص این اثر یادآوری کرد: ساختمان تاریخی تومانیانس در دو طبقه و با بخش هایی مانند ایوان سراسری ( بالکن) دور تا دوری، شش برج، مانند قلعه های قدیمی فرانسه و به سبک عمارت های قرن نوزدهم اروپا و روسیه بر بالای یک تپه سنگی ساخته شده است.

حق پرست با بیان اینکه ساختمان از سنگ های بزرگ و تراشیده شده بنا شده و دارای آب آشامیدنی است، اظهارکرد: آب آشامیدنی بوسیله لوله های سفالی به داخل اتاق ها و سایر قسمت ها برده می شده و در میان دیوارها لوله های سفالی وجود داشته که آب گرم در آنها جریان یافته و اتاق ها را گرم می کرده است.

وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن بنا بر روی تپه ای سنگی آن را همانند قلعه جلوه می دهد، افزود: این ساختمان که به خاطر کنترل منطقه ساخته شده است، در زبان محلی با نام کانتور شناخته می شود.

عمارت قاجاری تومانیانس (وینق) در روستای وینق و در غرب روستا و چسبیده به آن و بر بالای تپه ای سنگی که حدود 50 متر از مرکز روستا ارتفاع دارد، قرار گرفته است.
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.