اصفهان؛

کام مسافران نوروزی کاشان با طعم کلوچه و باقلوا شیرین می شود

دیار هفت هزار ساله کاشان مهد تاریخ، فرهنگ و هنر با طعم شیرین ،ترد و خوشمزه کلوچه و باقلوایش کام مسافران و گردشگران نوروزی را شیرین می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، کاشان عروس زیبایی است که با سبد زیبای گل های محمدیش، بوی خوش گلابش در زیباترین حجله شادابی و طراوت از آثار بی نظیر معماری ایر انی اسلامی آن همواره بر تخت بزم گردشگران تکیه زده است.

" مسجد آقا بزرگ" تاج زمرد نشان عظمت و شکوه این عروس زیبا است که با نگین انگشتری جواهرنشان تپه های باستانی سیلک در دستش و الماس خانه های تاریخی بی نظیر و ارزشمند برگردنش به عنوان پایگاه تمدن بشری دنیا بر چهانیان خودنمایی می کند.

پیراهن زربفت این عروس با تار و پود ابریشمی از علما، شعرا، مشاهیر و فرازنگان برجسته علمی، فقهی، ادبی و هنری سرچشمۀ زایش علم و ادب و فقه و فرهنگ و هنر و مایه افتخار ایرانیان در سراسر جهان هستند.

بقاع متبرکه و امامزادگان در این خطه مذهبی، متدین و ولایت مدار که در راس آن امامزاده واجب التعظیمش حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) به عنوان نخستین سفیر اهل بیت در ایران در این منطقه است که شراب طهور آرامش و سبزی و نور و معنویت را در جان مسافران می ریزد.

سهراب سپهری، کمال الملک، محتشم ، غیاث الدین جمشید کاشانی خنچه زیبا و رنگارنگ هنرمندانه ماندگار این عروس بی مثال است که در کنار طعم شربت شیرین و جان افزای گلاب، عطر متبرک گل محمدی و کلوچه و باقلوای خوشمزه اش لذت بازدید از آن را در ذائقه مسافران و گردشگران مضاعف می کند.

میراث مادی و معنوی این عروس پرآوازه در خطۀ کویری پر دُرّ و گوهر هنرخیز و هنرمندپرور کاشان نقل و نبات لذت و پولک شادابی و نشاط و آرامش را به گردشگران هدیه می کند.

باشگاه خبرنگاران جو ان قصد دارد در این گزارش فضای مجازی با معرفی تاریخچه کلوچه کاشان به عنوان یکی از سوغات های سنتی خوراکی و اولین قنادهای آن کام مخاطبان را ملموس و محسوس شیرین کند:

کلوچه سوغات کاشان به گردشگران

کلوچه به معنی تکه نان گرد از کلمه روسی (کولیچ Кулич)وارد زبان فارسی شده‌است که اصل این کلمه یونانی از واژۀ ( κόλλιξ کولیکس) گرفته شده‌ و واژه انگلیسی آن هم Kulichاست.

کلوچه نوعی نان شیرینی است که از آرد سبوس دار گندم، شکر،روغن نباتی یا حیوانی، حل، زعفران و مغز پسته برای تزئین روی آن تهیه می‌شود و برای اولین بار در جهان در قرن هفتم میلادی در ایران پخته شد.

کلوچه شیرینی سفره های نوروزی کاشانی ها است که به همراه پشمک یزد در ایام عید زینت بخش دید و بازدیدهای این فصل باستانی می شود و سوغات کاشان به گردشگران در تمام ایام سال است.

کلوچه در زمان قدیم با زحمت فراوان از طریق ابزارآلات دستی تهیه و پخت می شد اما خوشبختانه در حال حاضر با امکانات و تجهیزات ماشینی به صورت کاملا بهداشتی تولید می شود.

40 قناد و شیرینی پز در حال حاضر در شهرستان کاشان با نظارت اتحادیه به پخت انواع شرینی ها، کلوچه و باقلوا اشتغال دارند در حالیکه در گذشته تعدادی انگشت شمار قنادی در کاشان فقط کار تولید آب نبات، پولکی و سوهان برای چایی را داشتند.

اولین کلوچه پزها در کا شا ن

میرزا علی آقا بهنیا استاد کلوچه پز در کاشان بوده است و حاج حسین شیرین چی و تقی نبات ریز اولین تولیدکنندگان کلوچه و باقلوا در کاشان حدود 150 سال قبل در این شهرستان هستند که قبل از آن به کار تولید آب نبات قیچی، قند کله، نبات و پولکی اشتغال داشتند.

امیر کبابی و نصراالله قناد اولین کاشانی ها هستند که حدود 100 سال قبل با اشتغال در قنادی این نوع شیرینی را پخت کردند.

در زمان های قدیم کلوچه را فقط خانواده های اعیان و اشراف استفاده می کردند اما پس از انقلاب به برکت نظام جمهوری اسلامی با بهبود اوضاع و شرایط اقتصادی مردم و گسترش برنامه های گردشگری این شیرینی علاوه بر استفاده همه خانوارها در سبد سوغات ویژه کاشان به گردشگران داخلی و خارجی نیز قرار گرفت.

قبول بیشترین سفارشات پخت کلوچه و باقلوا از استان ها و شهرستان های مشهد، تهران، اصفهان، یزد، قم، شیراز ،اهواز، تنکابن و رشت است و تعدادی از کشورهای عربی و اروپایی نیز از طریق ایرانیان مقیم در این کشورها با تهیه کلوچه و باقلوای کاشان زینت بخش جشن و محافل خود هستند.

کاشان از شهرستان های استان اصفهان است که در مسیر راهبردی شمال و جنوب کشور با فاصله 220 کیلومتری در شمال این استان و 250 کیلومتری از پایتخت کشور در حاشیه کویر مرکزی و مجاورت کوههای کرکس واقع شده است که از طرف شمال و شمال غربی به شهر قم از طرف شرق و شمال شرقی به آران و بیدگل، از طرف جنوب شرقی به اردستان،از طرف جنوب به شهرستان نطنز و از طرف غرب به گلپایگان و محلات منتهی می‌ شود.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کام ، مسافر ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.