هفدهم اردیبهشت 94 ارزشمندترین جایزه‌ی علوم اعصاب به خاطر کشف میکروسکوپ دوفوتونی به دانشمندانی از امریکا و آلمان اعطا می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ دیوید تانک و کارل سوبودا از امریکا به همراه دنک و آرتور کانرث آلمانی به طور مشترک جایزه یک میلیون یورویی را برای ابداع میکروسکوپ دوفوتنی دریافت خواهند کرد.

رئیس بنیاد تحقیقات مغز گرته لوندبک در اروپا در خصوص این اختراع گفته است که به لطف تلاش این چهار دانشمند، اکنون بررسی رشد مغزی و مشکلات مغزی مانند آلزایمر و سایر انواع  بیماری‌های زوال مغز ممکن شده است.

میکروسکوپ دوفوتونی یک شکل پیشرفته از روش میکروسکوپ فلورسانس است که شامل علامت گذاری سلول‌ها با مولکول‌های درخشان یا فلورسنس در زمان تابش نور در طول موجی خاص مثلا نور فرابنفش است.

میکروسکوپ دوفوتونی از لیزرهای مادون قرمز استفاده می‌کند که به ناحیه‌ی خاص تابیده و تنها همان ناحیه نور را منتشر می‌کند.

معمولا یک فوتون نور مادون قرمز از انرژی کافی برای درخشان کردن یک مولکول برخوردار نیست اما میکروسکوپ دوفوتونی، لیزر پرتاب شده به تابش نور کافی بر روی نمونه می‌پردازد که گاهی دوفوتون در یک زمان با آن برخورد کرده و باعث درخشان شدن مولکو‌ل‌ها می‌گردند. این میکروسکوپ محققان را قادر می‌سازد که تا صدها میکرو متر زیر سطح یک مغز زنده‌ی فعال را مشاهده کنند.

این جایزه‌ی با ارزش توسط فردریک، ولیعهد دانمارک در 17 اردیبهشت سال آینده به این دانشمندان اعطا خواهد شد.



منبع: www.eurekalert.org 





انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار