تاثیر پرتو داروها در بیماری‌ها

پرتو داروها می‌توانند اثر تسکینی و درمانی در انواع بیماری‌های خوش خیم و بد خیم داشته باشند.

دکتر ساغری، رئیس انجمن پزشکی هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص نقش پزشکی هسته‌ای در درمان بیماری‌ها عنوان کرد: در پزشکی هسته‌ای پرتو داروها برای درمان بیماری‌های خوش خیم و بد خیم استفاده می‌شود.

این پرتو داروها در حین استحاله پرتو α،β،∂ سطع می کند. پرتو داروهای مورد استفاده در درمان شامل ید131، sr 89، فسفر-32، لیتیوم 177 می‌باشند. بیشتر از پرتو β این عناصر برای درمان  داروها استفاده می شود که با توجه به ویژگی پرتو  β باعث صدمه وتخریب سلولهای بیمار می‌شود.

دکتر ساغری، در ادامه خاطر نشان کرد: پرتو داروها در بیماری‌های خوش خیم نظیر پرکاری تیروئید و بیماری‌ مفصلی و در بیماری‌های بد خیم مانند سرطان پروستات و سینه نقش دارد. این نوع درمان در سرطان‌های ذکر شده جنبه تسکینی دارد، به این ترتیب که هنگامی که ابتلا به سرطان موجب دست اندازی به استخوان‌ها و درد شدید در بیماران می‌شود این پرتو داروها باعث آسیب به تومورهای اسکلتی و در نتیجه به تسکین بیماری کمک می‌کند.

رئیس انجمن پزشکی هسته‌ای عنوان کرد: پرتو داروها، از خود اشعه‌های مختلف نظیر α،β،∂ تابش می‌کند اما با توجه به برد کم اشعه β و اثر تخریبی بیشتر بر سلولهای بیمار شده بیشتر برای مقاصد پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دکتر ساغری، در پایان اضافه کرد: با توجه به قانون حفاظت در برابر اشعه، افرادی که پرتو کار نیستند نباید در معرض این تشعشات قرار بگیرند و همچنین براساس قانون حفاظت در برابر پرتوها برای پرتو کاران، این افراد نباید بیش از حد مجاز تحت مواجهه با پرتو باشند.



انتهای پیام/

برچسب ها: پرتودارو ، بیماری ، اشعه ، تومور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار