مرگ تدریجی رایانه‌های شخصی

مرگ تدریجی رایانه های شخصی، سریعتر از پیش بینی پژوهشگران در حال وقوع است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از مجله وایرد، مرگ تدریجی رایانه های شخصی، سریعتر از پیش بینی پژوهشگران در حال وقوع است. مرکز تحقیقاتی آی دی سی اخیرا در پیش بینی های خود درباره کاهش فروش رایانه های شخصی در سال 2015 تجدید نظر کرده است. طبق آمار این مرکز، فروش این رایانه ها در سال جاری نسبت به سال گذشته 3.3 درصد کاهش خواهد یافت؛ در حالی که به نظر می رسد این نرخ در سال 2015 به حدود 5 درصد برسد. به این معنا که انتظار می رود در سال جاری، تنها 2931 میلیون دستگاه از این نوع رایانه در سراسر جهان به فروش برسد.

این در حالی است که شرکت اپل تنها در سه ماهه پایانی سال گذشته بیش از 74 میلیون آیفون به خریداران عرضه کرد. اگر این آمار را به صورت سالانه در نظر بگیریم، در خواهیم یافت فروش آیفون به تنهایی بسیار بیشتر از پیش بینی آی دی سی درباره آمار کل فروش رایانه های شخصی است. البته قطعا شرکت اپل سرعت فروش محصولات خود را در سال جاری افزایش خواهد داد و تعداد بیشتری آیفون به بازار عرضه خواهد کرد، با این حال موفقیت این شرکت حاکی از مدار متقاطع بازار تلفن های همراه و رایانه های شخصی است.  

البته در این میان تنها موضوع تعداد دستگاه های تولید و عرضه شده در بازار مطرح نیست، بلکه معضل دیگری که صنعت رایانه های شخصی با آن دست و پنجه نرم می کند، کمبود بودجه و منابع مالی است. طبق آمار مرکز آی دی سی، هم اکنون بازار رایانه های شخصی با 0.8 درصد افت ارزش به 201 میلیارد دلار رسیده است. این افت ارزش برای سال جاری نیز 6.9 درصد پیش بینی شده است. انتظار می‌رود این نرخ تا سال 2019 به 175 میلیارد دلار کاهش یابد، نرخی که از درآمد شرکت اپل در سال 2014 (183 میلیارد دلار) کمتر است. 

این آمار در عصری که تلفن های همراه مهم ترین ابزار اطلاعاتی و ارتباطی محسوب می شوند، به هیچ وجه تعجب برانگیز نیست. اما این پیش بینی ها از آن جهت که نمایانگر تغییر مهمی در مسیر صنعت هستند، جالب توجه به نظر می رسند. 

اینتل، مهم ترین تامین کننده ریزپردازنده های رایانه های شخصی در پیش بینی های خود برای سه ماهه نخست سال جاری، چشم انداز درآمد خود را حدود 1 میلیارد دلار کاهش داده است. این شرکت هم اکنون به دنبال جلب سفارش های بازار رایانه های شخصی و صنایع رده پایین است. طرح مسائلی از قبیل تاخیر خریداران رایانه های شخصی به دلیل انتظار برای ارتقاء ویندوز تاریخ گذشته "اکس پی" و شرایط اقتصاد و ارز، تنها بهانه ای برای توجیه چشم انداز رو به افول این شرکت است؛ در حالی که موضوع اصلی، مسیری است که صنعت رایانه های شخصی به طور کلی در آن حرکت می کند.

در دنیای امروز، منابع قدرت به طرز چشمگیری تغییر کرده اند. اکنون شرکت ها نخستین عامل تعیین کننده در حوزه ابزارهای اطلاعاتی به خصوص رایانه های شخصی نیستند، بلکه صنایعی قدرت و سود کلان را در اختیار دارند که سازنده ابزارهایی هستند که کاربران بیشتر و راحت تر با آنها ارتباط برقرار میکنند، ابزارهایی همچون تلفن های همراه.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار