چهارلنگ و هفت لنگ بختیاری در افق

مستند «تش و چاله» به نحوه معیشت، دامداری، کوچ و آداب و رسوم ایل بختیاری در دشت های چهارمحال و بختیاری می‌پردازد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ ایل بختیاری در جنوب غربی ایران، در استان‌ های چهار محال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان سکونت دارند که گویش آنها نیز با عنوان بختیاری برگرفته از گویش لری شناخته می‌شود.

دو شاخه اصلی برای ایل بختیاری ذکر کرده اند؛ چهارلنگ و هفت ‌لنگ که اولی خود شامل پنج باب و هفت ‌لنگ نیز مشتمل بر چهار باب است و هر باب نیز طوایف مخصوص به خود را دارند.

در مورد پیدایش ایل بختیاری دو نظریه عمده وجود دارد؛ گروهی از محققان بر آن هستند که منشأ پيدايش بختياری ‏ها به دوران ورود يونانيان به همراه اسکندر مقدونی و در پی فروپاشی قدرت هخامنشيان باز می‌گردد؛ برخی دیگر از پژوهشگران بختياري ‏ها را داراي ريشه ايراني مربوط به دوران ‏هاي قبل از اسلام می دانند و البته نظریه های دیگری نیز وجود دارد.

در هر صورت اقوام و ایل های ایرانی عموما دارای رسومات مخصوص به خود هستند که البته شباهت ها و تفاوت هایی میان آنها وجود دارد؛ ایل بختیاری هم از این قضیه مستثنی نیست و بسیاری از آداب و رسوم هستند که به وسیله آنها می توان بختیاری ها را شناخت؛ فرهنگ ایل تابع همین رفتارهای روزمره است.

بختیاری ها از قدیمی ترین ایلات فلات ایران اند و ساختار و نظام خانوادگی مشخصی دارند که از باب، طایفه، تیره، تش، اولاد و خانوار تشکیل شده و شغل اصلی آنها دامداری است.

مستند «تش و چاله» به نحوه معیشت، دامداری، کوچ و آداب و رسوم ایل بختیاری در دشت های چهارمحال و بختیاری می پردازد.

تهیه کننده این اثر، موسسه فرهنگی هنری حامدون است که احمد عبدالرحیمی کارگردانی آن را بر عهده دارد و قرار است ساعت 20 روز چهارشنبه 27 اسفند و تکرار آن روز بعد ساعت 15 از شبکه افق به نمایش درآید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار