شورای امنیت؛ مسیر لاینفک توافق نهایی/ نوید 90 درصدی توافق در مسائل فنی از سوی صالحی

چهاردهمین دور از مذاکرات هسته‌ای کشورمان در حالی پیگیری می‌شود که رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان از توافق 90 درصدی بر موضوعات فنی می‌گوید و مذاکره کننده ارشد کشورمان بر این اعتقاد است مسائل فنی می‌تواند کمک کننده بحث‌های سیاسی باشد..

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، تیم هسته‌ای کشورمان به سرپرستی "محمدجواد ظریف" وزیرخارجه کشورمان روز یکشنبه (24 اسفند) وارد لوزان سوییس شد.

ن.ت.ع.م

"سیدعباس عراقچی" پیش از آغاز این مذاکرات طی یک مصاحبه اظهار داشت: توافق نهایی از مسیر شورای امنیت عبور می‌کند و به تصویب شورای امنیت می‌رسد که برای همه کشور‌ها لازم الاجراست. بنابراین شورای امنیت نیز بر این تعهد صحه خواهد گذاشت و از نظر حقوق بین‌الملل دولت آمریکا، چه دولت فعلی و چه دولت‌های آتی موظف به اجرا هستند و کنگره آمریکا هم اختیار تغییر دادن آن را ندارد.

روز اول مذاکرات هسته ای کشورمان با رایزنی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر انرژی آمریکا، گفتگوی معاونین وزرای خارجه ایران و آمریکا و رایزنی وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور "علی اکبر صالحی"، "ارنست مونیز" و معاونین وزرا به مدت 5 ساعت پیگیری شد.

شورای امنیت؛ مسیر لاینفک توافق نهایی/

در پایان رایزنی‌ها در روز اول "سیدعباس عراقچی" مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: بیش‌تر بحث‌ها عمل‌گرا و اجرایی بود و با این روند شاید بتوان به راه‌حل‌ها نزدیک شد.

این عضو ارشد تیم هسته‌ای ایران افزود: هم در بحث فنی و هم در بخش سیاسی، شکاف‌هایی وجود دارد اما مسائل فنی می‌تواند به بحث‌های سیاسی کمک کننده باشد و در نهایت این تصمیم‌گیری‌های سیاسی است که به رسیدن به توافق نهایی کمک می‌کند.(ادامه متن را در اینجا بخوانید)

همچنین "علی اکبر صالحی" رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان مذاکرات در لوزان را رو به جلو توصیف کرد گفت: جلسه فنی ما با طرف آمریکایی از دیروز بعدازظهر آغاز شد و احساس می‌کنم هر بار که در این جلسات شرکت می‌کنیم مقداری توانسته‌ایم به جلو برویم که همین به نوبه خود نشانه مثبتی است.(ادامه متن دا در اینجا بخوانید)

روز دوم مذکرات هسته ای در لوزان با برگزاری رایزنی "محمد جواد ظریف" و "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رایزنی ظریف و هاموند، نشست مشترک وزرای خارجه ایران، فرانسه، انگلیس، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل پیگیری شد.

شورای امنیت؛ مسیر لاینفک توافق نهایی/

وزیر امورخارجه کشورمان در دیدار با موگرینی آخرین تحولات مربوط به روند مذاکرات هسته ای، رابطه ایران و اتحادیه اروپا و همچنین آخرین تحولات منطقه ای را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار داد.

ظریف گفت: باید درباره راه حل ها صحبت کنیم، روی آنها توافق کنیم و سپس نگارش را آغاز نماییم.(ادامه متن را در اینجا بخوانید)

همچنین وزرای خارجه ایران و انگلیس در دیدار خود بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و روند مذاکرات هسته ای، تاکید طرفین بر تلاش مشترک کشورهای مذاکره کننده در جهت نزدیک کردن فاصله‌ها به منظور دستیابی به توافق مورد بحث قرار دادند.

روز سوم مذاکرات هسته ای در لوزان با برگزاری نشست وزرای ایران و آمریکا به همراه رییس سازمان انرژی اتمی، وزیر انرژی آمریکا، دستیار ویژه رییس جمهور و معاونین وزرا، گفتگو رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان و وزیر انرژی آمریکا، نشست دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا پیگیری شد.

شورای امنیت؛ مسیر لاینفک توافق نهایی/دیدارهای فشرده برای نزدیکی فاصله ها

"علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی در در پایان رایزنی های روز سوم گفت: فقط یک مورد اختلافی که بسیار هم مهم است، باقی مانده که در گفت‌وگوهای عصر امروز تلاش می‌کنیم آن را حل و فصل کنیم(ادامه متن را در اینجا بخوانید)

امروز نیز قرار است دیدارهایی در سطح معاونین و وزرا برگزار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار