نگاهی بر بازار سرمایه در سال 93

جو بازار در کل سال انتظاری بود و شاخص در آخرین ماهای سال همچنان روندی کاهشی را در پیش گرفته است. روند نزولی شاخص و وضعیت نه چندان مطلوب بازار سرمایه موجب شده تا در چند ماه اخیر، شاخص ارزش سهام معامله شده همواره با اختلاف قابل توجهی در صدر پرریزش ترین شاخص‌های اقتصادی قرار گیرد.

محمد رضا گیوکی فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان روند منفی بازار سرمایه در سال جاری گفت: امسال سال خوبی برای بورس نبود. شاخص کل در سال 93 از کانال ۸۹ هزار واحدی به کانال ۶۳ هزار واحدی رسید. 

وی درخصوص جو حاکم بر تالار بورس ادامه داد:جو بازار در کل سال انتظاری بود و شاخص در آخرین ماه‌های سال همچنان روندی کاهشی را در پیش گرفته است.

روند نزولی شاخص و وضعیت نه چندان مطلوب بازار  سرمایه موجب شده تا در چند ماه اخیر، شاخص ارزش سهام معامله شده همواره با اختلاف قابل توجهی در صدر پرریزش ترین شاخص‌های اقتصادی قرار گیرد.

عضو انجمن حسابداری و حسابرسی در توضیح مولف‌های موثر بر روند بازار سرمایه تصریح کرد: تقریبا تمام مولفه‌های بازار همچون ارزش معاملات، متوسط  p\E شرکت‌ها و حجم معاملات با کاهش روبرو بوده است.

وی با اشاره به دلایل ریزش بورس اظهار داشت:درخصوص دلایل ریزش‌های ذکر شده در سال جاری شایان ذکر است که اتفاقات و تصمیماتی که منجر به کاهش روند صعودی و حتی کاهش قیمت سهام و شاخص شد، عمدتا اقتصادی بودند.

گیوکی افزود: طی 6 ماهه ابتدای سال بورس روند نزولی خود را که از زمستان سال گذشته آغاز کرده بود ادامه داد و همزمان با پایان تابستان و ورود به نیمه دوم سال جاری و با شروع پاييز موج مثبتي در بازار سرمايه شکل گرفت.

فعال بازار سرمایه درخصوص حجم معاملات بورس یادآور شد: به طوري که نه تنها حجم معاملات کوچک بهبود يافت بلکه روند قيمتي سهام در شرايط مثبتي دنبال شد.اما این شرایط دوام چندانی نداشت و مجددا بازار روند کاهشی خود را از سر گرفت،به هر حال افت و خیز بازار سهام در سال جاری بیش از گذشته ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش داده است.

گیوکی در‌باره‌ علت افزایش صف فروش گفت:مسائلی همچون بازي با نرخ خوراك پتروشیمی‌ها،موضوع بهره مالکانه،وضعیت نمادهای پالایشگاهی بسياري از سرمايه‌گذاران خرد را ترساند و موجب شد سهم خود را بفروشند، از طرفی اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها چه با شيب كم باشد چه زياد، روي شركت‌ها تاثير گذاشت و شركت‌ها ناگزيرند پيش‌بيني هزينه‌هاي آن را در بودجه خود بكنند.

وی افزود: دیگر موانع موجود بازار سرمايه براي رشد ارزش بازار را می‌توان شامل ريزش قيمت نفت و در نتيجه كاهش درآمدهاي دولت و به تبع آن اتخاذ سياست مالي انقباضي، كاهش مخارج دولت و افزايش ماليات‌ها، بالا بودن نرخ سود سپرده‌هاي بانكي و همچنين ريسك سيستماتيك كشور دانست.همچنین تاثیر مذاکرات در ماه‌های اخیر از اتفاقات تاثیر گذار بر بازار بوده است؛بنابراين شاخص از اين موضوعات تاثير مي‌پذيرد و كاهش فعلي شاخص طبيعي است.در اين بين يكي ديگر از مشكلاتی که بازار را با ابهام مواجه کرد کسری بودجه و نحوه تامین آن می باشد.

فعال بازار سرمایه درخصوص تاثیر نهاد ناظر بازار سرمایه بیان کرد: از دیگر اتفاقات مهم رخ داده در سال جاری تغییر مدیریت در بدنه نهاد ناظر بازار سرمایه است که تاثیر چندانی بر روند حرکتی بازار در  سال جاری نداشته است، هچنین تشکیل کمیته ثبات بازار و صندوق تثبیت بازار نیز از جمله تصمیماتی است که در سال جاری جهت بهبود روند بازار اتخاذ شده است. به طور کلی در سال جاری عدم اعتماد کافی به سیاست‌های کلان اقتصادی و نبود انگیزه کافی در میان سرمایه‌گذاران،عرضه‌های سنگین معامله‌گران حقوقی و افت قیمت در بازارهای جهانی عامل ایجاد این ابهامات شناسایی می‌شود.

گیوکی یادآور شد: قابل ذکر است که در ماه‌های پایانی سال وضعیت بازار به گونه‌ای شده که نسبت به اخبار و اطلاعات مالی شرکت‌ها به دلیل عدم اطمینان عکس العملی نشان نمی‌دهد همچون عدم واکنش بازار به خبر ماه‌های اخیر درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و کیفی سازی پالایشگاه‌ها ،سرمایه گذاران نیز با توجه به اینکه واقع بین شده اند  و دیگر به خوشبینی سال گذشته نیستند تنها هنگامی که اخبار تبدیل به واقعیت شوند واکنش نشان می‌دهند.

البته این موضوع بیانگر اینکه بازار ما به دور از رفتار هیجانی است؛نیست چرا که در طی سال بارها شاهد رفتار هیجان به خصوص از طرف سرمایه گذاران حقیقی بوده ایم. 

وی در بیان فضای بورس در ماه‌های اخیر تصریح کرد:به هر حال  در آخرین ماه‌های سال با اصلاحات قیمتی که در فضای بورس انجام شده است،  انتظار نمی‌رود که روند نزولی با شیب گذشته ادامه یابد.البته در ماه پایانی سال فشار فروش از طرف فعالان حقیقی و حقوقی بازار عرصه را بر عموم سهامداران تنگ کرد.

فعال بازار سرمایه در پایان یادآور شد: اما از ابتدای آخرین هفته سال جاری به واسطه افزایش امیدواری به آینده مذاکرات هسته‌ای و همچنین کاهش قیمت دلار،در حالی که بورس روزهای خوبی را سپری نکرده و رکوردهای مختلف سقوط را به ثبت رسانده بود شاخص در مدار صعود قرار گرفت و افزایش 1000 واحدی آن را شاهد بوده ایم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۴۶ ۰۱ فروردين ۱۳۹۴
تعدادروزهاى تعطيل سال راكاهش دهيدتاهم نقدينگى بيشترى ازطريق بورس وبانك براى اقتصادمقاومتى جذب شودوهم اقتصادپوياترى داشته باشيم فقط درفروردين٩٤نصف ماه ازنقدينگى درگردش جهت توليدداخل خبرى نيست ودادوستدسهام دربورس كم است
آخرین اخبار