حق‌شناس در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

پرهیز احزاب اصلاح‌طلب از شعبه‌شعبه شدن/ هجمه جدی علیه حزب "ندا" ندیده‌ام

عضو حزب اعتماد ملی گفت: من هجمه جدی علیه حزب "ندا" ندیده‌ام؛ ممکن است که دوستان روی خوش نشان نداده باشند. احزاب اصلاح‌طلب باید به سمت جمع‌شدن و نه شعبه‌‌شعبه شدن بروند. جایی برای حزب "ندا" تنگ نشده است و آن‌ها دارند کار خود را می‌کنند.

"محمدجواد حق‌شناس" عضو حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، به سؤالاتی پیرامون مسائل سیاسی روز پاسخ داد.

وی در این گفتگوی کوتاه مدعی شد که اصلاح‌طلبان همواره منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی خود مقدم می‌دانند و بر اساس همین اعتقاد هیچ‌گاه در بند قدرت نبوده‌اند.

حق شناس همچنین گارد گرفتن و هجمه اصلاح‌طلبان علیه نسل دوم اصلاح‌طلبان یا همان ندایی‌ها! را منکر شد.

مشروح این گفتگو را در ادامه خواهید خواند: 

آقای حق‌شناس، با توجه به اینکه یک سال تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده است، ارزیابی شما از جلسه هم‌اندیشی دبیران کل احزاب با معاونت سیاسی وزارت کشور که دوشنبه هفته جاری برگزار شد و نیز جلساتی از این دست چیست؟ 

پیشنهاد من به وزیر کشور این بود که چنین دیدارهایی را حداقل در قالب دیدارهای فصلی به پیش ببرند و به نظر می‌رسد که یکی از مشکلات موجود، وضعیت خانه احزاب است و با توجه به قو‌ل‌هایی که داده شده، امیدواریم که بتوانیم تا پایان اردیبهشت‌ماه تکلیف خانه احزاب را مشخص کنیم و حداقل احزاب فضایی را برای گفتگو با یکدیگر، مقامات کشور و نیز جامعه داشته باشند.

در این جلسه گلایه‌هایی از سوی برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر امنیتی بودن رفتار برخی استانداران کشور مطرح شد؛ آیا چنین اظهاراتی در تعارض با این واقعیت نیست که قریب به اتفاق استانداران از جناح متبوع اصلاح‌طلبان هستند؟

بله؛ استانداران عوض شده‌اند اما اینکه بگوییم استاندارانی که تغییر پیدا کرده‌اند، همه‌شان اصلاح‌طلب هستند، حرف درستی نیست؛ ضمن اینکه آن‌طور که ما اطلاع داریم در رده فرمانداری‌ها، بیش از 50 درصد فرمانداران از دولت قبل باقی مانده‌اند و یا اینکه در سمت دیگری منصوب شده‌اند و طبیعتا این روند نمی‌تواند امید‌بخش باشد.

بحث خودمان را کمی تغییر دهیم؛ باتوجه به‌ اینکه جریان اصلاحات در طی حوادث سال‌های گذشته تا حد زیادی دچار ریزش نیرو شده است، شما برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟ آیا اصلاح‌طلبان باید راه تعامل با حاکمیت که از سوی احزابی همچون "ندا" در پیش گرفته شده است را طی کنند یا اینکه پیمودن راه گذشته می‌تواند برای این جریان کارساز باشد؟

اصلاح‌طلبی نشان داده که بیش از هر چیزی، حتی بیش از منافع خود به منافع ملی و جامعه توجه دارد. نمونه عینی این موضوع انتخابات 92 بود و در حالیکه کاندیدای اصلاح‌طلبان بیش از یک نفر نبود و در شرایطی که پای مصلحت جامعه به میان آمد، آن یک نفر هم با نظر "محمد خاتمی" از انتخابات کنار کشید و نشان داد که در بند قدرت نیست و در اکثریت جناح اصلاح‌طلب مشی توجه به منافع ملی وجود دارد.

اما گارد گرفتن اصلاح‌طلبان در مقابل احزاب تازه تأسیسی همچون "ندا"، مغایر حرف شما است.

دوستانی که در قالب حزب ندا آمده‌اند جایگاه خودشان را دارند؛ 70 حزب اصلاح‌طلب داریم حالا یکی آن‌ها هم "ندا". 

دلیل هجمه‌ها علیه حزب "ندا" را نشأت‌گرفته از کجا می‌دانید؟

من هجمه جدی علیه حزب "ندا" ندیده‌ام؛ ممکن است که دوستان روی خوش نشان نداده باشند. احزاب اصلاح‌طلب باید به سمت جمع‌شدن و نه شعبه‌‌شعبه شدن بروند. جایی برای حزب "ندا" تنگ نشده است و آن‌ها دارند کار خود را می‌کنند.

شما به عنوان کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب چه پیشنهادی را برای طیف اصلاح‌طلبان برای همگرایی دارید؟

دوستان گام اول را در انتخابات 92 خوب برداشتند و گام‌های بعدی هم باید به همان صورت برداشته شود.

اما پیروزی اصولگرایان در انتخاب شهردار تهران و نیز انتخاب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، نشان داد که اصلاح‌طلبان نتوانستند گام‌های بعدی را با موفقیت بردارند و به نوعی درجا زدند.

نه؛ من درجا تعبیر نمی‌کنم. اصلاح‌طلبان باید در جاهایی فکورانه‌تر عمل می‌کردند. هر جایی که فکر و اندیشه حضور و منافع ملی بر منافع شخصی و گروهی تقدم داشته باشد، جواب گرفته‌ایم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار