مهمترین رویدادهای حوزه نیرو در سال 93؛

بهره برداری از سدهای ایوشان و مردوک

سال گذشته سدهای ایوشان خرم‌آباد و مروک دورود در استان لرستان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهورو وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سال گذشته سدهای ایوشان خرم‌آباد و مروک دورود در استان لرستان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهورو وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در این مراسم گفت: با توجه به دستور رییس‌جمهوری، تخصیص اعتبار حوزه آب لرستان 100 درصدی شده است.

وی افزود: سد رودبار لرستان جزو پروژه‌های بزرگ وزارت نیرو است که توان تولید 450 مگاوات برق را دارد و در سال94 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی درباره سد معشوره لرستان گفت: این سد با تاکید رییس‌جمهوری در حال اجراست .

وزیر نیرو سپس با اشاره به کاهش میزان بارندگی در کشور، افزود: هم‌اکنون عملیات ساخت 119 سد در سطح کشور در حال اجرا است و با اجرای صحیح اصول کشاورزی ازجمله کشت‌های گلخانه‌ای، می‌توان مشکل کم‌آبی در کشاورزی را مهار کرد ضمن آنکه استفاده از این روش کشت تولید 10 برابری در بخش کشاورزی، افزایش اشتغال و درآمد بیشتر و کاهش وابستگی به واردات محصول‌های کشاورزی را نیز به دنبال دارد.

وزیر نیرو درباره منابع آب زیرزمینی، گفت: در زمان حاضر، در برخی از مناطق کشور منابع آب زیرزمینی در حال کاهش است که وزارت نیرو 609 دشت و محدوده مطالعاتی کشور را از لحاظ میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی در حال مطالعه و در برنامه دارد تا با استفاده اصولی از این آب‌ها، بتوان کشور را نسبت به مباحث خشک‌سالی بیمه کرد.

گفتنی است کلنگ طرح ایوشان در سال 83 به زمین زده شد و قرار است تا در مدت پنج سال به بهره‌برداری برسد اما به خاطر مشکلات اعتباری ده سال به طول انجامید.

برای این سد 120 میلیارد تومان هزینه شده است و حجم ذخیره آب آن 52 میلیون مترمکعب بوده که موجودی آن هم اکنون 23 میلیون متر مکعب است

 نوع سد ایوشان خاکی- سنگریزه ای با هسته ناتراوای رس ، سیستم آب بندی آن تراشه آب بند است و ارتفاع این سد ازکف پی 70متر وعرض تاج از بدنه اصلی را 8متر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سد ، لرستان ، وزیر نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار