حاشیه‌های سینما در خرداد 93؛

از دیدار رهبر انقلاب با عوامل «شیار 143» تا حواشی حضور لیلا حاتمی در کن

خرداد ماه سال 93 در سینما اتفاقات مختلف زیادی افتاد که در این گزارش به اختصار آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارشخبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، در ماه پایانی فصل بهار، حوزه‌ی فرهنگ و هنر دستخوش تغییر ، تحولات و حاشیه های فراوانی شده بود. گرچه رسانه های غربی نیز از این اتفاقات و حاشیه‌های رخ داده استقبال فراوان کرده و در تمامی برنامه های تلویزیونی خود از حضور لیلا حاتمی و برخوردش با رئیس هیات داوران کن صحبت می کردند.

در حالی که شصت و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کن در فرانسه برگزار شد و حضور لیلا حاتمی و دیده بوسی او با رئیس جشنواره کن مورد انتقاد و خشم افراد بسیاری در ایران شد فستیوالی 10روزه که بشتر از تعداد روزهای برگزاری اش برای لیلا حاتمی داستان و حاشیه به همراه داشت.

ماجرا از آنجا آغاز شد که در 26اردیبهشت همزمان با میلاد حضرت علی (ع) مراسم شب کانون کارگردانان پس از2سال از ماجرای خانه سینما در فرهنگسرای نیاوران برپا شد. ضیافتی که از مدت ها قبل در رسانه ها مطرح شده بود مازیار میری تأکید کرده بود که برای تمامی کارگردان و هنرمندان جهت شرکت در این جشن کارت دعوت فرستاده شده است، گرچه انتظار بیش از این می رفت تا کارگردانان و تهیه کنندگان بسیاری حضور داشته باشند، با توجه به بسته بودن خانه سینما طی دو سال انتظار می رفت این مراسم پر شورتر برگزار شود، اما دو هفته قبل از برپایی جشن شب کارگردانان نامه نگاری میان مهدی فخیم زاده و ابوالحسن داوودی و پس از آن موضوع استعفای طهماسب صلح جو و داستان های دیگر که خود کارگردانان میدانند؛ باعث شد تا در این مراسم عده ای حضور نداشته باشند گویا هنوز اختلافات اهالی خانه ی سینما حل نشده است که این مراسم آنچنان که انتظار داشتیم پر شور برپا نشد.

دو شب بعد از این مراسم اولین جشن رسانه ها توسط بنیاد سینمایی فارابی با دبیری حمید رضا دیبایی که تنها بازمانده مدیریت دوره گذشته است و پیش تر مدیر روابط عمومی رئیس سازمان سینمایی روح الله شمقدری بود؛ برگزار شد. مراسمی که در آن تعدادی از کارگردانان ،تهیه کنندگان و اهالی رسانه حضور داشتند گرچه بسیاری از اهالی قلم و رسانه انتظارداشتند در این مراسم دعوت شوند اما حضور افراد عادی در این جشن اعتراض اهالی فرهنگ و حاضرین در مراسم را بر انگیخت.مراسمی که طی دو شب برگزار شد و در هر شب عده ای مورد تقدیر قرار گرفتند و عده ای نیز از گفته های برخی دیگر گلایه کردند.

پس از این جشن 2بازیگر معروف و مشهور ه-ت و م-ک در یک پارتی شبانه در غرب تهران بازداشت شدند و فردای آن روز گویا با قید وثیقه آزاد شدند.

بنا براین گزارش؛ جشنواره بین المللی فیلم مقاومت نیز در این بین کم حاشیه نبود اول اینکه تصمیم بر این شد تا به جای دو سالانه برگزار کردن این جشنواره هر سال جشنواره مقاومت برپا شود که در نهایت تأیید و تصویب هم شد و طی چند روز گذشته رسانه های صهیونیستی از برپایی این جشنواره گفتند و آن را به زیر ذره بین های خود بردند.

در این میان انصراف محمد حسین لطیفی از پروژه "یار دوازدهم"نیز بار دیگر جنجال بر انگیز شد.

پروژه ای که طی شش ماه گذشته سرو صدای بسیاری به پا کرده و بارها از حمایت خود از تیم ملی در جام جهانی سخن گفته و هنرمندان بسیاری را حامی اعلام کردهاما طی دو هفته بازیگران بسیاری از سفر به برزیل انصراف دادند و چند روز پیش از آن نیز محمد حسین لطیفی از پروژه "یار دوازدهم" به دلیل فراهم نشدن سرمایه کناره گیری کرد.

خرداد ماه با خبری ناراحت کننده از بازیگر محبوب سینما و تلویزیون همراه بود.

بستری شدن ناگهانی شهاب حسینی سوپر استار سینمای ایران نیز شکی بود که همه را غافلگیر کرد گرچه پس از انتشار خبر سکته قلبی شهاب حسینی دکتر محمد هادی کریمی کارگردان سینما طی مصاحبه ای بیان کرد که حسینی سکته نکرده بلکه به علت ضعف جسمانی چند روزی در بیمارستان بستری و در نهایت روز گذشته مرخص شد.اما سکته قلبی شهاب حسینی بازیگر سینما خبر تلخی که تنها شایعه ای بیش نبود و این خبر با درج در برخی از سایت های خبری غوغا به پا کرد که امین تارخ رئیس انجمن بازیگران با تکذیب این خبر اعلام کرد که او به دلیل تنگی نفس به بیمارستان مراجعه کرده و ساعاتی بعد خود شهاب حسینی دلیل مراجعت خود به بیمارستان را فشار عصبی و بیماری خواهر و پدرش مطرح کرد..

می خواستیم هفته را آرام به پایان برسانیم که به طور خیلی اتفاقی خبر از برکناری محمد حسن پزشک مدیر عامل باغ موزه سینما شنیده شد، پزشک حدود 8 سال به مدیریت باغ موزه سینما انتخاب شده بود گرچه طبق گفته های پزشک موزه سینما روزی در آمد ی نداشت امروز شرایطی برایش فراهم شده که مخارج خود را تأمین کند اما پزشک اظهار داشته که طی تماس تلفنی آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی با او از این سمت برکنار شده است و در نهایت" محمد حیدری "به مدیر عاملی موزه سینما انتخاب شده است.

حیدری اظهار داشته است که می خواهد موزه سینما را در سطح جهانی مطرح کند حالا باید منتظر کارها و تصمیمات مدیر عامل جدید بود که می خواهد برای این باغ موزه انجام دهد. "حیدری" که پیش تر در جشنواره های مختلف فیلم فجر سمت های مختلفی داشته است حالا در صندلی ریاست موزه سینماجای گرفته است.

سینما در هفته پایانی خرداد ماهسینما در هفته ای که گذشت دستخوش حواشی و اتفاقات مبارکی قرار گرفت.

یکی از اخبار مهم این هفته سینما دیدار مقام معظم رهبری با عوامل فیلم سینمایی "شیار 143" اختصاص داشت و صبح روز دوشنبه 26 خرداد نرگس آبیار(کارگردان)، تهیه کننده و دیگر عوامل فیلم سینمایی "شیار 143" با رهبر معظم انقلاب دیدار کرده و از نقطه نظرات ایشان درباره این اثر سینمایی بهره مند شدند. در این دیدار رهبر معظم انقلاب در گفتگو با عوامل این فیلم سینمایی نظراتشان را درباره این فیلم که تصویرگر زندگی مادر یک شهید است، بیان کردند.

از سوی دیگر عملکرد "شورای صنفی نمایش" در این چند وقت اخیر با مدیریت جدید خود باعث شد شورای مرکزی کانون پخش‌کنندگان سینمای ایران در نامه‌ای به رییس سازمان سینمایی اعتراضشان‌ را مطرح کنند.

در این نامه خطاب به حجت‌الله ایوبی آمده است:«به استحضار می‌رساند شورای صنفی اکران با قدمتی بالغ بر بیست سال فعالیت صنفی، علیرغم ماهیت بین صنفی آن هم اکنون با حضور تنها نماینده یک صنف (سینماداران) و مابقی از افراد حقیقی سینما (منتخبین سازمان سینمایی) اداره و اقدام به برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای اکران سال 93 می‌نماید.

جشنواره فیلم کودک یکی دیگر از اخبار سینما در روزهای پایانی فصل بهار بود که طی احکامی مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره بیست و هشتم فیلم‌های کودکان و نوجوانان مدیران این دوره جشنواره را معرفی کرد و حمیدرضا دیبایی مدیر اجرایی و ارتباطات و امور رسانه ای، اسدالله اعلایی مسئول بخش مسابقه فیلم نامه، ناصر باکیده مشاور دبیر، امور استان ها و مدیر دبیرخانه و برنامه ریزی، کیوان سهرابی مدیر مالی و اداری، عزت الله علیزادهمدیر پشتیبانی و فنی و نمایش سینماها، امیر اسفندیاری مدیر بخش بین الملل، احمد ناطقی مسئول بخش جنبی و مسابقه مواد تبلیغی، محمد پرویزی مدیر هنری و رضا آژ مدیر تشریفات انتخاب شدند.


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار