با توجه به عرضه بیش از تقاضا؛

شرایط ورود سیمان به بورس کالا فراهم شد

در حال حاضر انجمن تولیدکنندگان سیمان به این جمع بندی رسیده که عرضه صادراتی سیمان از طریق بورس کالا به نفع این صنعت بوده، وزارت صنعت نیز مانعی برای آغاز صادرات سیمان از بورس کالا نمی بیند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص عرضه مجدد سیمان در بورس کالا و موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی و با وجود ایجاد رکود و افزایش عرضه در این بازار می‌توان گفت: ارائه سیاست‌های اقتصادی دولت در قالب بسته خروج از رکود غیرتورمی و اعطای وظیفه تنظیم و آزادسازی قیمت محصولات مختلف به بورس کالا، باعث شد تا بار دیگر زمزمه عرضه سیمان در بورس کالای ایران مطرح شود.
 
در این بین رکود حاکم در بازار سیمان نیز مزید بر علت شد تا مسئولان و مدیران شرکت‌های سیمانی جلساتی را به منظور بررسی عرضه دوباره سیمان در تالار داخلی و صادراتی بورس کالای ایران برگزار کنند.
 
 زمزمه‌هایی در خصوص موافقت انجمن سیمان درباره‌ عرضه مجدد سیمان در بورس کالای ایران شنیده می‌شود اما تعیین کننده‌، تایید نهایی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
 
اکنون بهترین زمان است تا از طریق بورس کالا به آزادسازی قیمت سیمان اقدام شود؛ چرا که حجم عرضه ‌بیشتر از تقاضاست و به دلیل آرامش و رکود بازار، هیچ مشکلی در زمینه قیمت و تامین نیاز مصرف کنندگان ایجاد نمی‌شود.
 
بر اساس این گزارش، یکی از دغدغه های اصلی فعالان صنعت سیمان برقراری نظم و قانونمند شدن صادرات این محصول است، زیرا بورس کالای ایران می تواند به روند صادرات هدفمند سیمان نظم دهد که از این رو انجمن سیمان صادرات کل سیمان کشور از طریق بورس کالا را به وزارت صنعت پیشنهاد خواهد داد؛ به طوری که صادرات مستقل از سوی شرکت های سیمانی ممنوع شود تا شاهد فروش یکپارچه سیمان کشور در بازارهای جهانی باشیم.
 
این در حالی است که خبرهایی از موافقت انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان در خصوص عرضه مجدد سیمان از طریق بورس کالا شنیده می‌شود و از ارسال نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اتخاذ نظر نهایی این وزارتخانه خبر ‌می‌دهد.
 
می توان گفت در حال حاضر  انجمن تولیدکنندگان سیمان به این جمع بندی رسیده است که عرضه صادراتی سیمان از طریق بورس کالا به نفع این صنعت است، وزارت صنعت نیز مانعی برای آغاز صادرات سیمان از بورس کالا نمی بیند.
 
عرضه داخلی سیمان هنوز در بورس کالا مشخص نیست و اگر تولیدکنندگان سیمان بتوانند در قالب عرضه در بورس، بازار صادرات سیمان را سر و سامان و توسعه بدهند و از رقابت مخرب جلوگیری کنند، وزارت صنعت موافق صادرات سیمان از بورس کالا خواهد بود.
 
بر این اساس، پذیرش و عرضه سیمان در بورس کالای ایران به تیرماه سال 89 برمی‌گردد و در مدتی که تولیدکنندگان سیمان در بورس حضور داشتند، بیش از یک میلیون تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت؛ اما رفته رفته به دلیل اعمال محدودیت‌های قیمتی از سوی دولت وقت در معاملات بورس کالای ایران و اجبار فروش سیمان به نرخ‌های مصوب در بورس، تولیدکنندگان این محصول را برای ادامه معاملات در بورس دلسرد کرد و عرضه این محصول در خرداد سال 90 متوقف شد.
 
گفتنی است، دیدگاه منطقی و روشن به بورس کالا، این انتظار را برای تولیدکنندگان سیمان ایجاد می‌کند که پس از آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی و سایر کالاهای موجود در بورس کالا، بازار سیمان نیز با قیمت گذاری واقعی در بورس کالا با نرخ گذاری دستوری برداشته شود که در مرحله اول صادرات سیمان از بورس در برنامه مسوولان قرار گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سیمان ، بورس ، ارزش ، سهم ، تقاضا ، رکود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار