هنرهای تجسمی در سالی که گذشت؛

حذف صمدیان از تصویر سال/ رونق سرقت آثار هنری در ایران

در سالی که گذشت هنرهای تجسمی شاهد برنامه‌های تازه، سرقت آثار هنری، حذف صمدیان از تصویر سال و ... بود.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران، در سالی که گذشت رویدادهای هنرهای تجسمی در نیمه دوم سال رونق داشت برنامه و برگزاری نمایشگاه‌هایی در ارتباط با هنرهای تجسمی از نیمه دوم سال 93 آغاز شد.

در سالی که گذشت دوسالانه‌های نگارگری، عکس، خوشنویسی برگزار شد، که البته دوسالانه عکس امسال یعنی در سیزدهمین دوره خود بدون اهدا جایزه برگزار شد.

در روز اختتامیه سیزدهمین دوسالانه‌های عکس ایران که پس از 27 سال بار دیگر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، از شرکت‌کنندگان با اهدا لوح تقدیر و مدال این دوره از دوسالانه‌ عکس تقدیر شد.

** سومین دوسالانه‌ خوشنویسی با سکوت همراه بود

در سالی که گذشت سومین دوسالانه خوشنویسی در شهر قزوین برگزار شد.

این دوسالانه که از اولین دوره برگزاری در قزوین بوده است متأسفانه علی‌رغم آنکه رویدادی از یک هنر ارزشمند است، در سکوت و بدون خبرسازی چندانی برگزار شد.

** هشتمین دوسالانه‌ نگارگری ایران

هشتمین دوسالانه ملی نگارگری ایران نیز یکی دیگر از دوسالان‌های هنرهای تجسمی بود که در آذر ماه در مؤسسه فرهنگی برگزار شد.

کتاب این دوره از دوسالانه نگارگری به عنوان یکی از نفیس‌ترین کتاب‌های تجسمی منتشر شد.
البته در این کتاب آثار هنرمندان برجسته نگارگری به چاپ رسید.

** فصلی از هنر به سرقت آثار هنری

یکی دیگر از رویدادهای هنرهای تجسمی برگزاری نمایشگاه فصلی از هنر که نمایشگاه دوره‌ای انجمن هنرمندان نقاش ایران بود.

در این نمایشگاه آثاری از هنرمندان و استادان برجسته و پیشکسوت هنرهای تجسمی به نمایش گذاشته شد که در بین آثار هنرمندان برجسته آثار استادانی چون رضا بانگیز، صادق تبریزی، بابک اطمینانی و ... به نمایش و فروش گذاشته شد.

با تمام شدن نمایشگاه قرار بود آثار هنرمندان برای آنها ارسال شود که در بین این آثار یک اثر استاد صادق تبریزی با ارزش بیش از 30 میلیون تومان بود.

ظاهرا این اثر از خانه هنرمندان ایران خارج و با وسیله‌ای که قرار بود  به انجمن هنرمندان نقاش ایران انتقال پیدا کند به سرقت رفت در حقیقت به ظاهر امر بدین گونه است که راننده وانت اثر را به سرقت برده است.

البته صادق تبریزی به عنوان صاحب اثر هیچ اظهار نظری نکرد و تنها خواهرزاده وی اعلام کرد که اثر متعلق به استاد تبریزی و همان‌طور که تحویل داده شده باید برگردانده شود.

اینکه چه کسی یا کسانی اثر این هنرمند را به سهولت به سرقت برده‌اند اصلا مشخص نیست و اینکه چرا هیچ پیگیری از سوی هنرمند یا انجمن هنرمندان نقاش ایران هم صورت نگرفت هم اصلا مشخص نیست ولی اثر این هنرمندا پیشکسوت به سرقت رفت و هیچ کس پاسخگو نبود.

** دوازدهمین جشن تصویر سال

در ابتدای اسفند ماه دوازدهمین جشن تصویر سال برگزار شد.

این دوره از جشن تصویر سال هم با حضور سینماگران که به اعتبار سیف‌الله صمدیان در این رویداد حضور داشتند نه اعتبار تصویر سال از اینکه اسفند در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و تا بیستم اسفند ماه نیز ادامه داشت که البته در این دوره از چند هنرمند پیشکسوت در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی تقدیر شد.

اینکه تصویر سال به اعتبار سیف‌الله صمدیان برگزار می‌شود و سینماگران تنها به خاطر وی در این رویداد حضور پیدا می‌کنند جای سوال است و اینکه چرا سیف‌الله صمدیان ریسک در کنار جشن تصویر سال باشد نه به عنوان برگزارکننده، نمی‌پذیرد تأمل‌برانگیز است.

** فجری که حاشیه‌های زیادی را در پی داشت

هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از نیمه دوم بهمن ماه در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر غیررقابتی برگزار شد و همین موضوع باعث انتقاد بسیاری از هنرمندان شد.

در این جشنواره آثار هنرمندان پیشکسوت در بخش مدعوین به نمایش گذاشته شد و همزمان با برگزاری نمایشگاه هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در تهران، آثار بخشی از رشته‌ها در استان‌های کشور نیز به نمایش گذاشته شد.

کتاب این دوره از جشنواره تجسمی فجر در نه رشته به صورت جداگانه منتشر شد.

در هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از نه هنرمندد برجسته هنرهای تجسمی به عنوان مفاخر هنرهای تجسمی تقدیر شد.

** هفتمین جشنواره فجر طعم تلخ تقدیر

مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در تالار وحدت برگزار شد که متأسفانه به دلیل تداخل با تئاتر مذهبی غبار با اعتراض تماشاگران تئاتر مواجه شد و همین اعتراض باعث بی‌احترامی و بی‌حرمتی به هنرمندان تجسمی شد.

البته این بی‌احترامی چندان بازتاب خبری پیدا نکرد چرا که بی‌حرمتی به هنرمندان تجسمی نه بازیگران سینما چرا که بازیگران سینما ویترین فرهنگ و هنر هستند نه هنرمندان تجسمی. که هر کدام شاید 50 سال از عمر خود را صرف رونق هنر کرده‌اند.

** آخرین نمایشگاه تجسمی در خانه هنرمندان ایران

آخرین رویداد هنرهای تجسمی که نمایشگاه سالانه انجمن هنرمندان نقاش بود در تمامی گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار شد که تا 25 اسفند حدود 400 میلیون تومان فروش آثار را در پی داشت.

این نمایشگاه تا 29 اسفند در خانه هنرمندان ایران  برپاست.

** سال 94 با اولین رویدادهای تجسمی 

در سال جدید رویدادهای هنرهای تجسمی که در قالب برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی خواهد بود از 14 فروردین ماه آغاز می‌شود.


گزارش از فاطمه اصلانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار