باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد:

رود دره های شمیران از پرمراجعه‌ترین مکانهای گردشگری‌ پایتخت

رود دره‌های شمیران در تمام طول سال از پرمراجعه‌ترین مکانهای گردشگری پایتخت به شمار می‌روند. در مراجعه به این رود دره‌ها، توجه به نکاتی می‌تواند از برخی حوادث معمول در محیط‌های طبیعی و کوهستانی پیشگیری کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران، روددره‌های شهری نقش موثری در جهت ایجاد تعادل بین فضای ماشینی شهر، طبیعت و ارتباط انسان با طبیعت ایفا می کنند، بر همین اساس نقش تفرجگاهی رود دره‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به محیط طبیعی، رود دره‌های تهران در شمال شهر و عمدتاً در شمیران قرار دارند و از دیرباز به عنوان بخش مهمی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رفتند که در سالهای اخیر ساماندهی رود دره‌ها از سوی شهرداری بر جذابیت آنها افزوده است.

رود دره‌ها در تمام طول سال زیبایی‌ها و  جذابیتهای ویژه خود را دارند، هنگام بهار با خروش رود‌خانه‌ها، آب شدن برفها و زنده شدن طبیعت زیبایی روددره‌ها دو چندان می شود با خصوص اینکه این فصل با باز شدن گلهای وحشی است که در دره‌های منطقه به وفور دیده می شوند.
رود دره های شمیران از پرمراجعه ترین مکانهای گردشگری‌

تابستان رود دره‌ها از تهران بسیار خنک تر اند و مکانی برای فرار از گرما هستند. در این فصل، در طول مسیر، باغداران محصولاتی مثل گیلاس را در غرفه‌ها عرضه می کنند و در برخی مناطق حاشیه رودخانه‌ها که تراکم درختان بیشتر است در صورت صبر و حوصله، امکان دیدن پرندگان گوناگونی و جود دارد.کوهپیمایی شبانه به خصوص در شبهای روشن تابستان با رعایت نکات ایمنی تجربه‌ای فراموش نشدنی برای گردشگران است.

پاییز دل انگیز رنگارنگ، مخصوصاً اگر نم باران هم هوا را صاف کرده باشد پیاده روی در هر کدام از رود دره‌ها بسیار زیباست.
در این فصل هزار رنگ چشم انداز رود دره از ارتفاعات دیدنی است. ضمناً احتمال چیدن تمشک از بوته‌های فراوان بعضی رود دره‌ها و یا خرید خرمالوی باغهای مسیر هم وجود دارد.

در زمستان، زمین برف پوش انسان را چنان از محیط شهری دور می‌کند که انگار این رود دره‌ها فرسنگها با شهر فاصله دارند.
تجربه گردش زمستانه در هر کدام از این مسیرها با شنیدن صدای آبها و دیدن شکوه کوههای برف پوش نیز خالی از لطف نیست. همچننی به دلیل استفاده دامداران از بعضی رود دره‌ها به ویژه گلابدره، امکان خرید شیر تازه گوسفندی از آنان وجود دارد.

رود دره های شمیران از پرمراجعه ترین مکانهای گردشگری‌

به علت صخره‌ای بودن و وجود شیب زیاد در بیشتر طول رود دره‌ها عدم آمادگی جسمی لازم یا بی احتیاطی میتواند حوادث ناگواری را در پی داشته باشد . در روزهای بارانی و همچنین در زمستان رعایت احتیاط چند برابر توصیه  می شود.

در روزهای باران یا روزهای بسیار گرم بهاری برف دامنه‌ها سریعاً ذوب می‌شوند و خطر وقوع سیل در سواحل رودخانه زیاد است.
همچنین گم شدن در روزهای برفی نیز از حوادث معمول کوهستانهای شمال تهران است چون با برف پوش شدن زمین چشم ا ندازها به کلی تغییر کرده راههای پاکوب محو می شود و دامنه دید نیز به دلیل کولاک و با نور شدید منعکس شده از برفها کاهش می‌یابد.

کوههای بلند دو طرف دره خلی زود آفتاب را در پشت خود پنهان می کنند که بیانگر روزهای کوتاه و تاریک شدن سریع به خصوص در پاییز و زمستان است لذا توجه به این نکته ضروری است تا در بازگشت به تاریکی برخورد نکرد.

لغزندگی صخره‌ها و مسیرهای سنگی در موقع بارندگی و یخبندان، وجود دره‌هایی با عمق زیاد و دامنه‌های پرشیب همه ساله به خصوص درفصلهایی که هوا متغیر است باعث ایجاد سوانح و حوادث در رود‌دره‌ها می شود. جهت کوهپیمایی در این مسیرها بهتر است حتماً از کفش مناسب، عصای کوه یا چوب دست استفاده کرد.

مجید سعادتمندی مدیر مرکز رفاه و خدمات اجتماعی منطقه یک در گفت‌و‌گو با  خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران، با اشاره به پرمراجعه بودن رود دره‌های شمیران در طول سال به عنوان مکانهای گردشگری شهر اظهار کرد: رود دره در بند، یکی از پرمراجعه‌ترین مسیرهای کوهستان شمال تهران با تعداد زیاد رستوران و کافه و فروشگاه است که با فراهم کردن امکانات از قبیل تله شیر مقصد خوبی برای گردشگران به شمار می‌رود.

دره دربند سرسبز و پرآب است و بستر رودخانه آن نیز سنگی است، در این رود دره امکان حرکت موازی با رودخانه در مسیر‌هایی از زیر سایه سار درختان تا مسیرهایی از روی یالها در زیر آفتاب امکان پذیر است. همچنین مسیر دربند، شیرپلا، سیاه سنگ، رایج‌ترین و کوتاه ترنی مسیر برای فتح قله توچال است.

رود دره های شمیران از پرمراجعه ترین مکانهای گردشگری‌

رود دره که طی مسیر آن گردشگر را با مناطقی با شیب زیاد و صخره‌ای مواجه می‌کند، در ابتدا تا حدود یک ساعت پیاده روی در دو طرف مسیر، کافه و رستورانهای رنگارنگ برای هر سلیقه و بودجه خدماتی برای ارائه دارند.

این مسیر که با گذر از آن با کوچه باغهایی با درختان کهن و سر به هم آورده و صدای آرام بخش رودخانه و آبشارهای کوچک و بزرگ آن مواجه می شویم، بسیار پرتردد و زنده بود و تا پاسی از شب پذیرای گردشگرانی است که جهت استفاده از رستورانهای ابتدای مسیر به آن مراجعه می‌کنند یا کوهنوردان حرفه‌ای که صعود شبانه در سکوت کوهستان را ترجیح می‌دهند.

وی در ادامه گفت: رود دره دارآباد که بین مسیر کلک چال (شمال بوستان جمشیدیه) و دره کهنه دارآباد (شمال بیمارستان 505 ارتش) قرار گرفته است از ارتفاع حدوداً 1700 متر در ابتدای مسیر شروع و در قله دارآباد به 3 هزار و 160 متر می‌رسد.

مسیر این رود دره در منطقه‌ای کوهستانی با رودخانه‌ای از آب زلال، چشمه‌ها،‌ آبشارهای فراوان ، دامنه‌های پر از سنگ و صخره‌های سر به فلک کشیده با هوایی دلپذیر و درختانی سایه گستر قرار دارد.

مسیر این رود برای کوهپیمایی بهسازی شده است. همچنین پوشش گیاهی و درختی پرتراکم به خصوص در اطراف رودخانه به چشم می‌خورد.

وجود فضاهای بکر طبیعی از ویژگی چشمگیر و با ارزش این دره است. تاکنون در امتداد مسیر کوهپیمایی همگانی آن جز در یک نقطه در ابتدای مسیر، واحد‌های مسکونی و پذیرایی احداث شده است.

رودخانه پرآب دارآباد و درختان اطراف آن چشمه‌هایی که از دل سنگها بیرون می‌آیند، صخره‌هایی بلند و عمودی مناسب برای سنگ نوردی، آبشارها از جمله زیبایی‌های دیگر این مسیرهستند.

رود دره های شمیران از پرمراجعه ترین مکانهای گردشگری‌

مسیر دسترسی به برخی از آبشارها، گردشگر را به بالای آن هدایت می‌کند، تماشای آبشار از این زاویه تجربه جالبی است که ترس و کنجکاوی را همزمان بر می‌انگیزد.

فراوانی مقاصد و تنوع گردشگاه‌ها در این رود دره تا حدی است که بازدید از تمام آنها احتیاج به چندین برنامه یک روزه دارد.
سعادتمندی تصریح کرد: رود دره سرسبز گلابدره بین دربند و کلکچال واقع است که در ابتدای مسیر، راهی بهسازی شده در اطراف رودخانه گلابدره احداث شده و در سمت شرقی این راه تا جایی که امکان احداث ساختمان بوده، ساخت وساز شده به طوری که منظره ماسوله را در فضای شهری تداعی می‌کند  با عبور از دره به سمت یالها، منظره کوههای اطراف ابهت خاصی یافته و چشم  انداز تهران نیز تماشایی است.

از کلک چال، راهی دشوار و سخت کوهنوردان را به بند یخچال از کلک چال و قله سنگی اسپیلت می رساند که وجود صخره‌هایی یکپارچه و دیواره‌های سنگی آن محلی عالی برای صخره نوردی حرفه‌ای پدید آ‌ورده است.
دره و وزش باد با آبشارهای زیبایش مقصد خوبی برای گردشگری است.

وی افزود: رود دره ولنجک از دامنه کوه کماچال با ارتفاع 3 هزار و 50 متری آغاز شده است، جذابیت این مسیر کوهستانی عمدتاً به دلیل تله کا بین توچال است علاوه بر این در میان مسیرهای کوهپیمایی در شمال تهران، ولنجک یکی از پرامکانات ترین مسیرهاست.

در ابتدای مسیر، چشم انداز اطراف حالت مصنوع و دست ساز دارد ولی با ادامه مسیر در امتداد رودخانه به دلیل وجود شیبهای تند، مسیرهای خاکی، پاکوب، صخره‌های بزرگ و درختان متعدد، گردشگر ناگهان از فضای شهری به محیطی کاملاً کوهستانی می رسد که در آن تمام هیجان در طبیعت خشن و غیر قابل پیش بینی القا می‌شود و دوباره با بالا رفتن از شیب نفس گیر انتهای مسیر و رسیدن به مجموع توچال، این احساس جای خود را به آرامش کوهستان می‌دهد.

سعادتمندی گفت: کوهسار و رودخانه درکه در شمال غرب تهران دسترسی به دامنه‌های جنوبی البرز را فراهم می‌کند. 

این مسیر تا پناهگاه شیرپلا با عبور از بین رستورانهای مسیر، سایه سار درختان، پلهای زیبایی که بر روی رودخانه ساخته شده، مناطق ساحلی رودخانه است که می شود در آنها اطراق کرد.

مسیر بعد از پناهگاه شیرپلا با شیب زیاد ادامه یافته و جهت کوهنوردی در مسیر شمال شرق تا ایستگاه پنج تله کابین توچال و در مسیر شمال غرب تا منطقه صخره‌ای اشتر گردن و قله سرباز ارک استفاده می‌شود.

وی اظهار کرد: رود دره کلچال از ارتفاع حدود یک هزار و 850 متری آغاز شده و به پناهگاه کلک چال در ارتفاع دو هزار و 650 متری می‌رسد. اطراف مسیر کوهستانی پرتردد کلک چال تقریباً تا اردوگاهی با همین نام درختکاری شده است.

اردوگاه کلکچال که زیباترین بنای آن برجی مدوری است که قطر آن حدود 5 متر و ارتفاع آن قریب به 20 متر بوده و پلکانی برگرد بدنه خارجی بنا امکان بالا رفتن از آن را فراهم می‌کند.

سعادتمندی عنوان کرد: مسیر پیاده روی بهسازی شده در سال رودخانه مقصودبیک از میدان تجریش شروع شده و تا پل رومی در خیابان شریعتی امتداد دارد.

رود دره های شمیران از پرمراجعه ترین مکانهای گردشگری‌

مسیر رودخانه مقصود بیک به  نحوی طراحی شده که استفاده از آن برای گروه‌های سنی مختلف همچنین معلولین امکان پذیر باشد. مسیر رودخانه مقصود بیک را می‌توان به عنوان یک میانبر برای پیاده روی از میدان تجریش تا ایستگاه قیطریه- در خیابان شریعتی در نظر گرفت.

رود دره‌های شمیران اگر چه دارای سختی در راه و مسیر هستند ولی از جاذبه‌های جالب و دیدنی گوناگونی برخوردارند که برای یک روز تعطیل و به یاد ماندنی می‌تواند چشم گردشگران را به خود خیره کنند.

از همین رو در ایام نوروز نباید استفاده از این فضاهای طبیعی خدادادی را از یاد برد و سرزدن به این مکانها و استفاده از آب و هوا و طبیعت بکر آن دور از زیبایی نیست.

گزارش از نگار قدیمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار