باید باور‌های نادرست والدین در خصوص ورزش کودکان اصلاح شود

حلبچی گفت: متاسفانه باورهای نادرست والدین در خصوص ارتباط ورزش با رشد کودکان باعث می‌شود که کودکان خود را از پرداختن به رشته ورزشی مورد علاقه آنها مطلع کنند.

دکتر فرزین حلبچی متخصص پزشکی – ورزشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگارانگفت: یکی از دغدغه‌های والدین در مبحث ورزش کودکستان نگرانی درباره اثرهای نامطلوب ورزش روی رشد و تکامل کودک است.در واقع وجود باورهای نادرست در این خصوص خانواده‌ها فرزندشان را از پرداختن به رشته‌های ورزشی مورد علاقه خود منع می‌کنند.

وی با تأکید بر این که بر مبنای یافته‌های علمی در کودکان سالمی که از تغذیه مناسب برخوردار هستند برنامه‌های ورزشی روی میزان و یا سرعت رشد قد آنها تأثیر محسوس نمی‌گذارد، افزود: به جز چند مورد استثنا مانند ژیمناستیک، پاتیناژ، میانگین قدی ورزشکاران دختر و پسر در بیشتر ورزش ها معادل و حتی بیشتر از افراد غیر ورزشکار است.

حلبچی ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده روی ورزشکاران موفق این رشته ها والدین این ورزشکاران نیز قدی کوتاه‌تر از حد متوسط داشته‌اند.
البته وقتی از عدم تأثیر ورزش بر رشد قد صحبت می‌شود شرایط عادی و طبیعی ورزش باید مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: شواهد علمی نشان داده تمرین شدید و طاقت فرسایی که همراه با دریافت ناکافی کالری همراه باشد باعث محدودیت قد در دوره ی نوجوانی می‌شود.البته معمولاً در زمان کاهش یا قطع تمرین شدید، یک رشد جبرانی بوجود می‌آید.

حلبچی خاطر نشان کرد: با این حال شرط احتیاط این است که همه‌ی کودکان که به مدت طولانی در برنامه‌های تمرینی شدید شرکت می‌کنند از نظر متغیر‌های رشد با دقت بررسی شوند.



انتهای پیام/

برچسب ها: ورزش ، کودک ، ژیمناستیک ، قد ، والدین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار