گزارش/

برتری صنایع کوچک در توسعه اقتصادی کشورها / بهره‌وری بالا در صنایع کوچک

صنایع کوچک از طریق کارآفرینی نوآوری و تغییر فناوری ایجاد فرصتهای شغل و افزایش درآمد بر اقتصادی جهانی تاثیرگذار است علاوه بر آن بهره‌وری بالا در صنایع کوچک در مقایسه با صنایع سنگین در نکات مثبت این بنگاه تولیدی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در دو دهه اخیر وحدت بازارها و افزایش آگاهی مصرف کنندگان موجب تغییر در ساختار تقاضا شده و از آنجا که صنایع بزرگ به سبب ساختار خود انعطاف لازم  را در جوابگویی به تنوع طلبی مصرف کنندگان ندارد زمینه رشد صنایع کوچک بیش از پیش فراهم شده است.

صنایع کوچک با هزینه‌های عمومی کمتر و محدودیت ماشین‌آلات در مقایسه با صنایع سنگین از انعطاف پذیری بیشتری به روز شدن و تغییر ماشین‌آلات با فناوری پیشرفته برخوردار هستند.

این صنایع از طریق کارآفرینی نوآوری و تغییر فناوری پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصتهای شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار است این بنگاه تولیدی از بعد کلان بر روی مسائلی نظیر افزایش تولید ناخالص ملی توسعه متوازن اقتصادی و افزایش اشتغال تاثیر می‌گذارد و از دیدگاه خرد بر همه مسائل و روابط بین بنگاهی اثرگذار است.

نکته قابل توجه این است که بهره‌وری در صنایع کوچک بیشتر از صنایع متوسط و در صنایع متوسط بیشتر از صنایع بزرگ است.

با توجه به اهمیت و جایگاه این موضوع در شرایط اقتصادی کنونی صنایع کوچک و متوسط با اشتغال کمتر از 500 نفر در کشورهایی نظیر ایتالیا ژاپن و فرانسه 70 الی 80 درصد از اشتغال صنعتی را دربر می‌گیرد.

علی علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن در همین رابطه به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: صنایع کوچک به دست آحاد مردم اداره می‌شود و در شهرکهای صنعتی و شهرستانهای مستقر هستند که در صورت آسیب‌شناسی و تقویت آن سریع‌تر از صنایع سنگین به نتیجه خواهیم رسید همچنین رونق بخشیدن صنایع کوچک مقرون به صرفه‌تر است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: ما با مطالعات کارشناسی می‌توانیم دریابیم که در چه مناطقی چه صنایعی توان تولید بیشتری را دارند و بر روی همان موارد تمرکز بیشتری داشته باشیم.

توسعه صنایع کوچک استراتژی مناسب برای توسعه کشورها  

در مورد کشورهای در حال توسعه می‌توان نتیجه گرفت که توسعه صنایع کوچک می‌تواند به عنوان استراتژی مناسب برای این کشورهای مطرح شود و از این طریق در رفع فقر، افزایش درآمد ایجاد فرصتهای شغلی برای نیرو انسانی غیرماهر انباشت سرمایه از طریق افزایش بازدهی، بهبود بهره‌وری در بخش روستایی و همچنین جلوگیری از گسترش شهرنشینی و مهاجرت بی‌رویه برفرآیند توسعه کشورهای جهان سوم از ابعاد اقتصادی و اجتماعی کمک نموده و رشد اقتصادی این کشورها را تسریع بخشد.

از راهکارهای پیشنهادی برای توسعه صنایع کوچک می‌توان به ایجاد همکاری بین صنایع کوچک و بزرگ و توسعه کانالهای قانونی برای تامین مالی ازسوی عرضه سهام در بورس،‌صندوقهای سرمایه‌گذاری تعاونی‌ها و .... اشاره کرد.

همچنین شکل گیری سازمانی با عنوان سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در روند شهرک‌سازی واگذاری انها و حمایتهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از اتفاقات مثبت در زمینه رشد این صنایع می‌باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار