سال گذشته رخ داد؛

زاینده‌رود زنده شد/ رها سازی آب تا خرداد 94 ادامه دارد

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: آب سد زاینده‌رود از بامداد امروز (دوازدهم آبان ماه 93) به اصفهان رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، اظهار داشت: از ساعت 24 نیمه شب روز دوشنبه 12 آبان‌ماه آب از سد زاینده‌رود به میزان 80 مترمکعب در ثانیه رهاسازی شده است که با توجه به بارش‌های اخیر و اشباع شدن بستر رودخانه، آب زاینده‌رود بامداد امروز در شهر اصفهان جاری شد.

وی با بیان اینکه جریان زاینده‌رود در اصفهان تا پایان خردادماه سال آینده ادامه خواهد داشت، افزود: اگر بارندگی در سال‌جاری مناسب باشد و روان‌آب‌ها بیش از پیش‌بینی انجام‌شده باشد، در تابستان سال 94 هم رهاسازی خواهیم داشت.

میدانی با اشاره به برنامه‌های مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز زاینده‌رود، گفت: در پایان شهریورماه سال 92 میزان آب موجود در پشت سد زاینده‌رود 195 میلیون مترمکعب بود، اما کار مشترک انجام‌شده در شورای هماهنگی این حوضه موجب شد شهریور امسال 417 میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد ذخیره شود و به این ترتیب میزان آب قابل‌توجهی آب تحویل کشاورزان منطقه شود.

وی افزود: طبق توافق انجام‌شده با کشاورزان غرب و شرق اصفهان، در سال آبی جاری خواهیم توانست افزون‌بر 628 میلیون مترمکعب آب به کشاورزان اصفهانی تحویل دهیم.

میدانی با تاکید بر عزم جدی وزارت نیرو برای اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب در حوضه زاینده‌رود، گفت: شرایط امروز زاینده‌رود به‌دلیل بارگذاری بیش از ظرفیت بر این حوضه آبریز به‌وجود آمده است، بنابراین با اقدام هماهنگ وزارت نیرو و اعضای شورای هماهنگی این حوضه شامل استانداران استان‌های ذی‌نفع و نمایندگان اداره‌های جهادکشاورزی، محیط زیست، صنعت و معدن و خود کشاورزان منطقه، از این پس برای بارگذاری مصرف جدیدی در این حوضه اجازه نخواهیم داد.

وی افزود: صنایع جدید درصورت استقرار در اصفهان آب موردنیاز خود را باید از حقابه کشاورزان خریداری کنند؛ صنایع موجود در استان نیز آب مصرفی خود را باید از محل بازیافت فاضلاب‌های شهری تامین کنند تا آب اختصاص‌یافته به صنایع به مصارف دیگری اختصاص یابد.

انتهای پیام/
برچسب ها: زاینده رود ، سد ، آب ، مدیریت ، مصرف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۰۸:۵۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۴
واردات محصولات كشاورزى ميكردن وميگذاشتن آب پشت سدبماندودربخش ساخت وسازوصنعت مصرف شودكشاورزى غرقابى به چه دردميخوره تازه جلوى نشست زمين هم گرفته ميشدوميتوانستن قنات هارااحياكنندكشاورزان هم گلخانه ميزدن وتورم پايين ميامدحيف آب آشاميدنى كه دركشاورزى غرقابى هدرميره بيشتركشاورزهاكشاورزنماهستن وزمين كشاورزى راتغييركاربرى ميدن
آخرین اخبار