گزارش/

دستیابی به اقتصادی مقاومتی زیر سایه سیاست های مالیاتی

دستیابی به اقتصاد مقاومتی قطعا زیر سایه سیاست های مالیاتی تحقق پیدا میکند. برای رهایی از اتکا به منابع زیر زمینی باید سرمایه گذاری های مالیاتی دقیق و جامع باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مالیات به عنوان منبعی برای تامین هزینه های دولت به شمار می رود و اهمیت فوق العاده ای در اقتصاد کشور دارد. بررسی شاخص های مهم مالیاتی و مقایسه  نظام مالیاتی ایران با سایر کشور ها نشان دهنده  نیازی در افزایش فرهنگ مالیاتی اقشار مختلف کشورو دست اندرکاران اقتصادی است.
 
با نگاه به بودجه کشور و سهم عظیمی که منابع مالیاتی در تامین بودجه کشور دارند قععا باید در خصوص مالیات و فرهنگ مالیاتی توجه ویژه انجام گیرد. طبیعتا هرچقدر همکاری و همیاری مردم در پرداخت مالیات بیشتر باشد، متناسب با آن منابع درآمدی دولت نیز تامین میشود و دست دولت برای ارائه ی خدمات عمومی  در بخش های مختلف و انجام طرح های مختلف عمرانی بازتر میشود.
 
مطلبی که بسیار قابل توجه است دستیابی به اقتصاد مقاومتی است که در سایه  مالیات تحقق پیدا می کند. متاسفانه این واقعیت وجود دارد که فرهنک پرداخت مالیات به طور باید و شاید در کشور وجود ندارد و نیاز به برنامه ریزی های دقیق دارد. زمانی اهداف مالیاتی تحقق پیدا می کنند که فرهنگ مالیاتی جامع و کارامد در کشور وجود داشته باشد و آگاهی مردم از چرایی و چگونگی پرداخت مالیاتی در سطح مطلوب باشد.

همواره سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری بخش ها و دستگاه های مرتبط درصدد آن است به آثار پرداخت مالیتی در زندگی مردم را به طور گسترده نمایان کند و سطح آگاهی مردم را بالا ببرد زیرا هرچقدر اعتقاد مردم به پرداخت مالیات بیشتر شود روند اجرای عملیات مالیاتی بهتر طی می شود.

در اين راستا مي‌توان از طريق روزنامه‌ها و کتب، بروشور، رسانه‌هاي صوتي و تصويري، دستگاههاي الکترونيکي، سايت هاي اينترنتي، فرهنگ مالياتي را بسط و گسترش داد.
 
این آگاهی باید به مردم داده شود که عدم پرداخت مالیاتی طبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی را به دنبال دارد. پرداخت ماليات در باورهاي عمومي کشورهاي پيشرفته بعنوان يك ارزش تلقي مي‌شود.
 
در کشور ما علاوه بر ضرورت اصلاح قوانين و روش‌هاي اجرايي  لزوم ايجاد بسترهاي فرهنگي مناسب بيش از پيش نمايان مي شود. بنابراين لازم است با گسترش فرهنگ مالياتي در سطح جامعه و نشان دادن اهميت آن در توزيع درآمد و ايجاد عدالت اجتماعي مالیات را جاگزین پول نفتی کرد. بايد بسترهايي بوجود آيد تا ماليات‌دهي جزو وظايف و تكاليف مهم آحاد جامعه تلقي شود. در اين ‌صورت مردم نيز با رغبت و تمايل بيشتر نسبت به پرداخت ماليات اقدام مي نمايند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار