با تلاش پژوهشگران ایرانی صورت گرفت

تولید گاز بایو تا 60 درصد قابل اشتعال با ساخت کوره پیرولیز

ساخت کوره پیرولیز ضایعات کشاورزی، همراه با سیستم دود و سرکه گیر است که ماده ورودی آن هر نوع ماده سلولزی است و یکی از محصولات خروجی این کوره گاز بایو (BIO) است که 60درصد آن قابل سوختن است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، هرمز کوشا مخترع و مدیر عامل شرکت «درنیکا صدف کوشا» که از شرکت‌های برگزیده پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل معرفی شده است، با اشاره به نحوه عملکرد این طرح تولیدی بیان کرد: کوره و سیستم سرکه گیر قادر به کار در دو حالت اتمسفر یک و تحت کنترل فشار است، همچنین دارای یک پارام‌تر کنترلی اضافی جهت اپراتوری است، این دستگاه با قابلیت سرعت نفوذ مناسب خود اجازه می‌دهد تا شارژ گرمایی یکسان در تمام نقاط درون کوره حاکم باشد و در ‌‌نهایت محصول یکدست و یکنواختی حاصل شود. 
وی همچنین افزود: ‌ کوره پیرولیز دارای محصولات خروجی ازجمله زغال (مولد انرژی و گردشگری)، سرکه چوب بر حسب نوع آن (خوراکی-بهداشتی/آرایشی، کشاورزی، شیمیایی)، قیر، گاز بایو است. 

رفع مشکلات محیط زیست با تولید کوره پیرولیز 
کوشا با اشاره به عجین شدن طرح تولیدی با محیط زیست بیان کرد: این کوره و سیستم سرکه‌گیر دارای مزیت‌های بی‌شماری است که امروز با پیشرفت تکنولوژی توانسته است عجین شود و دوستار محیط‌زیست باشد لذا توانسته است با رعایت استانداردهای بین المللی در جهت رفع مشکلات زیستی گام بردارد. 

مدیر عامل این شرکت برگزیده ادامه داد: از هر تن مواد چوبی با رطوبت زیر ۱۰ درصد حداقل ۳۰۰ کیلو‌گرم مواد زغالی، ۱۰۰ لیتر سرکه چوب، ۵۰ کیلوگرم قیر، ۵۵۰ کیلوگرم گاز بایو که ۶۰ در صد آن قابل سوختن است حاصل می‌شود. 

وی با اشاره به دیگر شاخصه‌های اصلی اختراع صورت گرفته شده گفت: افت انرژی پایین و حرارت‌دهی آن به صورت خطی از شاخصه‌های اصلی طرح مطرح شده است، همچنین با افت خاک بسیار پایین محصول ظاهر مناسب و مخصوص به خود دارد، از طرفی دیگر دارای انواع استاندارد‌های CE، HSE، IMS، ISO است. 

تولید با کیفیتی برابر با نمونه خارجی در حد صادرات
کوشا در خصوص کیفیت محصول تولیدی گفت: این محصول تولیدی نسبت به نوع داخلی و خارجی موجود، از نظر کیفیت بالا‌تر و در حد صادراتی ساخته می‌شود، و از همه مهم‌تر سبب جلوگیری از خروج ارز و حتی ارز آوری خواهد شد. 

این مخترع حوزه فناوری در با اشاره به تلاشهای انجام شده در حوزه صادرات اضافه کرد: تا به حال دو خرید محصول و صادرات وجود داشت و در این زمینه قراردادی منعقد شد (اربیل عراق و کشورهای آفریقایی) که بنا بر پاره‌ای از مسائل اداری و شرکتی قرارداد‌ها فعال نگردید و فعلاً فقط فروش داخلی صورت پذیرفته است. در موردخرید این تکنولوژی تاکنون پیشنهاداتی شده است که ترجیح می‌دهم این تکنولوژی همچنان متعلق به کشور خودمان باقی بماند. 

مدیر عامل شرکت برگزیده در طرح ملی پنجمین جشنواره علم تا عمل همچنین بیان کرد: در هفته پژوهش و فناوری دو مشتری یکی جهت خرید یک دستگاه و دیگری جهت خرید ۱۱۰ دستگاه جهت اخذ وام خرید لیزینگی محصولات دانش بنیان به صندوق نوآوری وشکوفایی معرفی نموده‌ام و توانسته‌ایم تا کنون ۶ دستگاه در استان مازندران و یزد به بهره برداری برسانیم و در حال کار هستند. هم اکنون نیز پروژه‌هایی جهت خرید مذاکره نموده‌اند که احتمالاً ظرفیت کارگاه جوابگوی متقاضیان نخواهد بود. 

امکان افزایش فروش محصولات 
کوشا با اشاره به سود حاصله از فروش محصولات بیان کرد: ناگفته نماند که فروش هر کوره می‌تواند جوابگوی مخارج این شرکت فناور باشد و فروش هر دستگاه کوره چیزی در حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد سود است که جای بسی امیدواری است ولی در این خصوص باید بگویم به دلیل محدودیت فضا این درآمد به قدری پایین است و انتظار می‌رود که در صورت رفع برخی موانع همچون در دست بودن فضای مناسب جهت کار به حتم این میزان به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت. 

نویسنده نخستین کتاب در زمینه پیرولیز چوب و سرکه چوب با عنوان «انواع تکنولوژی زغال و سرکه چوب»، از تفکرش درزمینه چگونگی حضور در بازار گفت: شرکت درنیکا صدف کوشا با بالا بردن کیفیت محصولات خود رقیبان خود را در تولید دستگاه پیرولیز چوب به صفر رسانده‌ایم. 

وی با تاکید بر برتری محصول تولید شده نسبت به نمونه خارجی اضافه کرد: قیمت یک کوره چینی در کشور به میزان هفتاد و پنج میلیون تومان است که با کیفیتی بسیار پایینعرضه می‌شود و در مقابل کوره‌های داخلی با کیفیت بسیار بالا و سیستم ایمنی بالا و استاندارد تعبیه شده که بر روی آن است به مشتریان عرضه خواهد شد، به علاوه اینکه دو مرحله نصب و راه اندازی در سیستم کاری خود داریم. در ‌‌نهایت با بالا بردن کیفیت رقبای خود را در داخل و خارج از کشور به صفر رساندیم و کار با بازار را به بهترین نحو به انجام رسانده‌ایم.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.