در نشست خبری "توافق لوزان کدام استقلال کدام پیروزی مطرح شد

زیباکلام:با کارهایی که در ژنو و لوزان انجام شد دیگر دنبال کدام توافق‌نامه هستیم؟

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه با کارهایی که در ژنو و لوزان انجام شد دیگر دنبال کدام توافق‌نامه هستیم؟ گفت: ما با یک پیمان مواجه هستیم و هر کسی با این موضوع مشکل دارد این متن را بخواند.

زیباکلام:با کارهایی که در ژنو و لوزان انجام شد دیگر دنبال کدام توافق نامه هستیم؟به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران سعید زیبا کلام در نشست خبری که صبح امروز در پاتوق مطبوعات با عنوان «توافق لوزان، کدام استقلال کدام پیروزی» برگزار شد، گفت: ما اساسا با یک بیانیه مواجه نیستیم چون بیانیه‌ای در کار نیست. ما با یک پیمان مواجه هستیم و هر کسی با این موضوع مشکل دارد این متن را بخواند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با برشمردن برخی از بندهای بیانیه مطبوعاتی لوزان تصریح کرد: در بند دوم ایران موافقت کرده است بیش از 3.67 درصد غنی سازی را تا 15 سال آینده نداشته باشد.

وی با اشاره به بند دیگری ادامه داد: تمام سانتریفیوژهای مازاد، در انبارهایی که توسط آژانس رصد می‌شود نگه داری شوند.

وی با انتقاد صریح از نحوه نگارش این متن متذکر شد که در همه بندها با این عبارت مواجه هستیم که می‌گوید ایران تعهد کرده است.

زیبا کلام تاکید کرد: این مسائل نشان می‌دهد که این متن یک بیانیه نیست بلکه پیمان نامه است و با رصد رسانه‌های غربی در چند مورد اخیر متوجه شدم که این روند در حال تغییر توافق‌نامه نهایی به بیانیه مطبوعاتی است و چون بنا بر همدلی است بیشتر نمی‌گویم.

این کارشناس سیاست خارجی با ارجاع اصحاب رسانه به مطالعه این متن منتشر شده گفت: این پیمان را بخوانید و ببینید بعد از پیمان ژنو که ما بعد از آن گام‌های زیادی برداشتیم و تولیدات 20 درصدی را از بین بردیم و اراک را هم بستیم الان چه اتفاقی افتاده است.

وی با بیان این که مقادیر زیادی انجماد در توافق ژنو برای کل برنامه هسته ای ایران رخ داد افزود: این برنامه با یک بازی طولانی10 سال و برخی موارد 25 سال ادامه می‌یابد.

وی خاطر نشان کرد: کل مجموعه معاهده می‌گوید این‌ها مولفه‌های توافق نهایی هستند و باید گفت کدام توافق نهایی؟

زیبا کلام ادامه داد: با حجم زیاد کارهایی که در ژنو و لوزان انجام شده دیگر دنبال کدام توافق نامه هستیم و آن چه که آمریکایی‌ها و هم پیمانان غربی‌اش می‌خواستند به دست آوردند و توافق نهایی به معنای قبلی در کار نیست چون 90درصد کار انجام شده است.

این کارشناس سیاست خارجی با تاکید براینکه این توافق باید از جانب دو طرف راستی‌آزمایی شود بیان داشت: تمام بندهای مختلف لوزان را تفاهمی اجمالی می‌بینم و تمام مواردی که ایران تعهد کرده قابل راستی آزمایی است و نهادهایی که باید راستی آزمایی کنند نیز ذکر شده است.

وی افزود: آمریکا بعد از این که آژانس ایران را راستی آزمایی کرد و خودش هم اطمینان پیدا کرد که ایران تمام گام‌های مربوط به راستی آزمایی را انجام داده آن وقت تحریم‌های هسته‌ای را برمی‌دارد و اصلا اشاره نمی‌کند که چه مقدار از آن‌ها طی چه زمانی برداشته می‌شود.

زیبا کلام در پایان در واکنش به اظهارنظرهایی مبنی براینکه منتقدین نباید حرف‌هایی را بزنند که مردم ناامید بشوند گفت: فعلا چیزی نمی‌گویم ولی در فرصت دیگر خواهم گفت.


انتهای پیام/

برچسب ها: بند ، توافق ، مذاکره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار