در منطقه دربند صحنه، دو گوردخمه وجود دارد که مردم محلی اولی را که یک گوردخمه دوطبقه است محل دفن «شیرین و فرهاد» نسبت داده و گوردخمه دوم که کوچکتر است به محل دفن «کیکاوس» نسبت می‌دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛«کیکاوس» پادشاه اسطوره‌ای ایران زمین یکی از شخصیت‌های اسطوره‌ای شاهنامه فردوسی است سومین پادشاه از 10 پادشاه، طبقه دوم سلاطین عجم که به کیانیان معروف بوده‌اند، است. در شاهنامه فردوسی آمده است که «کیکاوس» 150 سال بر ایران زمین حکومت کرده است

گور دخمه صخره ای کیکاوس در بین ریش سفیدان محل به قبر كیكاوس و در بین مردم عادی به فرتاش و در كتابهای باستان شناسی و ایران شناسی به نام دخمه یا قبر فرهاد و شیرین مشهور است .

باستان شناسان این مقبره را از آثار دوره مادها می دانند .بلندی این اثر از سطح آب دربند در حدود پنجاه متر است كه از دو قسمت تشكیل شده قسمت پشته ای كه از سنگ و خاك بوجود آمده و ارتفاع آن حدود 40 متر است.قسمت دوم صخره ای از سنگ سخت است و با تراش دامنه طبیعی صخره فوق به دیواره ای عمود و بلند بدل كرده اند.

این گوردخمه نسبتا ساده، دارای ورودی مستطیل شکلی است که ابعاد آن 1.25 متر در 80 سانتیمتر و ابعاد درون آن شامل 2.5 متر طول، 1.65 متر عمق و ارتفاع کف تا بلندترین نقطه 1.10 متر است. جهت این گوردخمه رو به خاور (شرق) است و کف آن 5 سانتیمتر پایین تر از لبه دهانه ورودی قرار دارد

یادآور می شود: از ابتدای تعطیلات نوروز 94 تا پایان روز چهاردهم فروردین ماه‌بیش از چهار هزار و 700 گردشگر و مسافر نوروزی از این گوردخمه بازدید بعمل آوردند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.