کرمانشاه؛

بهار پای سفره کرمانشاهیان می نشیند

با رسیدن بهار، طبیعت ردای سبز بر تن می کند. چکاوک ها، هزار دستان و قمریان، نغمه ها و سرودهای فرح بخش سرمی دهند و انسان ها را به مهرورزی و هم گرایی فرا می خوانند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛بهار، پیام آور عشق و رویش است و و با آمدنش دل ها سرشار از سرورمی شود و جان ها معرفت می یابند.با رونق رویش گیاهان بهاری برخی خود را راهی دیارهای بکر می‌کنند تا نشانه سرسبزی را در خود زنده کرده و با چیدن آن از خواص بی‌پایانش که به نوعی برخی نیز از آن به عنوان داروی طبیعت یاد می‌کنند، الهام بگیرند

گیاهانى که طبیعت باسخاوت دراختیار موجودات زنده قرار مى دهد و سفره های کرمانشاهیان را زینت می بخشدو سبزی بهار را پای سفره ها می نشاند.

به گفته رئیس بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه 2 هزار گونه در کوه های زاگرس وجود دارد که280 گونه آن دارای ارزش بالای خوراکی وصنعتی هستند.

ابراهیمی در مورد گیاهان خاص استان کرمانشاه بیان کرد:سقزو کتیرا از گیاهان بهاری مخصوص استان کرمانشاه است که مرکز تجارت این دوگونه در استان است و به شکل عمده به کشورهای ناحیه خلیج فارس صادر می شود.

این روزها بازار فروش گیاهان بهاری داغ است وبسیاری از افراد با فروش این سبزیجات امرار معاش می کنندواز اوایل فصل بهار در بازار بساط فروش گیاهان بهاری را پهن می کنند

یکی ازتولید کنند های گیاهان بهاری که سال ها مشغول تحقیق میدانی راجع به گیاهان فصل بهار است وبه کار پرورش گونه های خوراکی و صنعتی اشتغال دارد از تجربیات چندی ساله اش درمورد گیاه بو مادران می گوید:بومادران کرکی بهترین دارو برای درمان سرماخوردگی،عفونت استخوانی و روده ای است.

کنگر، جعفري كوهي، ريواس، اسفناج وحشي، شنگ، گيلاخه، قازياغي، نعنا كوهي، قارچ ، موسير، پونه و پيچك از انواع گیاهان بهاری است که در دامنه های کوه های استان کرمانشاه رشد می کنند

استقبال گسترده مردم از مصرف این گیاهان مارابرآن داشت تا در مصاحبه ای با کارشناس تغذیه از خواص بیشمار این گیاهان باخبر شویم.

کارشناس تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران کرمانشاه گفت: گیاهان بهاری به دلیل طبع گرمی که دارند برای درمان بیماری های مانند آرتروز ،مشکلات گوارشی، مشکلات پوستی وبیماری لک وپیس بسیار مفید است

شیرمستی در مورد خواص پیجک می گوید : پیچک خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد که در طعم تند ان احساس می شود و برای تقویت قلب وعروق، جلوگیری از سکته های مغزی و قلبی و کاهش کلسترول بسیار مفید است.

اما باید نکته مهم را هرگز فراموش نکنیم که نسبت به برداشت این گیاهان دقت شود تا ذخایر ژنتیکی آن ها دچار تخریب نشود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: کرمانشاه ، بهار ، سفره ، طبیعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.