یک بی‌حرمتی و اشد مجازات؛

عربستان با "دزد تجاوزگر" چه خواهد کرد؟

اکنون زمان تصمیمی جدی از سوی مسئولین سعودی است که با متجاوزین چه برخوردی داشته باشند و توپ در زمین مدعیان "خادم‌الحرمین" است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ اقداماتی که عربستان در "یمن" انجام می‌داد کم بود، تجاوز به مهمان را هم به اقدامات جنایتکارانه خود اضافه کردند. اخیرا سعودی‌ها اقدامی انجام دادند که شاید یکی از نادرترین اتفاقات در فرودگاه‌های تمام دنیاست که یک مأمور به اجبار به دو مسافر و مهمان کشورشان تجاوز کند.

هنجار شکنی ماموران آل سعود

این اقدام نشان می‌دهد که مأموران پلیس کشور "عربستان سعودی" که خود نماد قانون هستند در عین به اصطلاح هنجار بودن، هنجارشکنی می‌کنند و اگر در توانشان باشد از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد.



نگاهی بر اقدام تجاوزکارانه مدعیان

کشوری که ادعا می‌کند با "دزد" با قاطعیت برخورد می‌کند، با دزدان تجاوزگر چه برخوردی دارد 

تأسف‌بارتر اینکه تجاوز و تعرض به مهمان از آن دست اقداماتی است که در هیچ عرفی جای نمی‌گیرد و فقط از کشوری که دایه‌دار خادم‌الحرمین است این اقدام برمی‌آید.  کشوری که ادعا می‌کند با "دزد" با قاطعیت برخورد می‌کند، با دزدان تجاوزگر چه برخوردی دارد که تأمل در این زمینه بسیار است. 


"حسن قشقاوی"، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران درباره اتفاق رخ داده برای دو نوجوان زائر ایرانی در عربستان گفت:‌ هنگام بازرسی نسبت به دو نوجوان از نظر امنیتی مشکوک شده و آن‌ها را به جایگاه خاصی می‌برند؛ لذا با تاخیری که در آمدن آن‌ها صورت می‌گیرد متوجه می‌شوند شبه تجاوز یا تعرض جنسی صورت گرفته و به دنبال همین نیز کاروانیان متوجه این مسئله می‌شوند.


وی افزود: در این رابطه مسئول کنسولگری ما در "جده" بلافاصله وارد صحنه می‌شود یعنی تحقیق میدانی و سپس در جریان قرار دادن رئیس پلیس امنیت فرودگاه در دستور کار قرار می‌گیرد، رئیس پلیس امنیت فرودگاه نیز تمام پلیس را می‌خواهد و آن‌ها را به صف می‌کند و به قربانی می‌گوید که چه کسانی بوده‌اند.

نگاهی بر اقدام تجاوزکارانه مدعیان


معاون پارلمانی وزیر امور خارجه همچنین اظهار کرد: در همین رابطه پرونده مقدماتی با تلاش سرکنسول گری مسئولین حج و زیارت و کاروان تشکیل می‌شود که نهایتا منجر به بازداشت این افراد می‌شود.

قشقاوی افزود: سرکنسول ما با این وجود اعتراض می‌کند و در این جا چون ایام تعطیلات بود به فاصله یک روز پس از این حادثه که من مطلع شدم، چگینی مدیر کنسولی ما کاردار عربستان را احضار می‌کند و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ می‌کند و اینکه می‌گوید ما اشد مجازات را می‌خواهیم.

ادعای واهی سعودی‌ها

وی تصریح کرد: هم به لحاظ اخلاقی و شرعی نیز خود دولت عربستان در این زمینه مدعی است که ماموری در حین انجام کار چنین کاری را انجام داده است. آن‌ها گفتند برای ما هم این موضوع حیثیتی است.

قشقاوی تاکید کرد:‌ لذا ما خواستار اشد مجازات شرعی و قانونی این افراد خاطی هستیم و یادداشت اعتراضی هم دادیم.

وی درباره اینکه چرا گفته می‌شود در اطلاع رسانی تاخیر صورت گرفت،گفت: ما معذوریت داشتیم چرا که موضوع جنبه اخلاقی دارد و خود قربانی یا خانواده‌اش شاید نخواهند اطلاع رسانی کنند.


سیدحسین نقوی حسینی  گفت: اعضای کمیسیون در جلسه امروز نگرانی جدی خود را از افزایش ناامنی و بی حرمتی به زائران خانه خدا و "مدینه منوره" و همچنین ناتوانی و سوءمدیریت حکومت عربستان سعودی در تامین امنیت زائران اعلام کردند.

وی افزود:‌اعضای کمیسیون از وزارت امور خارجه خواستند که همه تلاش خود را برای اشد مجازات مامورانی که به دو نوجوان کشورمان بی حرمتی کردند به کار گیرند.

"علیرضا زاکانی" نماینده مجلس شورای اسلامی در حاشیه همایش "لوزان بدون روتوش" با حضور در جمع خبرنگاران و در واکنش به تعرض مأموران رژیم آل‌سعود به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده اظهار داشت: این عمل نشان دهنده فقدان فرهنگ و حداقل‌های انسانی برای عناصری است که به عنوان نمایندگی یک کشور فعالیت می‌کنند؛ این عمل نشان دهنده آن روی سکه وحشی‌گری رژیم آل‌سعود است.


نگاهی بر اقدام تجاوزکارانه مدعیان

زاکانی افزود: این عمل نشان دهنده فروپاشی اخلاقی نظامی است که بر تحجر بنا شده است و امروز شاهد هستیم که رژیم آل‌سعود در عرصه جهانی نیز به دامن زدن اختلافات میان مسلمانان و جنایات بسیاری دست می‌زند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص نوع واکنش دولت به این حادثه گفت: دولتمردان باید با شدیدترین وجه با این مسئله برخورد کنند و دولت باید پیگیر اشد مجازات برای مأموران خاطی باشد.


آیا فرودگاه جده امنیت دارد؟

"آیت الله مکارم شیرازی" در واکنش به اقدام ماموران سعودی اظهار داشت:   آیا لازم است که هر توهینی را بشنویم تا به یک امر مستحب عمل کنیم؟ اگر در فرودگاه جده امنیت نباشد در کوچه‌های جده امنیت وجود خواهد داشت؟ فرودگاه جده یک فرودگاه بین‌المللی است که اگر در آنجا امنیت نباشد به طور قطع مردم ترس خواهند داشت (بیشتر بخوانید).

به نظر می‌رسد نقش آفرینی بسیار خوبی توسط وزارت‌خارجه و مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و حالا توپ در زمین آل سعود متجاوز است که نشان دهد واقعا با مجرم چه برخوردی دارد؟ دو نوجوانی که بدون هیچ گناهی و فقط به قصد سفر معنوی وارد سرزمین وحی شدند آیا حقشان چنین برخوردی است؟ آیا سعودی‌ها تصمیمی جدی می‌گیرند و باید منتظر بمانیم تا پاسخ سوال خود را از مسئولان سعودی دریافت کنیم. 


گزارش از محمد زرچینی

 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار