گزارش باشگاه خبرنگاران از نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای؛

از اجتماع مقتدران سیاسی و علمی تا رونمایی از مجتمع سوخت راکتور قدرت

نهمین جشن ملی فناوری هسته‌ای ایران با حضور ریاست جمهوری در سالن اجلاس سران تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، امروز 20 فروردین بود، روزی که در تقویم جمهوری اسلامی ایران با نام روز «ملی فناوری هسته‌ای» نام گذاری شده است، هر ساله مراسم جشنی در این روز برگزار شده و از دستاوردهای هسته ای جدیدی رونمایی می‌شود.

مردم ایران همواره استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانند و در این راستا نیز از حق خود هیچگاه کوتاه نخواهند آمد؛با توجه به توافقات حاصل شده‌ای که میان ایران و گروه 1+5 به عمل آمده، امروز پیگیری این روند از سوی مردم بیش از پیش شده، اعلام و انتشار بیانیه سوییس طی روزهای اخیر حق داشتن فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای را به جهانیان ثابت کرد که این مهم در راستای فعالیت‌های شبانه روزی تیم دیپلماسی کشورمان بود و این بیانیه حال و هوای دیگری را در فضای  کشورمان در میان موافقان و مخالفان ایجاد کرد.

از اجتماع مقتدران سیاسی وعلمی تا رونمایی از مجتمع سوخت راکتور قدرت

امروز پنجشنبه (20 فروردین ماه) نهمین جشن ملی فناوری هسته‌ای ایران با حضور حجت‌السلام والمسلمین حسن روحانی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

در این مراسم علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انر‍ژی اتمی، جمعی از اعضای کابینه دولت یازدهم، معاونین رئیس جمهور، برخی از مقامات لشگری و کشوری، برخی از نمایندگان مجلس و متخصصانی از سازمان انرژی اتمی حضور داشتند.

پیش از شروع مراسم رئیس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای کشور که در سالن جانبی محل اجلاس سران بر پا شده بود، بازدید کرد.


از اجتماع مقتدران سیاسی وعلمی تا رونمایی از مجتمع سوخت راکتور قدرت

با ورود رئیس جمهور به سالن اجلاس سران تهران و با نواخته شدن سرود ملی و قرائت قرآن کریم مراسم به طور رسمی آغاز شد.

در ابتدای مراسم صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان به جدیت مذاکره‌کنندگان کشورمان در دفاع از حقوق ایران، اشاره کرد و گفت: شاید بتوان گفت که یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات با کشورهای عضو 1+5 اصرار مذاکره‌کنندگان بر تامین حداکثری منافع ملی بوده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار صیانت و حفاظت از حقوق هسته‌ای کشورهای در حال توسعه در حوزه انرژی هسته‌ای ایفای نقش کرده از این رو تمام امضاکنندگان معاهده NPT و کشورهای در حال توسعه باید رویکرد ایران را به فال نیک گرفته و خود را در دستاوردهای ایران اسلامی در این مذاکرات شریک بدانند. 

از اجتماع مقتدران سیاسی وعلمی تا رونمایی از مجتمع سوخت راکتور قدرت

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ظرفیت طراحی و ساخت نیروگاه‌های کوچک در کنار احداث دو نیروگاه هزار مگاواتی در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر یکی دیگر از برنامه‌هایی است که از سوی مدیریت سازمان در دستور کار قرار گرفته است. 

پس از سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی، دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان از دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی یعنی از نمونه آزمایشی مجتمع سوخت راکتور قدرت رونمایی کرده و سپس به ایراد سخن پرداخت.

رئیس جمهور در این همایش گفت: ما نمی‌خواهیم به دنیا بگوییم که ما در یک مذاکرات قدم گذاشته‌ایم که پیروز این مذاکرات هستیم و رو به روی ما شکست خورده مذاکرات؛ ما می‌دانیم که در  دنیایی قرار گرفتیم که مذاکرات برد باخت استمرار نخواهد داشت و باقی نمی‌ماند، آن مذاکراتی باقی می‌ماندکه برد برد باشد. 

وی اظهار داشت: اگر آنها در برابر خلاف مقررات بین‌المللی با منطق زور مقابل ایران قرار بگیرند تمام قدرت‌ها در برابر ملت ایران شکست خواهند خورد.

از اجتماع مقتدران سیاسی وعلمی تا رونمایی از مجتمع سوخت راکتور قدرت

روحانی افزود: ایران به عنوان یک کشور تاثیر گذار و مهم در منطقه مورد پذیرش همگان است، شما بالاتر از این می‌خواستید؟ این نکته نشان می‌دهد که اگر ملتی ایستاد و مقاومت کرد، که همین نکته را نیز رئیس جمهور آمریکا اعتراف کرد که ملت  ایران  غرور ملی خودش را با همه توان حفظ خواهد کرد، در برابر فشار تسلیم نخواهد شد. 

وی  اضافه کرد:‌ ما در هشت سال دفاع مقدس این واقعیت را روشن کردیم، امروز هم تقریبا حدود 14سال است، یعنی از سال 81تا 94ملت ما ایستادگی و مقاومت کرده‌ است، امروزبه  اعتقاد من  روزی است که دانشمندان هسته‌ای ما یعنی اقتدار ملی، سرداران بزرگ خط دیپلماسی ما یعنی اقتدار سیاسی، اقتدارعلمی و  اقتدار سیاسی در کنار هم قرار گرفته‌اند و شما می‌بینید که این دو اقتدار اقتدار بزرگ ملی ما را آ‌فریده است.  

در ادامه این گزارش توضیحاتی پیرامون تولید اولین نمونه آزمایشی مجتمع سوخت راکتورهای قدرت آمده است.

از اجتماع مقتدران سیاسی وعلمی تا رونمایی از مجتمع سوخت راکتور قدرت

*تولید اولین نمونه آزمایشی مجتمع سوخت راکتورهای قدرت

تاکنون مجتمع‌های سوخت تولیدی در کشور، مجتمع‌های مورد نیاز راکتورهای تحقیقاتی بوده و شامل راکتورهای قدرت نمی‌گردید.

مجتمع‌های سوخت راکتورهای قدرت به دلیل مسائل فنی و ایمنی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بوده که دستیابی به دانش و تکنولوژی تولید آ‌ن‌ها نیازمند تلاش علمی مداوم در رشته‌ها مختلف علوم از قبیل مکانیک، فیزیک، متالوژی، شیمی، هسته‌ای و....می‌باشد. به همین دلیل دانش فنی تولید آن‌ها در اختیار کشورهای محدودی بوده و تکنولوژی‌های مربوطه نیز منتشر نمی‌گردد و از جمله فناوری‌های سودمند از دیدگاه صادرات فناوری شناخته می‌شود.

سازمان انرژی اتمی ایران بر اساس برنامه کلاس دستیابی به فناوری تولید سوخت درکشور از سال 1389 پروژه مطالعه،تحقیق و تدوین دانش فنی تولید مجتمع‌های سوخت راکتورهای هسته‌ای قدرت را آغاز نمود تا بتواند به یاری خداوند، سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر را پس از اتمام تعهدات طرف قرار داد در کشور تولید و تامین نماید.

هم اکنون پس از گذشت 5سال از شروع پروژه، نمونه سوخت آزمایشی نیروگاه‌های قدرت با تکیه بر توان علمی و فنی داخلی و بر اساس مطالعه، طراحی، انجام آزمایشات مختلف و بهره گیری از روش‌های متنوع کسب، تدوین و تثبیت دانش و پس از انجام تست‌های کنترل کیفی مربوطه، تولید  گردید.

مجتمع‌های سوخت آزمایشی مجتمع‌هایی هستند که از دیدگاه تکنولوژی تولید و مشخصات فنی کاملا مشابه مجتمع‌های اصلی بوده و تنها تفاوت آن‌ها استفاده از قرص‌های سربی به جای قرص اورانیومی در داخل غلاف سوخت می‌باشد. در حقیقت مراحل پیش راه اندازی و تست‌های راکتورهای هسته‌ای با این نوع سوخت‌ها جهت حصول اطمینان از عملکرد راکتور انجام می‌پذیرد و پس از اطمینان از عملکرد کلیه بخش‌های راکتور، سوخت اصلی وارد راکتور می‌گردد، درکنار این موفقیت بزرگ، دستیابی به تولید قرص سوخت اورانیومی با کیفیت مطلوب امکان تولید مجتمع سوخت اصلی را به آسانی و صرفا با جایگزینی قرص اورانیومی به جای قرص سربی فراهم نموده است.

مجتمع سوخت تولدی شده، قابل استفاده در نیروگاه‌های قدرت بوده و بدین ترتیب دانش فنی و خط تولید سوخت این نیروگاه درکشور تدوین و تثبیت گردید. با تولید مجتمع سوخت مذکور، به  عنوان اولین مجتمع سوخت قدرت و دستیابی به تکنولوژی آن، تولید انواع مجتمع‌های مشابه میسر گردیده است.

شایان ذکر است که تمامی مراحل اجرای پروژه از قبیل مطالعه، طراحی، انجام آزمایشات، شناخت فرآیند ساخت  اجزا، ساخت تجهیزات، احداث خط تولید، کنترل کیفی ومونتاژ سوخت با تکیه بر توان داخلی کشور از جمله متخصصین توانمند و پیمانکاران با تجربه داخلی صورت گرفته است.

دانش به دست آمده علاوه بر استفاده در تولید مجتمع‌های سوخت می‌تواند باعث پویایی و پیشرفت سایر صنایع داخلی گردد.

*اجزاء مجتمع سوخت
این مجتمع مشتمل بر سه بخش اصلی می‌باشد:
1-بخش مرکزی
2-مجموعه نازل فوقانی
3-مجموعه نازل زیرین
1-بخش مرکزی مجتمع سوخت:

مهمترین جزء بخش مرکزی مجتمع، میله‌های سوخ می‌باشد، این میله‌ها از غلاف هایی با ‌آلیاژ زیرکونیوم‌ حاوی قرص‌های سوخت، پلاگ‌های  دو طرف میله و فنر فشاری قرص‌های سوخت تشکیل شده است، علاوه بر این بخش مرکزی مجتمع شامل شبکه‌های فاصله انداز، کانال‌های راهنما، بوش‌های تنظیم فاصله و بوش‌های قفل کننده می‌باشد. کلیه این قطعات از آلیاژ زیرکونیوم و طی فرآیند‌های پیچیده شکل دهی، جوشکاری و برشکاری تولید و پس از مونتاژ، اسکلت مجتمع سوخت را تشکیل می دهند.

2-مجموعه نازل فوقانی:

این مجموعه از تعدادی قطعه از جنس فولاد زنگ نزن همراه با فنرهای فشاری مجتمع سوخت تشکیل شده است، نازل فوقانی به انتهای بالای مجتمع سوخت، از طریق بوش‌های قفل کننده به  کانال‌های راهنما متصل شده و در موقع حمل به صورت عمودی وزن کل مجتمع سوخت را تحمل می‌نماید.
3-مجموعه نازل زیرین:

مجتمع سوخت در قلب راکتور بر روی نازل زیرین استقرار می‌یابد این بخش شامل قطعات کاپ و تیغه‌های هدایت کننده جریان و پین تعیین موقعیت می‌باشد که طی عملیات ریخته گری، ماشین کاری و جوشکاری تولید می‌گردد.

*مراحل مونتاژ مجتمع سوخت:

پس از تولید و آماده سازی کلیه قطعات مورد نیاز، طی مراحل بازرسی و کنترل‌های پیچیده این اقلام، عملیات مونتاژ مجتمع‌ سوخت آغاز می‌گردد. این عملیات شامل جوشکاری پلاگ‌ها دو سر میله‌های سوخت، مونتاژ کانال‌های راهنما، اسکلت، میل‌های سوخت، جوشکاری نازل زیرین، مونتاژ نازل فوقانی و نهایتا لاک زدایی و شستشوی پایانی مجتمع سوخت می‌باشد.

در مراحل مونتاژ کلیه عملیات پیچیده کنترل کیفی حین فرآیند تولدی توسط تجهیزات ویژه خط تولدی انجام می‌گردد. پس از تولید نهایی و انجام تست‌های کنترلی پایانی، مجتمع سوخت بسته بندی و به محل نیروگاه‌های قدرت حمل می‌گردد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار