آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی:

استبداد مانع رشد استعداد ملت‎هاست/ ترس و تملق مهمترین عامل بدبختی یک جامعه است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه استبداد مانع رشد استعداد ملت است گفت: با ترس و تملق نمی‌توان به جایی رسید و عاملی برای بدبختی یک جامعه است.

استبداد مانع رشد استعداد ملت‎هاست/ترس و تملق مهمترین عامل بدبختی یک جامعه است

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش بزرگداشت بانوی بزرگ انقلاب اسلامی خدیجه ثقفی همسر امام (ره) که در امروز یکشنبه 23 فروردین در محل اجلاس سران برگزار شد، با تأکید بر اینکه این اجلاس بسیار مهم و تاریخی است، اظهار داشت: انتظار ما بر این بود که صداوسیما این اجلاس را به طور زنده پخش کند.

وی ادامه داد: این بزرگداشت مربوط به بانوی بزرگ انقلاب اسلامی است که شهرت یافته و حق است که به مناسبت روز زن از ایشان یادی شود. در تاریخ بعد از اسلام هنگامی که انحرافاتی رخ داد، متأسفانه تاکنون نتوانستیم آنگونه که باید نقش زن را در مسیر خود قرار دهیم مگر در مواردی استثنایی.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند این قشر از جامعه هنوز محرومند و باید بیشتر به آنان توجه شود زنان همواره باید حضرت فاطمه زهرا را الگوی واقعی خود در زندگی قرار دهند؛ چرا که این حضرت شعله درخشان تاریخی است که خداوند به مکتب اهل بیت(ع) و ملت ما هدیه داد و آثار بسیاری درباره ایشان خلق شده که در تاریخ بی‌سابقه است و فقط شعار نیست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: یک تحول و اتفاق بزرگی در تاریخ کشور ما رخ داد و در تاریخ اسلام و مکتب اهل بیت ایشان نقش بسزایی را ایفا کردند در این مجموعه نقش همسر امام بسیار مورد توجه بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه خانواده امام(ره) کانون اصلی فعالیت‌های ایشان را فراهم کردند اظهار داشت: خانواده حضرت امام خمینی مشکلات بسیاری را مشاهده کردند و در این مسیر دستاوردها و انتظاراتی به وجود می‌آمد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به دوران کودکی حضرت امام خمینی(ره) اظهار داشت: امام فرزند شهید بودند و دوران سختی را بدون پدر گذراندند و در زمان مشروطه دستاوردهای بزرگی از سوی علمای نجف و ایران بوجود آمد اما این نهضت منحرف شد و بجایی رسید که رضاخان قزاق به عنوان منجی بی‌نظمی‌هایی را بوجود آورد اما در خدمت استکبار انگلیس بود که امام به عیان این دوره‌ها را مشاهده کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در دوران مشروطه انقلاباتی که بوجود آمد استبدادی را فراهم کرد و مجلسی ساخته شد که با اختیار مستبدش کشور را محکوم کرد. البته انقلاب مشروطه قدم بزرگی بود و نمی‌توان مشروطه را کوچک شمرد چرا که اولین مجلس در ایران شکل گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: بزرگترین اشکال انقلاب مشروطه این بود که عامه مردم بی‌خبر از ماجرا بودند. انقلابی که ریشه مردمی نداشته باشد لااقل در زمان ما بی‌معناست و در آن دوره این  نهضت تبدیل به دیکتاتوری بی‌سابقه‌ای شد که در تاریخ کشورمان به این شکل ندیده بودیم و استبداد با بهانه امنیت در کشور حاکم شد و با تظاهر مراکز دینی و مکتب تشیع را نابود کرد. 
 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه استبداد لباس روحانیت را بی‌حرمت کرد اظهار داشت: کسانی که در آن مقطع زمانی رشد کردند روحانیت را به عنوان پدیده نحس معرفی کردند و امام راحل این دوره سخت را پشت سرگذاشته بودند و تاریخ ایران را به خوبی لمس کرده بودند و هوش ایشان بالاتر از نبوغ بود و زودتر به عمق مطلب می‌رسیدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به وقایع سال 1320 اظهار داشت: خانواده رهبر کبیر انقلاب بسیار رنج کشیدند و همسر ایشان بسیار نازپرورده بودند و با آن شرایط به سختی با امام در آن شرایط زندگی کردند امام(ره) باعث توسعه حوزه علمیه قم شد و آن را گسترش بخشید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حرکت انسان به سوی خداوند همراه با رنج و مصائب است اظهار داشت: انسان همواره با این سختی‌ها رشد کرده و بزرگ می‌شود تشکیلاتی که خود امام بوجود آوردند و کسانی که پیدا شدند که در امور مالی و مراجعات و سرمایه‌ها دخالت می‌کردند امام آنها را برنمی‌تابید و فلسفه را به خوبی درک می‌کرد و با روحیه عرفانی که داشتند خشک مقدس نبودند و در مسیرشان از تهمت‌ها و انسان‌های جاهل آزارها دیدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: امام همواره با عرفان پله ترقی را برای رسیدن به مراتب والای خدایی طی کردند و در این راستا ملی‌گراها و فداییان اسلام اظهاراتی را داشتند و استبداد نمی‌گذاشت که استبدادهای ملت شکل گرفته و رشد کند ترس و تملق مهمترین عامل بدبختی مردم جامعه است ملتی که بترسد و برای زندگی خود مجبور باشد تملق بگوید هیچ وقت نمی‌تواند به جایی برسد و از برون تنزل می‌یابد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: استبداد و استعمار است که نمی‌گذارد ملت آزاد باشد و استعمار است که انسان‌هارا دچار استکبار می‌کند و این دو مولفه همانند دو لبه قیچی‌اند که حیات توسعه مردم را از بین می‌برند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: بنده در عمر خود ندیده بودم که مرجع تقلیدی این گونه در مقابل شاه بایستد و آنگونه حرف بزند ایشان مردم را آنچنان آگاه کرده بودند که زمانی که در دوران تبعید به کار می‌بردند شارگردانش کارها به خوبی انجام می‌دادند و مردم را با دانش وایمان وارد مبارزه می‌کردند وقتی امام برای شکستن استبداد و استعمار به صحنه آمدند مردم نیز تلاش کرده و اسناد زیادی در این باره وجود دارد. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: امام (ره) سه کار اساسی را انجام دادند ابتدا اسلام را از خطر استبداد نجات داد و سپس حضور مردم را تضمین کرد و استعمار را از بین برد و مطمئنا اگر این سه عامل در جامعه وجود داشته باشد مردم آن جامعه شکست نمی‌ خورند و در تاریخ رشد کرده و توسعه می‌یابد. 

آیت‌آلله هاشمی رفسنجانی گفت: همه باید حداقل حجاب اسلامی را داشته باشند اما منکر بالاتر از این هم داریم؛ سرکوب و زندانی‌های بی‌جا ، حق مردم را باطل کردن چه می‌شود.

آیت‌آلله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: توجه ما به بعضی فرعات باعث نشود اصول را فراموش کنیم البته ما باید به فروعات هم پایبند باشیم چرا که اگر فروع را از بین ببریم اصول هم از بین خواهد رفت. 


وی خاطر نشان کرد: در سال 84 بنده با وجود فشارها، سخنرانی‌‌ها و ملاقات‌ها راغب نبودم که در انتخابات شرکت کنم، اما همسر امام خمینی(ره) من را خواستند و گفتند که امام (ره) این انقلاب را بدست شما دادند، شما می‌خواهید آن را به دست چه کسی بدهید و بنده اشک در چشمانم جمع شد و در نهایت در انتخابات شرکت کردم. 

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با بیان این که بانو ثقفی تا لحظه آخر مراقب انقلاب بود، تصریح کرد: همه خانواده امام خمینی (ره) به نظام خدمت کردند و راه امام را فراموش نکردند. همچنین نقش حاج احمد در ایام تبعید بسیار خوب بود و چند سالی که بیت اداره شد، نگذاشت افراد ناباب سواستفاده کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این کانون، کانون مناسبی است که ما باید بر محور شأن امام نگذاریم آدم‌های حسود این کانون را هم در نظر مردم تضعیف کنند که البته این امر امکان ندارد. البته برخی خشکه مذهبان و دلواپسان و کسانی که هستند که قبلاً هم امام خمینی (ره) را اذیت می‌کردند اما توده جامعه ما این خانواده را قبول دارد.

وی ادامه داد: اگر راه امام آسیب ببیند و جور دیگری تفسیر شود این خطر دارد البته اکنون همه چیز به صورت صوت و تصویر و نوشته وجود دارد و تحریف آن سخت است. اما نگهداری از آن نیز کار مشکلی است و ملت ما باید هشیار باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) مقام زن را بالا بردند و جمله معروف‌شان را که مردان بزرگ از دامن زنان به معراج می‌روند کافی است، بنابراین با افزایش سواد و اطلاعات‌تان نقش لازم خود را در جامعه پیاده کنید.

گفتنی است در پایان مراسم از مجموعه 5 جلدی کتاب بانوی انقلاب رونمایی شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: مناسبت ، مکتب ، درخشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار