افخم در اولین نشست خود در سال 94 مطرح کرد؛

دور بعدی مذاکرات هفته آتی در سطح معاونین/ گفت‌وگوها پیرامون بازگشایی سفارت انگلیس ادامه دارد/ شخصی یا سیستماتیک بودن حادثه جده در پیگیری ایران فرقی ندارد/ طرح 4 ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تعهد دولت آمریکا برای ما مهم است و مسئولیت هر توافق احتمالی بر عهده آمریکا است.

تمامی کشورها باید نسبت به بحران یمن توجه ویژه نشان دهندبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، اولین نشست خبری "مرضیه افخم"سخنگوی وزارت امور خارجه در سال 94 برگزار شد.

*در توافق احتمالی هر تعهدی بر عهده دولت‌هاست

افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین نشست سال 1394 در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مبنی براینکه مصوبه کمیته روابط خارجی سنا مبنی براینکه توافق هسته‌ای باید ظرف 30روز به تصویب سنا برسد چه تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت؟ گفت: ما در حال انجام مذاکره با دولت‌ها هستیم و دولت‌ها مجری تعهدات هستند و در هرگونه توافق احتمالی دولت‌ها مسئول اجرای تعهدات می‌باشند لذا این موارد مسائل داخلی آمریکاست و ما با دولت آمریکا روبه رو هستیم و در عین حال مباحث کارشناسی در حال انجام و بررسی است.

*توضیح پیرامون حضور «اورلی آزرلایی» در ایران

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران، پیرامون حضور خبرنگاری صهیونیستی که در ایران حضور پیدا کرده بود و پس از سفر گزارش‌هایی علیه کشورمان منتشر کرده بود اظهار داشت: این فرد توریست بوده و درخواست وی براساس مقررات صورت گرفته است و با گذرنامه آمریکایی وارد کشور شده و کار خبری هم انجام نداده اما سواستفاده این فرد از یک سفر و انتشار اینگونه گزارش‌ها بحث دیگری است.

*تداوم گفتگوها پیرامون بازگشایی سفارت لندن در تهران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون روند بازگشایی سفارت‌های تهران و لندن بیان کرد: گفتگوها در حال انجام است در همین راستا کاردارهای ترددی در حال رفت و آمد هستند، نمایندگی‌ ما امور مربوط به صدور روادید را انجام می‌دهند لذا مذاکرات پیرامون این مسئله در جریان است از همین رو مذاکرات کارشناسی برای بررسی زمینه‌ها و رفع موانع در حال انجام است.

*ارائه توضیح پیرامون سفیر شدن خانم سخنگو

افخم پیرامون انتشار برخی خبرها در مورد سفیرشدنش گفت: این خبرها را بنده هم دیده‌ام اما باید بگویم این گونه خبرها باید منابع موثق داشته باشد ما در مورد هر انتخابی مراحلی را طی می‌کنیم ولی حتما باید منابع موثق باشند.

*بازرسان آژانس 2 مورد باقی مانده از 18 سوال را بررسی می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر بازرسان آژانس به تهران اظهار داشت: همکاری‌های بین ایران و آژانس در مسیر خوبی قرار دارد و طی تفاهم که آبان ماه 92 صورت گرفت شاهد بودیم در یک سری موضوعات در جدول کاری مورد توافق انجام شد و در این سفر 2 مورد از موضوعات باقی مانده بررسی می‌شود.

وی افزود: ما تعاملات خوبی با آژانس داشتیم و از 18 مورد تعداد زیادی حل و فصل شده و آژانس هم به این نتیجه رسیده که ایران هیچ انحرافی در فعالیت‌هایش نداشته و امیدواریم با تداوم سفرها و گفتگوها مسائل باقی مانده حل و فصل شود.که طبق توضیحات کارشناسان هسته‌ای این 2 مورد مربط به مریوان و انتشار گزارش پیرامون فعالیت‌های نوترونی است.

*طرح 4 ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن

افخم با اشاره به این که روز گذشته سفیر دائم کشورمان در سازمان ملل متحد نامه‌ای مبتنی بر دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسئله یمن به شورای امنیت فرستاده شد گفت: که باید در اساسنامه شورای امنیت لحاظ شود، کمک‌های استان دوستانه باید بیشتر شود و شرایط ارسال این کمک‌ها فراهم شود.

*نادیده گرفته شدن تجاوز به مردم یمن در قطعنامه شورای امنیت

سخنگوی وزارت خارجه درمورد بحران یمن و قطعنامه شورای امنیت اظهار داشت: ما انتظار داشتیم قطعنامه شورای امنیت به مسئله تجاوز به مردم یمن پرداخته می‌شد که متاسفانه نادیده گرفته شد و انتظار می‌رود اقدامات بر اساس واقعیات یمن پیش رود و بایستی از پیچیده‌تر شدن بحران جلوگیری شود، در همین راستا طرح 4 ماده‌ای را ایران ارائه کرده است که بر اساس آن توقف حملات آغاز و شرایط کمک‌های بشردوستانه فراهم می‌شود لذا تمامی کشورها نسبت به بحرانی که در یمن وجود دارد و حادتر می‌شود باید توجه ویژه‌ای نشان دهند.

*شخصی یا سیستماتیک بودن حادثه جده در پیگیری ایران فرقی ندارد

افخم در مورد قضیه تعرض به دو نوجوان ایرانی گفت: آنچه که برای ما مهم است دولت عربستان باید به این مسئله رسیدگی کند و عاملان این جنایت ناخوشایند را براساس قوانین خود مجازات کند، پیگیری‌های سیاسی برای این موضوع انجام شده و این خواسته از طریق سفارت عربستان در تهران و سفارت ایران در عربستان اعلام شده است.

وی افزود: موضوع در حال پیگیری است بحث سفرهای عمره تعلیق شده و افکار عمومی و همه کسانی که به سفر حج می‌روند به این مسئله حساس هستند، پگیریی‌هایی را انجام دادیم و روز گذشته یک بیانیه از طرف وزارت کشور سعوی دیدیم؛ در این بیانیه بر پیگیری موضوع و اشد مجازات خاطیان تاکید شده و امیدوار هستیم پیگیری‌ها سریعتر باشد و عربستان با فوریت این مسئله را پیگیری کند و برای صدور حکمی متناسب با این جرم تصمیم بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ماجرای فرودگاه جده گفت: اقدام ماموران سعودی شخصی بوده یا سیستماتیک در پیگیری‌ها برای ما فرقی نمی‌کند.

*روابط جامع تهران_مسکو

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد سامانه موشکی اس 300 اظهار داشت: روابط ایران و روسیه یک روابط جامعی است که ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی و دفاعی را در بر می‌گیرد.

وی درباره تحویل سامانه موشکی اس 300 روسیه به ایران افزود: گفتگوها و کارها در همه سطوح یاد شده در سالهای گذشته در جریان بوده است و روند رو به جلو و باشتاب خوبی داریم. همچنین در حوزه دفاعی نیز همکاری‌ها در سال‌های گذشته ادامه داشته است.

*دور بعدی مذاکرات هفته آتی در سطح معاونین/ انتشار فکت‌شیت با صلاحدید مسئولان عالی کشور


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: در هفته آینده مذاکرات در سطح معاونین از سر گرفته می‌شود که احتمالا چهارشنبه است، یکی دو محل اعلام شده ولی فعلا صبر کنید. اینکه معاونین و کارشناسان دور بعدی مذاکرات را انجام خواهند داد نهایی شده و هرکدام از هیئت‌ها با پیش نویس خود آماده شده‌اند مذاکرات را انجام دهند. متنی پیرامون فکت‌شیت آماده شده و در دست تدوین است که در مورد انتشار با صلاحدید مسئولین عالی اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: محتوای فکت‌شیت همین اظهار نظرهایی است که مسئول تیم مذاکره کننده ظریف، عراقچی و صالحی داشتند.محتوای فکت‌شیت از اظهارنظرهایی که بعمل آمده دور نیست ولی انتشار آن براساس صلاحدیدی است که باید بررسی شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد دستور کار معاونین در مذاکرات گفت: هیئت‌ها وارد مرحله نگارش می‌شوند و برای نگارش، یک چک‌نویس وجود دارد که پرانتزهایی دارد صرفا نگارش نیست، مذاکرات در مورد جزئیات ادامه خواهد داشت تا زمینه برای رسیدن به توافق احتمالی وجود داشته باشد.

*سخنرانی ظریف در اجلاس بازنگری NPT/ احنمال گفتگو با وزرای 1+5 در حاشیه این اجلاس

افخم افزود: هر هیئتی الان متن ویژه خود را دارد. برخی تغییرات نیز مورد توجه است بحث‌هایی در مورد جزئیات است که باید مذاکره انجام شود، این مذاکرات در سطح معاونین و کارشناسان است و بعد از آن اجلاس بازنگری NPT‌ را داریم که ظریف شرکت می‌کنند و سخنرانی دارند که نهمین جلسه اجلاس است.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان تصریح کرد: امکان حضور وزیر خارجه کشورمان و وزرای 1+5 در این اجلاس وجود دارد و ممکن است در حاشیه این جلسه مذاکراتی صورت گیرد.

افخم در ادامه با تاکید براینکه براساس قوانین بین المللی دولت‌ها پاسخگوی تعهدات خود هستند، افزود: ساز و کارهایی که در دولت‌ها رخ می‌دهد باید مجلس‌ها آن‌ها را حل و فصل کنند.

وی بیان کرد: برای ما این موضوع اهمیت دارد که دولت آمریکا تعهداتی را که می‌پذیرد اجرایی کند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این که کارشناسان ما موضوعات را دنبال می‌کنند و ما متناسب با شرایط در مذاکره حاضر خواهیم شد گفت: در مجموع دولت‌ها هستند که باید به تعهدات خود عمل کنند.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا تضمین تعهد آمریکا زیر سوال است گفت: تمامی این موضوعات و بحث‌ها در مذاکرات پیش رو مورد بحث قرار می‌گیرد و پیش از این هم چنین بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات داخلی تبادل نظر و در گفتگوها با طرف غربی در نظر گرفته می‌شود، تاکید کرد: تعهد آمریکا برای ما مهم است و مسئولیت هر توافق احتمالی بر عهده آمریکا است.

*خواستار تعهد آمریکا در توافق احتمال هستیم

افخم گفت: آنها باید گفتگوهایشان را با سایر جناح‌ها به جمع بندی برسانند و خودشان می‌دانند ما خواستار تعهد آمریکا در توافق احتمالی هستیم.

*جامعه بین‌الملل خواستار توقف حملات به یمن شود

وی با تأکید بر اینکه باید کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای دیگر توقف بمباران و حملات به یمن را خواستار شوند گفت: این بمباران‌ها و حملات به زیرساخت‌ها و غیرنظامیان بی‌دفاع انجام می‌شودو باید نگاه‌ها معطوف به این موضوع باشد تا به توقف این حملات کمک کند.

*رایزنی‌های مقامات ایران پیرامون یمن

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ  به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر مقامات کشورمان به یمن در دستور کار قرار دارد؟ اظهار داشت: در رابطه با یمن  گفتگوهای مختلفی را انجام دادیم و قائم مقام وزیر خارجه سفرهایی داشتند و وزیرخارجه کشورمان هم در رابطه با این موضوع به چند کشور منطقه سفرهایی را داشته‌اند.

افخم افزود: ظریف در سفر به پاکستان ضمن گسترش روابط دوجانبه به موضوع یمن پرداخت و همچنین سفر اردوغان به ایران با گسترش روابط تهران و آنکارا که منجر به انعقاد 8 سند شد، گفتگوهایی در رابطه با یمن صورت گرفت.

وی با بیان اینکه کمک به حل این بحران و توقف حملات به یمن و پیشبرد یک راه حل سیاسی همچنان ادامه دارد، گفت: سفرای ما در کشورهای مختلف فعالیت می‌کنند تا ما بتوانیم فضای منطقه را به گفتگوی سیاسی سوق دهیم که این موضوع فوری و ضروری است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه  با تأکید بر اینکه راه حل سیاسی باید در اولویت قرار گیرد و راه حل دیگری وجود ندارد بیان کرد: نماینده ما در نیویورک به شورای امنیت نامه‌ای در این زمینه نوشت، همچنین "علی لاریجانی" رئیس قوه مقننه به همتایان خود نامه‌ای را فرستاد، تا شرایط برای کمک به یمن فراهم شود.

افخم با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اولویت راهکار سیاسی را به شدت دنبال می‌کند، افزود: همچنین هر نوع اقدام دیگری را که به پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌انجامد، دور می‌کنیم و دیپلماسی فعالی را فراهم خواهیم کرد تا یمن به سمت شکل‌گیری وحدت ملی پیش برود.

*سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران/ بررسی مسئله ایرانیان مقیم استرالیا و پناه‌جویان

وی با اشاره به اینکه سفر وزیر خارجه استرالیا جمعه انجام و روز شنبه گفتگوها آغاز می‌شود افزود: گفتگوهای دوجانبه انجام و به موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته می‌شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه مسئله ایرانیان مقیم استرالیا و پناه‌جویان از موضوعات این گفتگوهاست افزود: همکاری و گفتگو بین ایران و استرالیا به روند جاری همکاری‌ها کمک می‌کند.

* تیم مذاکره‌کننده ایران برمبنای پافشاری بر حقوق ملت و حفظ اقتدار و عزت گفتگو می‌کند

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تدابیر وزارت امورخارجه برای جلوگیری از سازوکارهای سنای آمریکا چیست؟ گفت: مذاکرات کاملا آگاهانه از طرف ما آغاز شد که مبتنی برشناخت از طرف‌های مقابل و هم چنین با شناخت از سیاست‌های آمریکا بود البته سیاست‌های آنها جدید نیست و ما با رویکردهای آن‌ها نسبت به ایران و چه مسائل بین‌المللی آشنا هستیم.

افخم اظهار داشت: براین اساس تیم مذاکره کننده راهبرد مذاکراتی خودش را تنظیم کرده و برمبنای پافشاری بر حقوق ملت ایران و حفظ اقتدار و عزت مردم ایران مذاکرات را ادامه می‌دهد و این موضوع اصلی، اساسی و خط قرمز ما است و نباید لطمه و یا خدشه‌ای به آن وارد شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که بارها اعلام کرده‌ایم که توافق به هر قیمتی را دنبال نمی‌کنیم و این رویکرد را تیم مذاکره کننده به جدیت دنبال می‌کند افزود: ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی مذاکرات مطرح است اما مبانی کلی حفظ عزت مردم و حفظ فناوری هسته‌ای است.

وی در ادامه افزود: فناوری هسته‌ای ما صلح آمیزاست و برای جهان شناخته شده است و همه متوجه شدند که ما قصد استفاده غیرصلح آمیز نداشته‌ایم و نخواهیم داشت و برای آن دلایل عقلی، شرعی و حقوقی را ارائه داده‌ایم.

افخم افزود: در هر دوره‌ای این مسائل مطرح بوده اما تیم مذاکره کننده ما هوشمند و براساس دستورالعمل‌هایی که دارند این مسیر را به خوبی طی کرده‌اند و امیدوارم دور باقی مانده که بسیار فشرده خواهد بود، برهمین مبنا و با حمایت‌های مردم ادامه یابد.


انتهای پیام/


برچسب ها: افخم ، وزارت خارجه ، سخنگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار