بیرجند ؛

روند افزایش سرطان معده در خراسان جنوبی

سرطان معده در استان خراسان جنوبی مانند کل کشور بالا و روند افزایشی دارد

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی با بیان اینکه سرطان معده در استان مانند کل کشور بالا و روند افزایشی دارد تصریح کرد: : با کنترل عوامل خطر ، حدود 40 درصد مرگ ناشی از سرطان قابل پیشگیری و با تشخیص و درمان به موقع یک سوم بار بیماری کاهش خواهد یافت.

به گفته مهدی زاده، سرطان معده در حاشیه شمالی کشور بروز بیشتری دارد و در خراسان جنوبی هم میزان بروز این سرطان مشابه 18 استان کشور، در رتبه دوم برای مردان و رتبه چهارم برای زنان است.

وی اظهار کرد: سرطان یکی از علت های منجر به مرگ در سرتاسر جهان می باشد و پس از بیماری قلبی عروقی دومین عامل شایع در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشور است.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی همچنین عفونت هلیکوباکترپیلوری ، ریفلاکس معده و مری ، سیگار کشیدن ، سابقه خانوادگی ، عوامل تغذیه ای مانند نمک و غذاهای نمک سود ، مصرف کم میوه و سبزی جات تازه و گوشت و مواد نیتراتی موجود در محصولات کشاورزی را از جمله عوامل خطر برای این بیماری دانست.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی نیز در این زمینه می گوید: سرطان معده را می‌توان رشد بدون کنترل سلول‌های بدخیم در معده دانست که سایر فرم‌های کمتر شایع سرطان معده، شامل لنفوما (سرطان درگیر کنندهٔ سیستم لنفاوی) و سارکوما(سرطان بافت هم‌بند مانند عضله، چربی یا عروق خونی) است.

به گفته دکتر سبزاری ، سرطان معده یا چنگار معده نوعی سرطان است و شایع‌ترین فرم آن، آدنوکارسینوم یا سرطان غددی در معده است.

وی تصریح کرد: در بروز سرطان معده چند عامل نقش مهم دارد و عامل اول، تغذیه است و افرادی که سوءتغذیه دارند و بدنشان با کمبود کالری مواجه می باشد، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این سرطان قرار دارند.

وی اظهار کرد: کمبود پروتئین‌ها و ویتامین‌ها بویژه ویتامین‌های A و C، مصرف مداوم مواد غذایی چرب و شور و غذاهای آماده و فست‌فودها نیز از عوامل زمینه‌ساز سرطان معده محسوب می‌شود و همچنین بیماری‌های معده می‌توانند زمینه ابتلای افراد به سرطان معده را فراهم کند.

وی از علائم سرطان معده ، کاهش اشتها و کاهش وزن، درد معده، علائم سوءهاضمه مانند آروغ زدن و تهوع، احساس پری معده حتی پس از خوردن مقادیر کم غذا، تهوع و استفراغ، سوزش سردل و علائم شبیه به زخم معده، ورم معده، مدفوع سیاه، کم‌خونی و توده قابل لمس در بالای شکم ازجمله علائم بروز سرطان معده بوده، اما ممکن است همه این علائم در بیمار مبتلا قابل مشاهده نباشد.

به گفته وی،  این احتمال وجود دارد که بیمار با علائم گفته شده به متخصص مراجعه کند و تشخیص پزشک بیماری‌ها و مشکلات خوش‌خیم مانند گاستریت یا ورم معده ساده یا حداکثر زخم گوارشی باشد که با این وجود توصیه می‌شود در صورت بروز این علائم بلافاصله افراد به مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گفته وی پیروی از یک رژیم غذایی سالم، تامین ویتامین‌های ضروری بدن، مصرف روزانه میوه و سبزی، پرهیز از خوردن غذاهای آماده و کم کردن نمک مصرفی، مصرف نکردن دخانیات و الکل، داشتن تحرک و انجام چکاپ‌های دوره‌ای تا حد زیادی مانع از بروز سرطان معده می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های معده، عفونت هلیکوباکتری است که باعث بروز زخم معده و ورم معده می‌شود و ممکن است ازجمله عوامل مهم ابتلا به سرطان معده باشد .

دکتر سبزاری خاطر نشان کرد: بهترین روش تشخیص سرطان معده، آندوسکوپی است، اما عکسبرداری از معده به شیوه دبل کنتراست که نیز می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند و اگر سرطان معده به موقع تشخیص داده شود، درمان‌پذیر است، اما با پیشرفت بیماری احتمال بهبودی کاهش می‌یابد.

به گفته وی ، برداشتن بخشی از معده که دارای سلول‌های سرطانی است، مهم‌ترین روش درمانی به حساب می‌آید ، علاوه بر این ممکن است از شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی نیز استفاده شود و از طرفی گاهی فرد بیمار به یک یا چند روش درمانی نیاز پیدا می‌کند که درمان‌های انجام شده علاوه بر سلول‌های سرطانی بر بافت‌های سالم فرد نیز تاثیر می‌گذارند ، بنابراین عوارض جانبی مهمی را ایجاد می‌کنند که مهم‌ترین آنها تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی و دردهای شکمی ‌است.

وی گفت : تغذیه بیمار در حین درمان سرطان معده و پس از آن اهمیت ویژه‌ای دارد و بیمار باید حجم کافی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی دریافت کند اما در عین حال به دنبال عمل جراحی سرطان معده که ممکن است به صورت برداشتن کامل معده یا حجم زیادی از آن باشد، کاهش وزن به‌ طور شایع رخ می‌دهد و بیماران در پی مصرف غذا با حجم زیاد یا غذاهای شیرین، دچار کرامپ و دردهای شکمی، تهوع و نفخ و اسهال و سرگیجه می‌‌شوند، اما با محدود کردن مصرف مایعات و غذاهای شیرین و زیاد کردن دفعات مصرف مواد غذایی می‌توان این عوارض را تا حدی کنترل کرد.

دکتر سبزاری خاطرنشان کرد: علائم و نشانه‌های اولیه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتیهای گوارشی است به طوریکه افراد سعی دارند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه بهبود پیدا کنند.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی اظهار کرد: به طور کلی افراد بالای 40 سال، بیماران مبتلا به پولیپ معده، مصرف سیگار و الکل و افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان یا سابقه جراحی معده دارند بیشتر از افراد دیگر در معرض سرطان معده هستند،

به گفته دکتر سبزاری ، طول عمر این افراد بسته به مرحله ای است که مراجعه می کنند و اگر در مرحله اول باشد حدود 70 درصد این افراد شانس زنده ماندن تا 5 سال را دارندو اگردر مرحله آخر یعنی مرحله ای که بافتهای اطراف بدن از جمله کبد ، کلیه و ریه و بطوری کلی احشاء بدن را درگیر کرده باشد حدود 40 درصد بصورت متوسط 4 تا 6 ماه زنده می مانند .

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.