تا فرصت باقی است دو‌پیکر کهکشانی را رصد کنید

صورت فلکی دوپیکر که یک صورت فلکی زمستانه است در حال حاضر آخرین روزهای خود در آسمان را سپری می‌کند بنابراین فرصت را از دست ندهید و آن را در آسمان رصد کنید.

امیر فواد رستمی کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت:‌ صورت فلکی دو پیکر یا جوزا یکی از اجرام کیهانی محسوب می‌‌شود که با چشم غیر مسلح در آسمان قابل رویت است این صورت فلکی بین صورت فلکی گاو یا ثور و خرچنگ که یکی در شرق و دیگری در غرب آن است جای گرفته است.

وی افزود: یکی از معروف‌ترین اجرام موجود در این صورت فلکی خوشه‌ ستاره‌ای باز m35 است که در فاصله 2800 سال نوری از زمین واقع شده و قدر ظاهری آن 5/5 است.

رستمی اظهار داشت: صورت فلکی جوزا جز معدود‌ صورتهای فلکی است که شکل ظاهری آن در آسمان به شکلی که باید ترسیم شود بسیار نزدیک است به همین جهت یکی از صورت فلکی‌های پراهمیت محسوب می‌شود.

رستمی عنوان کرد: شکل ترسیمی این صورت فلکی نشان دهنده 2 انسان در کنار یکدیگر است که ساعت 22 در قسمت غربی آسمان جای گرفته است.

وی تاکید کرد: چون این یک صورت فلکی زمستانه است و تا چند روز آینده غروب می‌کند و دیگر قابل رویت نیست این روزها بهترین فرصت برای رصد آن در آسمان است.

رستمی عنوان کرد: پرنورترین ستاره‌های موجود در این صورت فلکی کاستور با قدر 1.6 و پلوکس با قدر 1/1 است و این جرم آسمانی دارای 4 ستاره پرنور و قابل رویت جهت ترسیم شکل صورت فلکی است.

وی ادامه داد: این چهار ستاره در کنار هم یک مستطیل عمودی را تشکیل می‌دهند و خوشه ستاره‌ای باز m35 که در سال 1745 کشف شده درون این صورت فلکی جای گرفته است که دارای مساحتی با قطر 11 سال نوری است.

رستمی خاطر نشان کرد: قدر و روشنایی سطحی این خوشه ستاره‌ای 5.3 است که در فاصله‌ 2800 سال نوری از زمین واقع شده و از خارج کلان‌شهرها و در محلی بدون آلودگی نوری با چشم غیرمسلح قابل رویت است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار