وزیر بهداشت:

بخش آموزش پزشکی نیازمند تغییرات جدی است

هاشمی با بیان اینکه بخش آموزش باید تغییرات جدی داشته باشد، گفت: تحول در عرصه پزشکی نیازمند حداقل دو دهه زمان است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر هاشمی وزیر بهداشت در مراسم دوازدهمین همایش علمی کاربردی پزشکان عمومی با بیان اینکه پزشک عمومی سنگ بنای همه خدمات بهداشت و خدمات درمان است، گفت: ما معتقدیم تا رسیدن به این جایگاه هنوز فاصله داریم و تعریفی ناتمام از این حوزه شده است. 

وی با اشاره به اینکه در سه دهه اخیر بیشتر تخصص گرایی را تبلیغ کرده‌ و مردم هم در همین مسیر حرکت کرده‌اند، افزود: مردم متقاضی استفاده از خدمات متخصصین هستند که در هیچ جای دنیا شاهد چنین وضعی نیستیم چرا که نه امکان پذیر خواهد بود و نه به صرفه است. 

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه متقاعد کردن سیاست‌گذاران کار راحتی نیست ادامه داد: متقاعد کردن سیاست‌گزاران برای اینکه حرفهای گروه پزشکی را بشنوند سخت شده و ما هم دچار یک مقاومت شدیم که گوشهایمان بر هر نقدی بسته باشد. 

وی یاد آور شد: در مواردی حاله‌ای از تقدس را پیرامون خود می‌بینیم و رفتار برخی از ما که دستی در تریبون یا سیاست‌گذاری دارند به کل جامعه نسبت داده می‌شود که درد عمیق اجتماعی است و اگر از آن غافل شویم جامعه دچار مشکل خواهد شد. 

دکتر هاشمی با بیان اینکه در بحث آموزش نیز باید تغییرات جدی اتخاذ شود، گفت: باید رویکرد در مسیر ارتقا خدمات به مردم باشد و نمی‌توان از نظام ارجاع و پزشک خانواده بدون توجه به آموزش صحبت شود. 

وی اظهار کرد: بدون تاکید بر منابع نیروی انسانی و تخصصی نمی‌توانیم به اهداف والای خود دست یابیم و حتما به نیروی تخصصی باید توجه نماییم. 

وی با اشاره به اینکه نیاز به ارتقا این عرصه داریم و عقب‌ماندگی‌ها بسیار بیشتر از این است که کارهای یکسال گذشته را به عنوان تحول مطرح کنیم، افزود: تحول حداقل نیازمند دو دهه زمان است که الزامات آن باید انجام شود و مهمترین آن تولیت است که باید متولی نظام سلامت یک نفر و وزارت بهداشت باشد. 

وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر تقریبا بخش‌های عمده تولیت در اختیار ما نیست و منابع و هزینه‌کرد و بیمه‌ها خارج از وزارت بهداشت است. 

وی با تاکید بر اینکه بخش بهداشت وضعیت بهتری دارد، اظهار کرد: وزارتخانه‌های بسیاری در جهت ارتقا و تخریب این عرصه نقش دارند که شامل دخانیات،‌ خودرو سازی، کشاورزی و صدا و سیما از جمله این موارد هستند. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: بخش سلامت در همه جای دنیا هزینه بر بوده و بیشترین گردش مالی دنیا مربوط به سلامت است که با توجه به سالمند شدن جمعیت‌مان باید در این حوزه هزینه نماییم.

وی با اشاره به سفر هیئت دولت به گیلان گفت: طی بازدید از بیمارستان‌ها کمتر بیمارستانی با قدمت کمتر از 70 سال را دیدم و تعداد تخت‌ها علی‌رغم فرسودگی کم، اورژانس‌ها شلوغ و بخش خصوصی هم تقریبا وجود ندارد. 

وی در ادامه بیشترین میزان پرداخت از جیب مردم را مربوط به بخش سرپایی دانست و گفت: طی برنامه‌های اجرایی سال گذشته رضایت‌مندی زیادی را در اقشار مختلف شاهد بودیم ولی همچنان نیازمند کارهای بهتری هستیم. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار