نقش منطقه ويژه نفت و گاز در عملياتی کردن اقتصاد مقاومتی

دبير ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فن آوری رياست جمهوری گفت: طراحی و فعال‌سازی اين منطقه در رونق اقتصادی و بر اقتصاد مقاومتی بسيار موثر است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،جعفر توفيقي با اعلام آمادگي استاندار خوزستان براي اجرايي شدن طرح و استقرار منطقه ويژه نفت و گاز در خوزستان گفت: با سرعت هر چه بيشتر اين طرح انجام خواهد شد.

ناظر طرح ايجاد منطقه ويژه نفت و گاز در خوزستان با انتقاد از  کم توجهي شرکت هاي ايراني به توسعه توان دانشي و مهندسي کشورافزود: تبديل دانش به توسعه دچار چالش هايي است که اين مشکلات به دليل ضعف در زير ساخت ها و نبود ارتباط مناسب علم با محيط اطراف خود است.

مصطفي کريميان اقبال گفت: علم و دانش در ايران بايد از جزيره اي عمل کردن به سمت همکاري و هماهنگي هر چه بيشتر بخش هاي مختلف علمي حرکت کند.

به گفته رييس انجمن سازندگان تجهيزات نفت، گاز و پتروشيمي خوزستان، با راه اندازي منطقه ويژه نفت و گاز در اهواز 70 درصد ساخت دکل هاي حفاري در خشکي در اهواز ساخته مي شود.

علي کراني افزود: ساخت دکل هاي خشکي حفاري که در کشور چين ساخته و به خوزستان وارد مي شود، بالغ بر 30 ميليون دلار هزينه در بردارد که با ساخت داخلي اين دکل ها در خوزستان اين هزينه ها بسيار کاهش مي يابد.

وي گفت : در خوزستان به 120 دکل حفاري نياز است که هم اکنون 70 دکل در اين استان وجود دارد.

براي ايجاد اين منطقه ويژه نهادهايي چون استانداري خوزستان، شرکت ملي حفاري ايران،شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب، انجمن سازندگان تجهيزات نفت، گاز و پتروشيمي، پارک علم وفناوري خوزستان، شرکت شهرک هاي صنعتي خوزستان وچند سازمان ديگر مشارکت دارند تا با ايجاد يک کارگروه مشترک بين اين نهادها و معاونت علمي و فناوري رييس جمهوري مطالعات اوليه براي ايجاد منطقه ويژه فناوري نفت و گاز خوزستان انجام شود.

معاون توسعه مديريت و منابع نيروي انساني استانداري خوزستان گفت:به منظور توسعه فناوري صنايع نفت و گاز و افزايش تعاملات علمي، آموزشي و پژوهشي امروز تفاهم نامه همکاري ميان معاونت علمي و فناوري نهاد رياست جمهوري و استانداري خوزستان در اهواز به امضا رسيد.

عماد گفت: اين تفاهم نامه در زمينه هم افزايي، ايجاد زمينه‌هاي گسترش همکاري‌هاي طرفين و به کارگيري تمام ظرفيت‌هاي علمي، آموزشي، پژوهشي در راستاي توسعه تحقيقات دانش بنيان و اقتصاد مقاومتي مبادله شده است.

وي محورهاي همکاري در اين  تفاهم نامه را در 11 بند عنوان کرد و افزود: همکاري در بومي سازي و انتقال فناوري هاي جديد به ويژه در صنعت نفت و گاز، همکاري در تعريف و اجراي مشترک طرح هاي صنعتي مورد نياز وزارت نفت، تسهيل و بهره گيري از استادان اين دو دانشگاه و امور آموزشي و پژوهشي و توانمند سازي ، تقويت و بهره گيري از ظرفيتهاي بخش خصوصي براي ارائه فناوري و نوآوري در صنايع نفت و گاز از جمله مفاد اين تفاهم نامه است.

وي مدت اعتبار اين تفاهم نامه را سه سال اعلام کرد و گفت: پس از آن با توافق طرفين اين مدت زمان تمديد خواهد شد .


انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، گاز ، اقتصاد ، مقاومتی ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار