در شصتمین سالگرد درگذشت فیزیکدان نابغه:

پرونده سرقت مغز آلبرت انیشتین هنوز مفتوح است

با گذشت 60 سال از فوت "آلبرت انیشتین،" فیزیکدان آلمانی، سرنوشت مغز ربوده شده او در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  بی‌بی‌سی؛ "آلبرت انیشتین،" فیزیکدان و دانشمند آلمانی، 60 سال پیش در چنین روزی درگذشت؛ اما هنوز از سرنوشت نهایی مغز ربوده شده وی اطلاعی در دست نیست.

انیشتین ساعت 1:15 بامداد 18 آوریل 1955 (29 فروردین 1334) در بیمارستان پرینستون درگذشت. او در لحظه پایانی عمر جمله ای به زبان آلمانی بیان کرد؛ اما به دلیل آنکه پرستار وی زبان آلمانی نمی‌دانست، آخرین سخنان نابغه قرن بیستم مجهول باقی ماند.

پرونده سرقت مغز آلبرت انیشتین هنوز مفتوح است

مراسم خاکسپاری انیشتین همان روز در نیوجرسی برگزار شد؛ اما "هانس انیشتین،" پسر وی متوجه تغییراتی در جسد پدر شد. تحقیقات بعدی مشخص کرد دکتر "توماس هاروی"، مغز دانشمند آلمانی را از جمجمه خارج کرده و بدون کسب اجازه رسمی در حال آزمایش و مطالعه بر روی آن است.

مغز آلبرت انیشتین هرگز به خانواده او برگردانده نشد؛ اما مقاله یا گزارشی رسمی درمورد نتیجه مطالعات دکتر هاروی هم تا 25 سال در هیچ روزنامه، کتاب و یا تحقیق دانشگاهی منتشر نشد.

پرونده سرقت مغز آلبرت انیشتین هنوز مفتوح است


سالها سپری شد و دیگر کمتر کسی ماجرای سرقت مغز انیشتین را به یاد داشت. " استیون لوی"، گزارشگر جوانی که در سال 1978 ( 1357) برای تهیه خبر نزد دکتر هاروی رفت در کمال تعجب با مغز انیشتین در منزل شخصی وی مواجه شد. دکتر هاروی مغز انیشتین را در یخچالی کوچک  نگهداری می‌کرد.

در سالهای بعد، مغز انیشتین از دکتر هاروی پس گرفته شد و در اختیار نهادهای آموزشی و پژوهشی قرار گرفت. دانشمندان به نتایج جالبی درباره تفاوت مغز انیشتین با مردم عادی دست یافتند. نتایج این تحقیقات در مقاله های متعددی منتشر شد؛ اما هنوز موضوع برگرداندن مغز انیشتین به خانواده او و یا دولت آلمان از سوی مقامات آمریکایی نادیده گرفته می‌شود.

پرونده سرقت مغز آلبرت انیشتین هنوز مفتوح است

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۲ فروردين ۱۳۹۵
ته مغز بوده
آخرین اخبار