نوربخش در اولین نشست تعامل دانشگاه و سازمان تامین اجتماعی:

بودجه تامین اجتماعی یک سوم بودجه کل کشور است/تامین اجتماعی معیشت 5 میلیون نفر را تامین می‌کند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد بودجه 94 سازمان گفت: بودجه سال 94 سازمان تامین اجتماعی که به تصویب هم رسیده است، 60 هزار میلیارد تومان بوده که یک سوم بودجه کل کشور است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نوربخش در اولین نشست تعامل دانشگاه و سازمان تامین اجتماعی که امروز یکشنبه برگزار شد، با بیان اینکه حدود 13 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار دارند، افزود: سازمان تامین اجتماعی 16 مزیت بیمه‌ای فعال دارد.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی معیشت 5 میلیون نفر را تامین می‌کند، گفت: این تامین معیشت شامل مستمری و درمان می‌شود و در واقع همه ابعاد زندگی 5 میلیون نفر (2 میلیون و 350 هزار مستمری‌بگیر که با خانواده 5 میلیون نفر می‌شود) توسط سازمان تامین اجتماعی تامین می‌شود.

نوربخش در ادامه در مورد بودجه این سازمان توضیح داد: از حیث منابع همه منابع سازمان تامین اجتماعی توسط خود سازمان تامین می‌شود و وابسته به بودجه عمومی نیست.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در دنیا دو نوع مکانیسم بیمه‌ای وجود دارد، توضیح داد: نوع اول که بسیار در دنیا رایج است، نوع سپرده‌گذاری بوده که در آن فرد مبالغی را در زمان اشتغال خود پس‌انداز کرده و به همان میزان دریافت می‌کند، اما نوع دوم که در کشور ما رایج‌تر است، ارزش افزوده اقتصادی بوده که طبق آن فرد به میزانی که سپرده‌گذاری کرده برداشت نمی‌کند، بلکه بیشتر برداشت می‌کند.

نوربخش با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی در زمینه ایجاد فرهنگ عمومی هم فرصت ایجاد می‌کند و هم تهدید، تصریح کرد: زیرا گستردگی این سازمان بسیار بالاست. سازمان تامین اجتماعی صندوقی است که شرکای اجتماعی در آن ذینفع بوده و یک صندوق حق‌الناس است. بنابراین نوع سیاستگذاری و عملیات اجرایی که اتخاذ می‌کند هم می‌تواند فرصت باشد و هم می‌تواند تهدید باشد.

وی با اشاره به فعالیت سازمان تامین اجتماعی در دولت تدبیر و امید گفت: از آنجایی که برند سازمان اعتماد بین مردم است، در مدت فعالیت سازمان در دولت تدبیر و امید به عنوان مدیرعامل سازمان وارد مسائل حاشیه‌ای نشده‌ام. اتفاقات زیادی در صندوق طی دولت‌های مختلف افتاده است که اگر من به عنوان مدیرعامل سازمان دوربینی را به صورت مخفیانه در اتاقم قرار دهم و مشکل یک ارباب رجوع را منتشر کنم، چه بلایی برسر اخلاق و امانت‌داری آورده می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه علت پایداری صندوق این است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، افزود: به طور پایه‌ای باید در زمینه فرهنگ بیمه‌ای کار انجام گیرد و این فرهنگ‌سازی باید از کتاب‌های درسی زمان مهدکودک انجام شود. در هیچ کدام از کتاب‌های تامین اجتماعی صحبتی از بیمه نشده است. با کمال تاسف برخی از اقتصاددان‌ها، توجه و تمرکزی به این بخش نمی‌کنند و این باعث تصمیم‌گیری اشتباه می‌شود.

وی با اشاره به حیطه فعالیت سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی به دلیل حیطه گسترده فعالیتش، مخاطب همه بندهایی است که در سیاست‌های کلی نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۴
دولت حداقل باید بیکاران تحصیل کرده را بیمه تامین اجتماعی کند تا بیش از این متضرر نشن
چون بیمه بیکاری که جزئی از قانون است به بیکاران تحصیل کرده پرداخت نمی کنن. اما بیمه بازنشستگی را که باید بکنید تا در زمان پیری بیکاران به جرم تحصیل شرمنده نباشن
آخرین اخبار