مدیر کل آژانس: پايبندی ايران به تعهدات را بررسی مي کنيم

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ادامه تلاش های این نهاد بین المللی برای اطمینان از پایبندی ایران به تعهدات خود تاکید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره ، آمانو که برای شرکت در کنفرانس بازنگری ان پی تی به نیویرک سفر کرده، طی سخنانی درباره پایبندی ایران به تعهداتش گفت: آژانس به تلاش های خود برای اطمینان از عدم تبدیل مواد هسته ای که ایران در چارچوب نظام ضمانت ها، آنها را اعلام کرده است، ادامه می دهد اما آژانس در جایگاهی نیست که درباره عدم وجود مواد هسته ای اعلام نشده و فعالیت هایی از این نوع در ایران، ضمانتی بدهد و نتیجه گیری کنیم که از همه مواد هسته ای در ایران استفاده صلح آمیز می شود. 
وی افزود: تحولات مهمی در خصوص اجرای ضمانت ها در ایران به وقوع پیوسته است. آژانس و ایران در نوامبر دو هزار و سیزده توافق کردند که برای حل همه مسائل کنونی و سابق همکاری بیشتری داشته باشند. 
آمانو در سازمان ملل متحد گفت: پیشرفتهای قابل توجهی در کار آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان کنفرانس قبلی بازنگری در ان پی تی انجام شده است که سال دوهزار و ده برگزار شد. آژانس و ان پی تی هدف مشترکی دارند و آن این است که اطمینان حاصل شود بشریت از استفاده صلح آمیز از علوم و فناوری هسته ای حداکثر سود و بهره را ببرد. به نظر من علوم و فناوری هسته ای می تواند کمک بسیار زیادی به توسعه در زمینه های مختلف از جمله بهداشت و سلامت انسان، کشاورزی و مدیریت آب و همچنین تولید انرژی بکند. سند نهایی کنفرانس دوهزار و ده بر اهمیت برنامه همکاریهای فنی آژانس تاکید کرده است، این برنامه به عنوان یکی از مهمترین عوامل در انتقال فناوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز شناخته شده است. در جریان شیوع اخیر ابولا در غرب آفریقا، آژانس کیتهای ساده ای را که مبتنی بر فناوری هسته ای ساخته شده است، برای تشخیص راحت تر و سریعتر این بیماری در میان کشورهای آلوده توزیع کرد. آژانس همچنین در چارچوب برنامه مبارزه با سرطان به کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا دسترسی بهتری به داروهای هسته ای داشته باشند. ما همچنین به کشورهای مختلف برای مدیریت آب و خاک کمک کرده ایم. طرح آژانس برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای به توسعه طرحهایی در بیش از سی کشور جهان به ارزش شصت میلیون یورو کمک کرده است. 
مدیر کل آژانس در ادامه گفت: در زمینه انرژی هسته ای، مهمترین رخداد در پنج سال گذشته بدون شک انفجار نیروگاه هسته ای فوکوشیمای ژاپن در مارس دوهزار و یازده بوده است. این اتفاق نشان می دهد چنین حوادث غمبار و فاجعه بار هسته ای در هر جا و هر زمانی ممکن است رخ دهد. بنابراین ناظران و دولتهای و مدیران تاسیسات هسته ای باید تعهد کامل خود را به اصل «اول ایمنی بعد کار» نشان دهند. آژانس هم اکنون سرگرم نهایی کردن گزارشی درباره این حادثه است. با وجود این حادثه، انرژی هسته ای همچنان نقش مهمی در عرصه انرژی جهان ایفا می کند. آژانس پیش بینی کرده است استفاده از انرژی اتمی در دهه های آینده افزایش خواهد یافت. بسیاری از کشورها انرژی اتمی را منبع پاک و پایدار انرژی تلقی می کنند که می تواند امنیت انرژی را فراهم کند و معضل تغییرات اقلیمی را کاهش دهد. 
آمانو در ادامه افزود: پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه تضمین سوخت هسته ای از جمله منابع اورانیوم غنی شده با غلظت پایین روسیه صورت گرفته است و آژانس تلاش می کند بانک سوخت هسته ای را در قزاقستان ایجاد کند. 
آمانو گفت: خطر تروریسم هسته ای همچنان جدی است. آژانس مراکزی را ایجاد کرده است که به کشورهای جهان کمک می کند به شکلی متحد علیه این تهدید عمل کنند. تقاضا برای خدمات ما همچنان رو به افزایش است. ما در این خصوص هر سال آموزش ایمنی و امنیت هسته ای را به هزاران نفر می دهیم. ما به کشورها برای تقویت و تضیمن ایمنی فیزیکی تاسیسات هسته ای خود کمک می کنیم. ما بزرگترین بانک اطلاعاتی و مرجع قانونی را درباره قاچاق هسته ای داریم. آژانس در سال دوهزار و سیزده کنفرانسی موفق درباره امنیت هسته ای برگزار کرد و قرار است کنفرانس بعدی خود را دسامبر دوهزار و شانزده برگزار کند. 
آمانو تاکید کرد: مهمترین بخش کامل نشده در زمینه امنیت هسته ای ، عملی کردن اصلاحیه و متمم دوهزار و پنج مربوط به کنوانسیون محافظت از مواد هسته ای است. هفده کشور باید این اطلاحیه و متمم را اجرا کنند. من از همه کشورها می خواهم اگر این کار را انجام نداده اند به این متمم عمل کنند. 
وی گفت: بر اساس سند نهایی دوهزار و ده ، پادمانهای آژانس بخش اساسی رژیم ان پی تی است و نقشی انکارناپذیر در اجرای ان پی تی دارد. امروز آژانس پادمانها را درباره هزار و دویست و پنجاه تاسیسات هسته ای در صد و هشتاد کشور اجرا می کند. سال گذشته بازرسان ما حدود سیزده هزار روز را در میادین هسته ای حضور داشتند. از کنفرانس قبلی تاکنون شش کشور غیرهسته ای عضو ان پی تی توافق جامع پادمان را با آژانس اجرا کرده اند. کشورهایی که هنوز این کار را نکرده اند، آژانس نمی تواند هیچ نتیجه گیری درباره وضع پادمان داشته باشد. من از همه کشورهای غیر هسته ای عضو ان پی تی می خواهم توافق های پادمان را نهایی و اجرایی کنند. اجرای پروتکل الحاقی برای توانایی آژانس برای مشخص کردن هر ماده و تاسیسات هسته ای و فعالیت هسته ای اعلام نشده، لازم است. من خوشحالم که بگویم از دوهزار و ده تاکنون بیست و چهار کشور پروتکل الحاقی را اجرا کرده اند و اکنون این تعداد به صد و بیست و پنج کشور رسیده است. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار