پهپادها به شناسایی غارتگران آثار باستانی می‌شتابند + عکس

پهپادها این بار برای ردیابی و شناسایی غارتگران سایت‌های باستانی در کشور اردن مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران رشته باستان‌شناسی در کشور اردن برای شناسایی کل سایت باستان‌شناسی متعلق به یک گورستان عصر برنز از شیوه جالب استفاده از پهپاد استفاده کرده‌اند.

پهپادها به شناسایی غارتگران آثار باستانی می‌شتابند + عکس

گفتنی است، باستان‌شناسان هواپیماهای بدون سرنشین را بر فراز این گورستان به پرواز درآورده‌اند تا علاوه بر شناسایی و نقشه‌برداری دقیق از سایت باستانی بتوانند محل تخریب سایت توسط غارتگران اشیاء باستانی را نیز شناسایی کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، علاوه بر رصد سایت باستان‌شناسان برای شناسایی افراد غارتگر اشیاء باستانی نیز از این فناوری استفاده خواهند کرد و امیدوار هستند از این طریق با بازار سیاه خرید و فروش اشیاء عتیقه مبارزه کنند.

اجرای این طرح توسط آقای چاد هیل باستان‌شناسی از دانشگاه کانکیتکات در گورستان 5 هزار ساله در جنوب کشور اردن صورت گرفته است.

کارشناسان تخمین می‌زنند که ارزش اشیاء به سرقت رفته از این گورستان که اکثراً گلدان و سایر دست ساخته‌های عصر برنز است در حدود 372 هزار دلار بوده و اکثراً به دلالان آثار باستانی در کشورهای اروپایی فروخته شده است.

در این گورستان بر اساس جدیدترین پژوهش‌ها در حدود 10 هزار گور باستانی وجود دارد و اشیاء باستانی فراوانی در آن به چشم می‌خورد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار