مدیر کل موزه‌ها و اموال فرهنگی و تاریخی کشور:

دغدغه‌ی امروز ما بازدید مردم از موزه‌ها نیست

موزه‌ها به عنوان مکان‌هایی فرهنگی که نقش زیادی در رشد و ارتقاء هویت جامعه دارند نیازمند بازنگری مجدد در رسیدن به اهداف والای خود هستند.

"محمد رضا کارگر"، مدیر کل موزه‌ها و اموال فرهنگی و تاریخی کشور در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران،در مورد موزه‌ها و نقش آنها گفت: امروزه به لحاظ رشد جمعیت، تعداد بازدید کنند‌گان از موزه‌ها نیز افزایش یافته و هم چنین با تغییر دیدگاه جامعه، رجوع به فرهنگ، هنر و تمدن به یک حرکت اجتماعی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در واقع ارتقای فرهنگ در جامعه به عنوان ابزاری برای ایمن سازی هویت ایرانی، اسلامی محسوب می‌شود.

موزه یک نهاد زنده است، یک بار ساخته نمی‌شود بلکه هر روز ساخته و طراحی می‌شود.

کارگر تصریح کرد: مدیران باید برای افزایش علاقه‌مندی مردم به بازدید از موزه‌ها پلان سالانه داشته باشند، یکی از دلایلی که امروزه مردم نام برخی از موزه‌ها را شنیده‌اند شی محوری دیدگاه آن موزه است.مدیران باید با ایجاد حرکت‌های پیایی به روز و سیال به هدف اصلی ایجاد موزه دست یابند.باید موزه‌ها را از "شی محوری" به سمت "انسان محوری" هدایت کنند.

دغدغه‌ی امروز ما بازدید مردم از موزه‌ها نیست؛ رسیدن به اهداف والای موزه در رشد فرهنگ جامعه نیاز امروز ما است.

مدیر کل موزه‌ها و اموال فرهنگی و تاریخی کشور در مورد اهداف موزه عنوان کرد: نمایش آثار جدید و به روز، مجموعه‌های متنوع و مرتبط با اتفاقات و نیاز امروز جامعه از راهکارهای ترغیب مردم به موزه‌ها است.
موزه‌ها باید با مدیریت کلان جامعه همراه باشد، موزه‌ها در کشورهای جهان سوم نتوانسته‌اند در حل چالش‌های جامعه نقش سازنده‌ی خود را ایفا کنند.

وی اظهار داشت: می‌توانند در ایجاد وحدت ملی، ایجاد انگیزه و امید در جامعه، رشد هویت و خودشناسی، ایمن سازی فرهنگ جامعه، جلوگیری از هجوم فرهنگ غیر ایرانی،...نقش زیادی داشته باشد.

نمایش اشیاء و آثار تنها 10 تا 20 درصد هدف یک موزه است، برای مثال در برهه‌ای از زمان که تنوع قومی در جامعه تهدید محسوب می‌شود، موزه‌ها می‌توانند به عنوان مهمترین نهاد با بیان مشترکات قومی در به باور رساندن و ایجاد وحدت قومی نقش مهمی داشته و توطئه را خنثی کنند و یا با ایجاد حس عشق به سرزمین می توانند با فرهنگ افزایش مهاجرت مقابله کنند.

کارگر در پایان گفت: در رسیدن به اهداف والای موزه‌ها در رشد فرهنگ و کمک به حل مشکلات جامعه به صورت موازی باید ما،دولت و مردم در کنار هم تلاش کنیم، دولت با کمک به ما زمینه‌ای را فراهم کند تا ما هم بتوانیم در بستر سازی مدیریت جامعه تاثیر گذار باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار