جف راتکه: گفتگوی ظریف و کری در نیویورک سازنده بود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد گفتگوی وزرای خارجه این کشور و ایران در نیویورک سازنده بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی سی. اسپن، «جف راتکه» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دیدار اخیر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در نیویورک گفت: این دیدار سازنده بود و آن‌ها درباره اقدامات هفته گذشته مدیران سیاسی و کار‌شناسان در وین و راه پیش رو گفتگو کردند. 

وی افزود: جان کری در این دیدار موضوع یمن را مطرح کرد اما تمرکز گفتگوهای آن‌ها بر روی موضوع هسته‌ای بود.

خبرنگاری از راتکه پرسید: آیا می‌توانید اطلاعات و جزئیات بیشتری درباره توقیف یک کشتی با پرچم جزایر مارشال به وسیله ایران ارائه کنید؟ 

راتکه گفت: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، کشتی تجاری با نام «مرسک» با پرچم جزایر مارشال از طرف چند شناور ایران در حال عبور از تنگه هرمز و در حال ورود به خلیج فارس و در آبهای بین المللی رهگیری شده است. ما در حال حاضر اوضاع را زیر نظر داریم. 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا تماسی میان شما و مقامات ایرانی در این ارتباط وجود داشته است، گفت: من گزارشی در این خصوص در اختیار ندارم. من نمی‌توانم هیچ اظهار نظر و حدسی درباره اهداف ایرانی‌ها از این اقدام داشته باشم. وی در ادامه مدعی شد: این موضوع مایه نگرانی ما در خصوص امنیت و ایمنی دریانوردی در منطقه است. 

جف راتکه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید همانطور که می‌دانید ایرانی‌ها در گذشته هم پس از وضع برخی تحریم‌ها، تهدید کرده بودند تنگه هرمز را می‌بندند؛ آیا شما ارتباطی بین این موضوع و مذاکرات هسته‌ای اخیر با آن‌ها می‌دانید؟ گفت: من نمی‌توانم حدسی درباره علت اقدام آن‌ها بزنم اما باز بودن تنگه هرمز و باز بودن راههای دریانوردی و تجارت از اهمیت زیادی برای آمریکا برخوردار است. 

راتکه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید آیا این اقدام ایرانی‌ها تاثیری بر مذاکرات اتمی خواهد گذاشت؟ گفت: هنوز بسیار زود است اینگونه نتیجه گیری کنیم. مذاکرات هسته‌ای در مسیری قرار دارد که ما می‌توانیم آنرا دنبال کنیم و این حادثه تنها در چند ساعت اخیر روی داده است و ما در حال بررسی آن هستیم. 


انتهای پیام/
برچسب ها: جف راتکه ، ایران ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار