گزارش/

صادرات کالای ایرانی به نام سایر کشورها در سایه نبود برند

در حالیکه دولت در سال جاری توسعه صادرات غیر نفتی را از اولویت های خود قرار داده است اما در کنار این توسعه و رونق صادرات دولت باید به برند سازی کالاهای ایرانی نیز توجه نماید تا کالای ایرانی به نام سایر کشورها صادر نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،صحبت از برند و برند سازی حرف تازه ای نیست و همیشه از آن به عنوان حلقه مفقوده تولیدات داخلی یاد میشود.

اگر چه در کشور کالاهایی با کیفیت بالا تولید می‌شود اما همواره تولید کنندگان ما از نبود قدرت رقابت در بازارهای داخلی نالیده اند امری که نیاز به کمی تامل دارد.

محمد لاهوتی، نایب رئیس کنفدراسیون صادرات معتقد است  برای موفقیت یک برند در کشور تولیدات ما باید مرغوب، با کیفیت ومطابق با استاندارد جهانی باشد.

وی افزود: در کشور ما اکثر تولیدات توسط شرکت‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود در حالی که اگر تبدیل به هلدینگ‌های بزرگ شوند و همکاری‌های مشترکی را آغاز کنند پس از رسیدن به کیفیت مرغوب می‌‌توانند در زمینه برند سازی موفق عمل کنند.

لاهوتی با اشاره به برند صادراتی گفت: در دنیا از سالهای گذشته برند‌های معروف و مشهور فعالیت‌های خود را آغاز کرده و هنوز هم در حال فعالیت هستند،لذا برای ورود به بازار‌های جهانی باید بر کالاهایی که پتانسیل و ظرفیت بالایی داریم تمرکز نماییم.

نایب رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: ایران در تولید کالاهایی مانند پسته، فرش و زعفران بهترین نوع محصول را در اختیار دارد که باید در این بخش برند سازی مناسبی صورت گیرد و صادرات از حالت فله‌ای خارج شود .

به گفته‌ی لاهوتی، باید جهت صادرات بسته‌بندی مناسب نیز درنظر گرفته شود.

نایب ریس کنفدراسیون صادرات با اشاره به نقش دولت دربرند سازی گفت:با توجه به اینکه دولت نقش سیاستگذاری را دارد و می تواد حمایت های لازم را انجام دهد لذا در بخش آموزش و تشویق واحد های کوچک و ادغام و تبدیل واحد ای بزرگ می تواند موثرتر عمل کند.

بر اساس این گزارش در شرایطی باید تولیدات داخلی به عرصه برند سازی وارد شوند که رقبای ما در عرصه بین المللی سالهاست قدمهای موثری در این بخش برداشته‌اند .

با این وجود برای موفقیت یک برند باید بر کالاهایی که در آن ظرفیت داریم مانند زعفران و فرش دستباف و پسته ایرانی تمرکز شود.

اگر چه در سال های گذشته در سایه کم لطفی مسئولان بسیاری از کالاهای ایرانی به نام کشورهای همسایه صادرشده و نام ایران در حال فراموشی است با این وجود می توان گفت هنوز هم برای یک تصمیم جدی دیر نشده است .

بر اساس این گزارش در حالیکه دولت در سال جاری توسعه صادرات غیر نفتی را از اولویت های خود قرار داده است اما در کنار این توسعه و رونق صادرات دولت باید به برند سازی کالاهای ایرانی نیز توجه نماید تا کالای ایرانی به نام سایر کشورها صادر نشود.

انتهای پیام/

برچسب ها: برند ، صادرات ، کالا ، گمرک ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار