مصری در مراسم روز ملی خلیج فارس:

ایران تنها قدرتی است که می‌تواند به تمام تهدیدات منطقه پاسخ دهد

یک نماینده مجلس با حضور در مراسم روز ملی خلیج فارس گفت: نمی‌گذاریم هیچ مزاحمی به خلیج فارس نزدیک شود.

نمی‌گذاریم هیچ مزاحمی به خلیج فارس نزدیک شود/ ایران تنها قدرتی است که می‌تواند به تمام تهدیدات منطقه پاسخ دهدبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، عبدالرضا مصری صبح امروز با حضور در مراسم روز ملی خلیج فارس که در کاخ سعدآباد برگزار شد، گفت: خلیج فارس در دنیا یکی بوده و هیچ مزاحمی نمی‌تواند اثر کوچکی بر این منابع ملی ما بگذارد.

وی افزود: منطقه خلیج فارس 230 هزار کیلومتر وسعت داشت و انتقال دهنده‌ کشتی‌ها به اقیانوس هند و اتصال‌کننده‌ دریای عرب است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت منطقه خلیج فارس تأکید کرد: اهمیت این منطقه عمدتاً معطوف به منابع سرشار نفت و گازی آن است.

مصری بیان داشت: هر جایی که منابعی وجود دارد بدو ن شک سایه‌ی استکبار هم به آن چشم دوخته است.

این نماینده مجلس ادامه  داد: 35 درصد نفت دنیا از خلیج فارس تأمین می‌شود یعنی از هر سه بشکه نفت در جهان دو بشکه‌ی آن از خلیج فارس صادر می‌شود.

مصری با بیان اینکه، ذخایر شناخته شده‌ خلیج فارس بیش از ذخایر شناخته شده جهان است، خاطر نشان کرد: ذخایر 700 تا 800 میلیارد بشکه نفت و 70 تا 80 تریلیون گاز از این منطقه استخراج می‌شود.

وی در مقایسه‌ای در رابطه با حوزه ی استخراج نفت در خلیج فارس بین ایران و عراق و از سویی دیگر آمریکا، گفت: حدوداً بیش از 60هزار چاه نفت در آمریکا وجود دارد و متوسط استخراج نفت دراین کشور سه متر مکعب است اما درکل منطقه‌ی خاورمیانه حدود 7هزار چاه نفت وجود دارد که متوسط برداشت نفت از آن 100 متر مکعب است.

مصری ادامه داد: 20 منطقه گازی در دنیا وجود دارد که از این 20 منطقه، 9 منطقه‌ی گازی آن در خلیج فارس وجود دارد که این امر اهمیت این منطقه را مشهود می‌کند.

وی ادامه داد: سالانه بیش از 13 هزار کشتی نفت‌کش از آبراهه‌ی خلیج فارس تردد می‌کنند که این امر نشان از حساسیت این منطقه دارد.

مصری در ادامه به بعد سیاسی تشکیل شورای خلیج فارس در منطقه اشاره کرد و گفت: این شورا به دستور آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها شکل گرفت تا از این طریق با ایران به مقابله بپردازند.

وی با بیان اینکه تشکیل شورای خلیج فارس از دو منظر قابل تحلیل است، تصریح کرد: اول اینکه همواره با تشکیل این شورا آمریکا به دنبال منافع خود در منطقه بوده و دوم اینکه قدرت‌های لرزان منطقه برای مدتی به حیات خود ادامه دهند.

مصری در ادامه با اشاره به قدرت تدافعی و نظامی ایران درمنطقه گفت: از نظر قدرت تدافعی و نظامی درمنطقه و علی‌رغم تبلیغات از سوی دشمن، ایران تنها قدرتی است که می‌تواند به تمام تهدیدات منطقه پاسخ دهد.

وی در ادامه با اشاره به تهدیدات آمریکا در قالب مذاکرات 1+5 گفت: اینکه آمریکا در مذاکرات از گزینه‌های روی میز حرف می‌زند تنها برای نقش بازی کردن است و گرنه آنها اگر قدرت مقابله با ما را داشتند یقیناً پیشتر دست به این کار می‌زدند.

این نماینده مجلس با اشاره به تجهیزات نظامی و موشکی ایران، اظهار داشت: ما از انواع موشک‌هایی که داریم می‌توانیم عمق پایگاه‌های آمریکا در منطقه را رصد کنیم.

وی افزود:  در حال حاضر موشک‌های نقطه زن ما درست نقطه را هدف می‌گیرند و ما امروز قادریم با تمام این تجهیزات نظامی همزمان از تمام مناطق کشور شلیک داشته باشیم که این امر خود می‌تواند به نوعی حتی نقطه‌ی قوت تیم مذاکره کننده در مذاکرات باشد.

مصری با بیان اینکه طرف غرب و 1+5 تنها به مذاکرات نیاز دارند، افزود: آنها تنها در بن بست بوده و با مذاکرات قصد رهایی از این بن بست را دارند.

وی با بیان اینکه آمریکا همواره در منطقه به دنبال حمایت از دولت‌های پادشاهی است، تأکید کرد: این نوع حاکمیت‌‌ها هستند که تنها می‌توانند منافع آمریکا را در منطقه حفظ کنند.

مصری در ادامه با اشاره به شکست سیاسی آمریکا در کشور عراق گفت: بعد از گذشت سالها می‌بینیم که عراق امروز هم پیمان خوب ایران است و آمریکا تنها با فراهم کردن داعش به دنبال مزاحمت علیه ایران می‌باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: همین که پنج کشور اروپایی و آمریکا ماهها وقت گذاشته و به مذاکره با ایران نشسته‌اند این نشان از عزت کشور ایران دارد.

وی در پایان با بیان اینکه دو کفه‌ی تراز باید در مذاکرات ایران و گروه 1+5 به تعادل برسد، گفت: تا این دو کفه به تعادل نرسد ملت ایران رضایتی بر انجام امور نخواهند داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: مصری ، ملی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار