چرا اپل مخفی کاری می‌کند؟

مسلما مخفی نگه داشتن کارها و پروژه‌های شرکتی به وسعت اپل کار بسیار مشکلی است و اپل برای این کار مشقت بسیاری تا به حال کشیده است. در این گزارش هفته به بررسی کارهایی که تا به حال اپل در این راستا انجام داده پرداخته و نگاهی به هنر فریب اپل خواهیم داشت.

به گزارش سرویس فضای مجازی باشگاه خبرنگاران؛ از قدیم الایام هر زمان که شرکت اپل تصمیم به ارائه یک محصول یا سرویس جدید داشت، به گونه‌ای رفتار می‌کرد تا حس کنجکاوی همه برانگیخته شود. این ماجرا به مشتریان این شرکت خلاصه نمی‌شود و تمامی افرادی که به تکنولوژی‌های جدید علاقه دارند، با توجه به استراتژی که مدیران شرکت اپل در زمان ارائه یک محصول جدید دارند، این امر به یک موضوع طبیعی تبدیل شده است که همیشه با معرفی یک محصول جدید اپل، سروصدا و حواشی زیادی به وجود آید. این شرکت تمام تلاشش را می‌کند تا پروژه‌هایش را مخفی نگه داشته و تا زمانی که تمامی موارد مربوط به آن قطعی نشده، صحبتی در رسانه‌ها یا دیگر مکان‌هایی که امکان پخش خبر وجود دارد از آن پروژه به میان نیاید.

این که شرکتی به وسعت و اعتبار اپل بتواند کارهای خود را به صورت مخفیانه پیش ببرد و تا زمانی که پروژه‌هایش به ثمر می‌رسد بتواند آن‌ها را تا حد زیادی به صورت مخفی نگه دارد، هنر بسیار بزرگی است که از هر کسی بر نمی‌آید. البته این ماجرا باعث شده است که هر چند وقت یک بار صحبت‌ها و شایعاتی هم در مورد محصولات یا سرویس‌های جدید اپل به وجود آید که بیشتر آن‌ها دروغ بوده و صحت ندارند. به این ترتیب در زمانی که صحبت از کارها و پروژه‌های جدید این شرکت می‌شود، تا زمانی که خود این شرکت به صورت رسمی در کنفرانسی صحبت از آن به میان نیاورد یا این که یک خبرگزاری رسمی به ارائه گزارش در مورد آن نپردازد، کسی نمی‌تواند از صحت صحبت‌ها و خبرهای موجود اطمینان داشته باشد.

مدیران این شرکت به قدری در مورد مخفی ماندن پروژه‌هایشان از دید عموم و به بیرون درز نکردن اطلاعاتشان حساسیت دارند که تا به حال چند نفر از کارمندانی که در این زمینه تخلف داشته و اطلاعات محرمانه شرکت را لو داده‌اند، به شدت توبیخ شده و یا حتی مدتی تعلیق از کار شده‌اند. این که شرکتی به قدمت اپل بعد از گذشت چند دهه از آغاز فعالیتش همچنان به این استراتژی خود پایبند بوده است، نشان از این دارد که به موفقیت خود در این زمینه اطمینان داشته و همچنان فکر می‌کند، مخفی نگه داشتن کارهایش باعث ایجاد تفاوت و منحصر به فرد بودنش می‌شود.

چرا اپل مخفی کاری می‌کند؟

شایعه است یا حقیقت؟
همان گونه که گفتیم تا به حال استراتژی شرکت اپل به گونه‌ای بوده است که در زمان انتشار یک خبر در مورد پروژه‌ها و کارهای این شرکت، اولین فکری که به ذهن شنونده می‌رسد این است :‌ این خبر شایعه است یا واقعیت؟ آیا منبع انتشار خبر اعتبار کافی دارد؟ آیا فردی از مدیران اپل صحت ماجرا را تایید کرده است؟ به عنوان مثال چند وقت پیش در سایت‌های مختلف اینترنتی صحبت از پروژه خودروی الکتریکی اپل بود. در واقع تمامی این جریانات از هنر ذاتی استیو جابز برای مرموز بودنش سرچشمه می‌گیرد. استیو جابز همیشه چه در زمانی که خودش در اپل به صورت مستقیم مدیریت می‌کرد و چه در زمانی که حضورش در اپل کمرنگ‌تر شده بود، اعتقاد داشت که همه چیز باید در یک لحظه خاص و برای اولین بار به مشتریان یا متخصصان نشان داده شود.

از نظر جابز این روال باعث می‌شود تا گیرایی و تاثیرگذاری محصول به خوبی حفظ شود. به همین دلیل هر کسی وارد اپل شده یا با این شرکت همکاری می‌کند باید بداند که در اپل قانونی وجود دارد که براساس آن فرآیند ساخت هر محصول یا پروراندن ایده‌ها باید بسیار سری و محرمانه انجام بگیرد. دانستن ترفندهایی که شرکت اپل به کار می‌برد تا افکار عمومی را منحرف کند برای هر کسی جالب است. در ادامه به صحبت در مورد ترفندهایی از این شرکت خواهیم پرداخت که تا به حال کشف شده است.

چرا اپل مخفی کاری می‌کند؟

شرکتی با نام شصت و هشت
در حالی که خود شرکت اپل به اندازه کافی مرموز است، مشخص شده است که در شهر سانی ویل کالیفرنیا، یک شرکت تحقیقاتی مرموز با نام SixtyEight وجود دارد. تا به حال اطلاعات بسیار کمی در مورد این شرکت به بیرون درز کرده است اما به تازگی مشخص شده یک گاراژ جدید توسط این شرکت ساخته شده است و این که شرکتی در میان اپل، به ایجاد گاراژ دست زده است، این حدس و گمان را به وجود می‌آورد که اپل روی پروژه تولید خودروی الکتریکی خود کار می‌کند. این تصور وجود دارد که وجود شرکت شصت و هشت، فقط و فقط یک دلیل برای این است که اپل روی پروژه مخفی خود یک سرپوش گذاشته و حواس دیگران را از این ماجرا پرت کند.

خود شرکت اپل با کارهایی که می‌کند باعث شده است که همه کارهایش زیر ذره بین قرار داده شود به گونه‌ای که وقتی جان ایو، طراح ارشد شرکت اپل به همراه مارک نیوسون بنیان گذار شرکت شصت و هشت در سال 2013، در حراجی فیات Multipla 600 قرمز رنگ شرکت می‌کند همه حدس می‌زنند که اپل فکر و خیالاتی در سر می‌پروراند و در حال حاضر مشغول استتار این پروژه مخفی خود است. البته چیز عجیبی در این میان وجود ندارد و این خط مشی همیشگی شرکت اپل است.

تا به این جای کار بسیار واضح و مشخص است که اپل با استفاده از شرکت‌ها و نام‌های دیگر سعی می‌کند تا پروژه‌های خودش را از انظار عمومی و رقبایش در بازار مخفی نگه دارد. البته اپل اولین شرکتی نیست که این ترفند را به کار گرفته است، یک دهه قبل این روش توسط والت دیزنی مورد استفاده قرار گرفته است. در آن زمان یک شرکت گمنام به خرید قطعه‌های بزرگ زمین در اطراف فلوریدا می‌پرداخت و بعدها مشخص شد که مالک اصلی این زمین‌ها والت دیزنی بوده است. والت دیزنی به این خاطر از این ترفند استفاده کرد که فروشندگان این زمین‌ها تنها به دلیل این که نام والت دیزنی به عنوان خریدار مطرح می‌شود، قیمت بالاتری را برای فروش اعلام نکرده و جنجالی در این زمینه به پا نشود.

چرا اپل مخفی کاری می‌کند؟

مخفی کاری از چه زمانی بوده؟
باید بدانید که از اول شرایط این گونه نبوده که اپل تمامی کارها و پروژه‌های خود را مخفی کند. این شرکت اولین بار در سال 1984 و زمان عرضه نسخه اصلی مکینتاش به مدیریت استیو جابز تصمیم گرفت که سیستمی با نام آزمایشگاه‌های مخفی به راه اندازد. در آزمایشگاه‌های مخفی اپل چند سطح امنیتی مختلف وجود داشت و حتی کارمندان این آزمایشگاه‌ها هم در صورت داشتن کارت و کد امنیتی مخصوص به خودشان می‌توانستند وارد این محیط شوند.

در کنار آن از همان زمان‌های قدیم تمام فضای کاری اپل هم به صورت مداوم توسط دوربین‌های نظارتی کنترل می‌شود تا اگر فرد ناشناسی وارد این مجموعه شد به سرعت شناسایی شود. در شرایطی که اپل طراحی و تولید محصولات خود را به صورتی کاملا مخفیانه و در محیط‌های امنیتی انجام می‌دهد، باید شرایطی به وجود آورد که به سادگی بتواند محصولات خود را به بازار ارائه کند و برای این کار نیاز دارد که با جهان خارج هم ارتباط داشته باشد.

قطعات و نمونه‌های تولید شده توسط این شرکت باید بتوانند از مکانی به مکان دیگر منتقل شده و مراحل حقوقی و ثبت اختراع را هم پشت سر بگذارند. در این زمان است که فهمیده می‌شود چقدر کار اپل برای مخفی کاری عجیب و غریبش مشکل است و تا چه حد اپل تا به امروز در این زمینه موفق عمل کرده است. در واقع باید گفت که اپل در حفظ اسرار و اطلاعات حرفه‌ای خود یک شرکت بسیار موفق است و زمانی که اطلاعات محرمانه این شرکت به بیرون نشت می‌کند، این ماجرا برای همه جالب بوده و توجه همه به آن جلب می‌شود.

چرا اپل مخفی کاری می‌کند؟

مخفی کاری‌هایی در مورد ساعت اپل
خیلی وقت است که از ساعت اپل صحبت می‌شود. در چند سال اخیر اپل واچ مرکز توجه مردم بوده و شایعات بسیاری در مورد آن منتشر شده است. نکته جالب این بوده است که این شایعه‌ها تا آخرین روزهای باقی مانده تا انتشار رسمی این ساعت هوشمند همچنان به قوت خود باقی بودند. اپل در طول این مدت توانسته بود خود محصول را به شدت مخفی و محرمانه نگه دارد ولی بیشتر افراد می‌دانستند که اپل روی چه محصولی کار می‌کند.

المان‌ها و ویژگی‌های این محصول در طول سال‌های گذشته به صورت تدریجی مشخص شدند و نام این محصول هم در کنفرانس سپتامبر سال گذشته توسط خود مدیر پروژه، اعلام شد. همانند پروژه‌های قبلی شرکت اپل نظیر iPad یا iSlat، شرکت اپل برای ساعتش هم چندین نام مختلف را به ثبت رساند تا مردم گمراه شوند و دقیقا ندانند نام این محصول چیست. البته در بیشتر رسانه‌ها از این محصول با نام iwatch یاد شده بود.

این نام به طور مستقیم تحت مالکیت اپل بود و به همین خاطر برخی از متخصصان حدس می‌زدند که این نام تنها یک نام گمراه کننده است و نام اصلی محصول چیز دیگری خواهد بود. در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس این نام توسط یک شرکت مشکوک دیگر با نـام Brightflash به ثبت رسیده بود و همین ماجرا مشخص کرد که اپل به دنبال راهی است تا بتواند روی نام اصلی این محصول سرپوش بگذارد. بعد از تمامی این دردسرها مشخص شد که نام انتخاب شده برای این محصول Apple Watch است و این نام مدت‌ها قبل از زمانی که توجه‌ها به این محصول جلب شود، توسط اپل به ثبت رسیده است.

چرا اپل مخفی کاری می‌کند؟

جنگ با لو دهنده‌ها
در مورد استراتژی اپل در مورد مخفی نگه داشتن اطلاعاتش تا به این جای کار مشخص شده است که اپل بیشتر از این که برای مخفی نگه داشتن اطلاعاتش تلاش کند برای پیدا کردن منابعی که به انتشار اطلاعاتش می‌پردازند، انرژی و نیرو می‌گذارد. برای این کار هم تا به حال راه‌های مختلفی را تست کرده است از جمله این که خودش به انتشار اطلاعیه‌ها و اخبار گمراه کننده و دروغ پرداخته تا بفهمد چه منابعی اطلاعاتش را فاش کرده یا لو می‌‌دهند.

اپل از 10 سال پیش در مقابل افرادی که اطلاعات محرمانه‌اش را لو می‌دهند، شمشیر را از رو بسته است و رویکرد متفاوتی در این زمینه پیش گرفته است. مدیران این شرکت سعی دارند که از این افراد اعتراف گرفته و به هر نحوی که می‌توانند آن‌ها را سرکوب کنند. به عنـوان مثـال چنـد وقـت پیـش ویـراستاران AppleInsider و PowerPage را به جلسه‌ای فراخواند و تلاش کرد تا منبع انتشار جزئیات دقیق یکی از محصولاتش را که هنوز تولید نشده شناسایی کرده و آن‌ها را مجازات کند.

در این جلسه روزنامه نگارهای این دو رسانه به هیچ وجه حاضر نشدند تا با سرویس‌های موسسه Electronic Frontier همکاری کنند. این موضوع برای اپل به اندازه‌ای اهمیت داشت که در نهایت پرونده شکایت خود را به دادگاه ارسال کرد و در این پرونده اپل اعلام کرد که از نظرش روزنامه نگاران آنلاین حق ندارند مانند روزنامه نگاران نشریه‌های چاپی از حمایت قانون برخوردار شوند. این پرونده سه قاضی مختلف داشت و در مراحل تجدید نظر دادگاه کالیفرنیا در نهایت رای به نفع حمایت از روزنامه نگاران آنلاین صادر شد.

تا به این جای کار شرایطی به وجود آمد که اپل مجبور شد تا حدی برای پیگیری ماجرا کوتاه بیاید اما موسسه Electronic Frontier در نهایت مدعی پرداخت غرامت و هزینه‌های قانونی از سوی شرکت اپل شد. هر چند که اپل باز هم نتوانست به این دسته از افراد گوشمالی اساسی بدهد اما زمانی که برای تشکیل این پرونده و پیگیری ماجرا گذاشت مشخص کرد که تا چه حد برای این شرکت اهمیت دارد که اطلاعاتش مخفی مانده و به هیچ عنوان به بیرون از شرکت درز نکند.

چرا اپل مخفی کاری می‌کند؟

بلایی که بر سر آیفون 4 نازل شد
شاید با خودتان فکر کنید که اپل یک شرکت زخم خورده در زمینه دزدیده شدن ایده‌هایش است و به همین خاطر است که تا این حد روی مخفی ماندن ایده و اطلاعات مربوط به محصولاتش حساسیت نشان می‌دهد. در این رابطه باید گفت که بزرگ‌ترین نشت اطلاعاتی که تا به حال شرکت اپل در مورد خود دیده این بوده است که یک پوشش پلاستیکی طراحی شده توسط این شرکت لو رفته است. در شرایطی که نسل بعدی گوشی آیفون تحت مواضع به شدت محرمانه و در خفا توسعه داده می‌شد، یک بلای آسمانی بر سر شرکت اپل نازل شد.

این بلا به این شکل بود که یکی از کارمندان شرکت اپل نمونه اولیه آیفون 4 را در سال 2010 در یک کافی شاپ جا گذاشت و با این کارش یک گناه نابخشودنی مرتکب شد. این نمونه اولیه آیفون 4 با فضایی که شرکت اپل در زمینه مخفی کاری‌هایش به وجود آورده بود خیلی سریع به سرقت رفته و سپس به سایتی با نام Gizmodo فروخته شد.

چرا اپل مخفی کاری می‌کند؟

کارمندان این سایت هم به سرعت به تجزیه و تحلیل این گوشی پرداخته و به همه نشان دادند که اپل در داخل این گوشی از چه چیزهایی استفاده کرده است. همین ماجرا باعث شد که شرکت اپل یک تصمیم ریسکی بگیرد. مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که ضعف‌های محصولاتشان پس از عرضه به بازار مشخص شود تا به هیچ عنوان اطلاعات محصولات اپل دیگر تحت هیچ شرایطی قبل از رونمایی روی رسانه‌هایی مانند اینترنت پخش نشود.

با توجه به این که گوشی‌های آیفون قبل از این که عرضه شوند باید تحت آزمایش‌هایی نظیر آزمایش شبکه‌های موبایلی سلولی، تماس و مکالمه قرار گیرند، اما شرکت اپل به خاطر این که اطلاعات مربوط به محصولش لو نرود از انجام این کار خودداری می‌کند. به همین دلیل است که برخی اوقات مانند زمانی که آیفون 6 به بازار ارائه شد، مشکلات آشکاری گریبان گیر آن شد که اگر یک تست مناسب روی این محصول انجام می‌گرفت تمامی ضعف‌ها و ایراداتش به راحتی در مراحل تست قابل کشف بودند.

سال گذشته در زمانی که Apple Watch در معرض دید عموم قرار گرفته و بررسی شد این دستگاه به صورت کامل در یک پوسته ساختگی قرار داشت تا طراحی آن از دید رقبای شرکت اپل پنهان بماند و اپل این ترس را داشت که طراحی ساعتش را دیگران کپی کنند.

چرا اپل مخفی کاری می‌کند؟

دردسرهای نام آی‌پد
جریان مخفی کاری‌های اپل از همان اول به گونه‌ای بود که هم باعث استرس و عذاب خودش بود و هم این که میزان کنجکاوی دیگران را افزایش می‌داد. این استراتژی باعث شده بود حساسیتی که مردم نسبت به کشف محصولات اپل دارند نسبت به دیگر شرکت‌ها نداشته باشند و آن شرکت‌ها بتوانند در یک فضای آرامش بخش‌تری کار خود را انجام دهند. در مورد آی‌پد هم باید گفت که اپل به شدت دوست داشت که نام این محصولش تا قبل از این که به صورت رسمی ارائه شود، مخفی بماند و این نام در انحصار خودش باشد.

قرار بر این بود که نام iPad برای اولین بار از دهان مدیر عامل این شرکت به عنوان یک محصول جدید خارج شود و همه در همان زمان بفهمند که نام این محصول iPad است. نام تجاری این محصول هم به صورت مخفف I.P.A.D به ثبت رسیده بود. البته باید گفت که این نام قبل از آن توسط یک شرکت انگلیسی به نام IP Application Development یا IPAD Ltd به ثبت رسیده بود و بنا بر ضرب المثل‌" موش توی کاسه آدم وسواسی می‌افتد"، این بار هم نقشه‌های اپل نقش برآب شد و تلاش این شرکت برای مخفی کردن نام iPad بی‌نتیجه ماند و همه قبل از انتشار رسمی این محصول از نام آن باخبر شدند.

البته با توجه به هوشمندی اپل در این زمینه می‌توان انتظار داشت که برای این محصول هم بیش از یک نام انتخاب شده باشد. مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد اپل برای iPad یک نام تجاری دیگر هم در نظر گرفته بوده تا اگر به هر دلیلی نتواند از نام اولیه استفاده کند، نام دوم را مطرح کند. البته نمی‌توان کتمان کرد که گلوی‌شان به شدت پیش نام iPad گیر کرده بوده است.

در این مورد هم اپل از طریق یک شرکت صوری با نام LLC نام‌های دیگری نظیر iSlate و Magic Slate را به ثبت رسانده بوده تا در صورت فاش شدن اطلاعاتشان به صورت دقیق مشخص نشود که نام اصلی این محصول چیست. این حساسیت و سخت گیری که اپل در مخفی نگه داشتن ایده‌هایش دارد فقط به نام محصولات یا ایده‌های اولیه‌اش محدود نمی‌شود بلکه در مورد سخت افزارهای تولیدی این شرکت هم روال به همین صورت است.

برخی از افرادی که در تیم پروژه iPad حضور داشتند بعد از معرفی این محصول اعلام کردند که اپل نمونه اولیه این محصول را در یک اتاق زندانی کرده بوده و تمام دسترسی‌ها اعم از درز پنجره‌ها و یا شیشه‌های موجود به این اتاق را پوشانده بوده تا مبادا کسی بتواند عکسی از این محصول تهیه و آن را منتشر کند. افرادی که به طور مستقیم با این پروژه در ارتباط بودند هم باید قبل از هر گونه تماسی با این محصول، یک طومارنامه شامل 10 یا 20 صفحه را امضا کرده و تعهد می‌دادند که اطلاعاتی که کسب می‌کنند را به هیچ عنوان فاش نمی‌کنند.

اما با تمامی این کارها باز هم در سال 2010 قبل از این که iPad به صورت رسمی عرضه و معرفی شود، چند عکس از آن روی اینترنت منتشر شد و این ماجرا عصبانیت مدیران اپل را به همراه داشت. نمی‌توان به قطعیت گفت که این استراتژی مخفی کاری اپل تا به حال به سودش تمام شده اما باید گفت که حساسیتی که مدیران و کارمندان این شرکت در این زمینه دارند به نوعی برای همه جالب بوده و حتی اذیت کردن این شرکت در این رابطه به نوعی برای برخی از افراد به یک سرگرمی تبدیل شده است.

  منبع:     Byte  

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.