مصرف بی‌رویه داروها نتیجه عدم آگاهی از عوارض آن است

مصرف داروها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها بسیار بالا می‌باشد که این موضوع به طور عمده، نتیجه عدم آگاهی افراد مصرف کننده است.

محمود رضا شاه‌بهرامی، دانشیار علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: طبق شواهد موجود درصد بالایی از موارد تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها، داروهای خواب‌آور، داروهای ضدحساسیت، ضد التهاب و ضد احتقان و بسیاری دیگر از داروها چندان مورد نیاز نبوده است.

وی افزود: مصرف هر دارویی ممکن است با عوارض جانبی و اثرات منفی به همراه باشد و در صورتی‌که دوز و میزان مصرف بالا رود، خطرات و عوارض جانبی بیشتر نیز می‌شود.

شاه‌بهرامی با بیان اینکه هنوز اغلب افراد جامعه از عوارض خطرناک مصرف بی‌رویه داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک و مسکن اطلاع ندارند، تأکید کرد: متأسفانه مصرف داروها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها بسیار بالا و بی‌رویه بوده که این موضوع به طور عمده نتیجه عدم آگاهی افراد مصرف کننده دارو از عوارض و اثرات منفی آن است.

وی افزود: افزایش مقاومت میکروب‌ها در برابر دارو، کاهش اثربخشی درمان و دارو، شکست روش‌های درمانی، افزایش طول اقامت بیماران در بیمارستان، طولانی‌تر شدن دوره بیماری، افزایش ناتوانی و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری و افزایش هزینه‌های مالی خانواده‌ها و دولت و همچنین بروز آسیب و اختلال عملکرد برخی از اندام‌ها، از جمله عوارض مصرف زیاد و بی‌رویه داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها است.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار