عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی؛

شرکت های دانش بنیان گامی مهم و تاثیر گذاردر توسعه روستاها

غلامرضا نوری قزلجه، با بیان اینکه افزایش 9 درصدی بودجه بخش کشاورزی مطلوب اما کافی نیست، گفت: توسعه کشاورزی دانش بنیان با استفاده ازشرکت‌های دانش بنیان گامی مهم و تاثیر گذار در این زمینه است.

غلامرضا نوری قزلجه در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، شرکت های دانش بنیان گامی مهم و تاثیر گذاردر توسعه روستاهابا اشاره به مشکلات و چالش‌های روستاها گفت: بسیاری از مشکلات  و چالش‌های روستاها  به نوعی همگن و درهم تنیده هستند، و برای خدمات رسانی منسجم به روستاها باید توجه داشت که عمران و توسعه در روستاها کاملا با بحث‌های کشاورزی و تولید در این مناطق درهم تنیده است و نمی توان این دو را از هم تفکیک کرد.

وی با بیان اینکه با وجود خدمات رسانی بسیار به روستاها طی سالیان اخیر اظهار داشت: خدمات و اقدامات مربوط به عمران و توسعه روستاها بایستی متناسب و بر مبنای محور روستاها اتفاق بیافتد که در اغلب این مناطق کشاورزان و تولیدکنندگان هستند که فعالیت دارند و باید این موضوع را مدنظر داشت.

غلامرضا نوری قزلجه  بیان کرد: عدم توجه همه جانبه به مسائل توسعه روستاها این مناطق را با برخی چالش‌ها از جمله مشکل درآمدی، مهاجرت روستاها، کمبود آب و.. مواجه کرده است.

وی تأکید کرد: مباحث توسعه روستایی فقط زیرساختهای عمرانی نیستند ، بلکه درآمد و معشیت مردم از جمله مشکلات اصلی روستائیان است که تمایل به زندگی در روستاها را بسیار کاهش داده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با اشاره براینکه توسعه روستاها یکی از نیازهای ضروری کشور است،خاطرنشان کرد: هر چقدر کارهای عمرانی و توسعه‌ای را در روستاها انجام دهیم اما به مسئله تولید و درآمد در روستا توجه نشود فایده ای نخواهد داشت و ابتدا باید در فکر بهبود وضعیت تولید و کشاورزی و ارتقای معیشت کشاورزان باشیم.

وی با اشاره به اینکه  تامین آب شرب سالم همزمان با بحران کمبود آب در کشور، گاز رسانی به برخی روستاها که منجر کاهش هزینه ها و افزایش رفاه مردم می‌شود، ادامه داد: راههای روستایی با وجود اقدامات خوب سالهای اخیر بسیاری از روستاها نیاز به اصلاح راهها دارند، توجه به حوزه سلامت و بهداشت که نیازمند خدمات رسانی بیشتر و بهتر از جمله تامین پزشک و دسترسی سریع به اوژانس برای جلوگیری از کوچ روستائیان و عشایر به شهرها داریم، آموزش و امکانات آموزشی بیشتر با توجه به افزایش تنوع زیاد آموزشی که در روستاها گاهی وجود چندین پایه در کلاس کیفیت آموزش را بسیار کاهش می دهد از جمله مشکلات مطرح و مهم دربرخی روستاها است.‌غلامرضا نوری با تاکید بر اینکه  اگر بخواهیم روستاها به عنوان مرکز تولید پایدار بمانند  حرکت جمعی نیاز است، اذعان کرد: با تامین منابع بیشتر و ایجاد زیرساخت های لازم و تامین درآمد و حل بسیاری از مشکلات روستائیان می توان سکونت دائمی افراد این مناطق را تضمین کرد.

وی توجه به قیمت محصولات روستائی را در مقایسه با قیمت نهایی را یکی دیگر از مسائل مهم روستائیان دانست و افزود: بایستی به قیمت عمده فروشی محصولات روستایی توجه بیشتری شود اغلب موارد قیمت محصولات روستایی در مقلیسه با قیمت نهایی که به دست مصرف کنندگان می رسد بسیار پایین تر است و حتی گاهی هزینه کاشت و تولید محصولات کشاور هم نیست.

 غلامرضا نوری قزلجه ادامه داد: نکته بسیار مهم در مورد قیمت گذاری محصولات کشاورزی  به شیوه مصرف آنها باز می گردد، قیمت گذاری باید به شیوه ای انجام شود که مصرف کننده نهایی یعنی مردم و تولید کننده اولیه یعنی کشاورز و دامدار زیان نبینند، و از سوی دیگر دولت نیز متضرر نشود، بنابراین در قیمت گذاری محصولات کشاورزی در عمل باید به سه وجه، مردم، تولیدکننده و دولت توجه داشت و همین جریان نیز قدری موضوع قیمت گذاری را پیچیده می کند.

نایب ریس کمیسیون کشاورزی مجلس  با تاکید بر اینکه توجه و نظارت ویژه بر قیمت پایه و تمام شده محصولات کشاورزی باید باشد، اظهارکرد:باید طوری بازار را تنظیم کرد که تولیدکننده ضرر نبیند،البته از طرفی هم نظارت ها کم است،به دلیل گستردگی بازار و وجود واسطه های زیاد، قیمت ها افزایش پیدا می کند اما این افزایش قیمت به جیب تولیدکننده نمی رود، به همین دلیل است که همیشه، هم مصرف کننده و هم تولیدکننده از قیمت ها ناراضی هستند.

وی با اشاره به اینکه مسائل روستایی خیلی قابل تفکیک نیستند، عنوان کرد: تعدد متولیان در مباحث روستایی در استان و در کشور بر بسیاری از مشکلات روستایی دامن زده است،تامین سوخت،عمران، برق، آب، عدم توسعه اینترنت کافی... وهمین تعددها و ناهماهنگی ناقص بین مجموعه هزینه های عمومی دولتی را بیشتر کرده است.

غلامرضا نوری  یکی  از اقدامات مهم مجلس در جهت رفع چالش های روستائی طی سالیان اخیر بحث تثبیت مالکیت بر زمین در روستاها دانست و افزود: بحث سندسازی اراضی روستایی را در مجلس از چندین سال قبل پیشنهاد کردیم و تصویب شد و با این قانون همه روستائیان می‌توانند صاحب اسناد رسمی برای زمین‌هایشان شوند و در این زمینه بانک‌ها نیز موظف هستند این اسناد را بپذیرند.در این زمینه با توجه به عکس های سال 1346 سند مالکیت اراضی کشاورزی تصویب شد.

وی درادامه در خصوص فرسودگی ماشین آلات کشاورزی نیز گفت: در ادامه اقدامات اخیرمجلس برای کاهش چالش‌های کشاورزی بحث حذف ماشین آلات فرسوده کشاورزی بود، که در زمینه ماشین آلات فرسوده کشاورزی ماده‌ای همانند حذف خودرو های فرسوده جهت حمایت از کشاورزان جهت تهیه ماشین آلات مکانیزه و جدید مصوب شد.

وی افزود: در ادامه مصوبات اخیر مجلس در خصوص حمایت از کشاورزان طبق مصوب مجلس درحمایت از آبیاری کشاورزی نیزدولت مکلف شد 85 درصد هزینه‌های سیستم ها آب و خاک را پرداخت کند.

عضوهیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به حمایت مجلس از بخش تولیدات کشاورزی اذعان کرد: دولت مکلف شد تمامی واحدهای تولیدی کشاورزی را شناسایی کند تا مقدمات لازم جهت پرداخت یارانه تولید به این واحدها مهیا شود.

وی خاطر نشان کرد: از جمله اقدامات مهم مجلس طی سالهای اخیر جهت کاهش چالش‌های  روستائی قانون حمایت از محصولات کشاورزی، پرداخت هزینه‌های تمام شده محصول و سود متعارف از فروش، اجرای سیاست قیمت گذاری و تظمین خرید محصولات کشاورزی، حمایت از کشتهای متراکم(گلخانه‌ای)، تشکیل شرکت‌های دانش بنیان، افزایش بهره‌وری کشاورزی از طریق این شرکتها، کاهش سن بازنشستگی و ... است.

غلامرضا نوری قزلجه با بیان اینکه مجموعه مباحث کشاورزی به صورت پیوسته و مستقیم به هم ارتباط دارند، گفت: برای تولیدات کشاورزی از نظر مدیریت تولید، ارائه خدمت فنی طرحی در مجلس با عنوان طرح ساماندهی خدمات رسانی به روستاها و به صورت شورای توسعه روستایی در نظر گرفته شده است که با توجه به فرمایش رییس جمهور به دنبال تشکیل  یک تشکل منسجم برای توسعه روستایی هستیم.

 وی با اشاره به اینکه پیشنهاد بنده  شکل گیری عمران و توسعه روستایی در مجلس پیشنهاد شده است، اظهار کرد:  توسعه خدمات کشاورزی و سازمان‌ها زیر ربط وابسته به سازمان جهاد کشاورزی  است و با توجه به ظرفیت‌های فیزیکی و انسانی توانایی پذیرش چنین سازمانی را دارد .

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با این نگاه است که در حوزه تولید و کشاورزی،عمران روستا می‌توانیم به دستاوردهای خوبی دست یابیم، ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی با توجه به ظرفیت‌ها توانایی پذیرش چنین سازمانی را دارد، تا  با تشکیل این سازمان عمران و توسعه روستاها شتاب بیشتری پیدا کند.

 
انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.