عضو هیئت امنای جامعه جراحان:

ازدواج در سنین بالا از علل بروز ناهنجاری‌های مادرزادی

محرابی گفت: جنگ از جمله علل بروز ناهنجاری‌های مادرزادی بود که رفع شده و امروزه ژنتیک، سن بالای ازدواج و... از دیگر علل بروز ناهنجاری مادرزادی هستند.

دکتر ولی الله محرابی عضو هیئت امنای جامعه جراحان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه میزان درگیری انواع و اقسام بیماری‌ها بر حسب نوع بیماری متفاوت هستند گفت: ۳ تا ۵ درصد دچار ناهنجاری‌ها آنورکتال می‌شوند ولی به طور کلی ناهنجاری‌های مادرزادی در ایران شایع هستند. 

وی اظهار کرد: یکی از علل بروز این ناهنجاری‌ها، جنگ و اتفاقات آن‌ زمان بود که خوشبختانه رفع شده است و ژنتیک، سن بالای ازدواج و... از دیگر علل بروز ناهنجاری مادرزادی هستند که مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌تواند در کاهش بروز این موارد موثر باشد. 

این عضو جامعه جراحان تصریح کرد: مشاوره قبل از ازدواج در کشورهای اروپایی، آمریکا، انگلیس و آلمان مورد توجه قرار گرفته ولی در کشور ما هنوز به گونه‌ای که باید مورد توجه نیست. 

وی یادآور شد: درمان مبتلایان به ناهنجاری‌های مادرزادی باید از‌‌ همان لحظه اول، ساعت و هفته اول آغاز شود و این افراد از‌‌ همان اول تا سنین بالا نیاز به عمل جراحی دارند ولی در کشور ما مراجعه بیماران به جراحان اطفال هنوز جا نیفتاده است. 

دکتر محرابی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک ۸۹ جراح اطفال در رده‌های سنی ۴۰ – ۴۵ سال در کشور تربیت شده‌اند؛ولی هنوز جامعه نتوانسته درک کند که مسائل اطفال، قابل مقایسه با مسائل بزرگسالان نبوده و دخالت رشته‌های دیگر در عرصه جراحی اطفال از جمله مشکلات کنونی جراحان اطفال محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار