سخنگوی وزارت ارشاد از تخلفات ناشران و کاروان سینمای ایران در کن گفت

حسین نوش‌آبادی در نشست هفتگی سخنگوی وزارت ارشاد با رسانه‌ها، از تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب و کاروان سینمای ایران در کن سخن گفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در نمایشگاه کتاب؛ حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هفتگی خود در خصوص تخلفات نمایشگاه کتاب گفت: برخورد با تخلفات نمایشگاه کتاب از مجاری قانونی انجام می‌شود و این کار بر عهده شورای رسیدگی به تخلفات وزارت ارشاد است و هیچ کس خارج از این مجموعه حق اقدام به جمع‌آوری کتاب‌ها را ندارد چون باید تخلفات گزارش شود و وزارت ارشاد از طریق قانون با ناشران متخلف برخورد شود.

*برخورد با چاپ قرآن های بدون مجوز 

سخنگوی ارشاد بیان داشت: با ناشرانی که در حوزه مضامین قرانی کتابهایی را بدون مجوز توزیع کرده‌اند، برخورد قانونی خواهد شد.

وی در خصوص اخبار جدید در مورد حج عمره عنوان کرد: تعلیق عمره، سیاست ارشاد نیست، بلکه سیاست دولت است. وزارت خارجه هم به تازگی عنوان کرده تا زمانی که عذرخواهی رسمی و اشد مجازات ماموران هتاک صورت نگیرد، سفر به حج عمره در حال تعلیق است.

*افراد خارج از فرایند وزارت ارشاد مورد تایید ارشاد نیستند

نوش‌آبادی پیرامون استراتژی کاروان سینمای ایران در جشنواره کن طی دوره شصت و هشتم گفت: برنامه‌ریزی برای حضور ایران در جشنواره‌های مختلف صورت گرفته و با توجه به شرایط انجام خواهد شد. اما افرادی که از سوی وزارت ارشاد و در چارچوب‌های رعایت‌شده از سوی این وزارتخانه معرفی می‌شوند، مورد حمایت هستند، اما افرادی که خارج از فرایند وزارت ارشاد _ ایرانیان مقیم_ افراد و آثار مورد تایید و حمایت ارشاد نیستند.

وی ادامه داد: ولی حضور نمایندگان بین‌المللی که در نمایشگاه های خارجی فرصت خوبی است برای نشان دادن آثار برجسته هنرمندان ایران و نشان دادن قدرت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی، سیاست ما در راستای تشویق هنرمندان برای فستیوال‌های جهانی اینگونه است و این سیاست، سیاست قطعی ماست و از آن حمایت می‌کنیم، چرا که هر میزان مجال حضور هنرمندان بیشتر فراهم شود، این موضوع نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسالمی ایران است تا بتواند توانمندی‌های کشور را به رخ جهانیان در عرصه بین‌المللی بکشاند.

نوش آبادی افزود: نمایشگاه کتاب به عنوان عظیم‌ترین مرکز تجمع انسانی از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی کشور است که هر ساله جمعیت زیادی را میزبان می‌شود و همه توجهات معطوف به این رویداد بزرگ است.

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه بیان کرد: کتاب به عنوان مهمترین میراث تمدن بشری با وجود رشد تکنولوژی، پیشرفت و صنعت دیجیتال همچنان ارزش و جایگاه خود را حفظ کرده و در عرصه فرهنگ و علم و دانش و فناوری موثر است.

وی با بیان اینکه کتاب، مهمترین اثر در بخش فرهنگی جامعه است، اظهار داشت: هرچه بیشتر در حوزه کتاب کار شود باز هم کم است و بهترین عرصه ترویج کتاب‌خوانی نمایشگاه کتاب است. نمایشگاه کتاب باشگاه اهل قلم محسوب می‌شود و پل آشتی بین مردم و صاحبان نشر و مولفین است. نمایشگاه کتاب زمینه‌ای برای تعامل میان ناشران کشور به طور مستقیم خواهد بود. این رویداد هر ساله هم از نظر کمی و هم کیفی مورد توجه است.

نوش‌آبادی با اشاره به آمار و گزارشات دریافتی بیان کرد: طبق آمار استقبال از نمایشگاه کتاب امسال از رشد مناسبی بهره‌مند است. رشد 50 درصدی استقبال از 5 روز اول نمایشگاه که به خرید کتاب منجر شده است، برخلاف آنچه برخی از اصحاب رسانه عنوان کرده‌اند، نشان دهنده رشد استقبال بوده‌ است. این یک اتفاق مهم است و 67 درصد بازدید کنندگان از فضای نمایشگاه و خدمات و اطلاع رسانی در نمایشگاه امسال رضایت داشته‌اند.

*رضایت 65 درصدی مردم از تنوع‌کتاب‌ها و حضور ناشران در نمایشگاه

وی افزود: 76 درصد از بازدیدکنندگان از فضای داخلی نمایشگاه ابراز رضایت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته 35 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به رضایت 65 درصد مردم از تنوع‌کتاب‌ها و حضور ناشران در نمایشگاه بیان کرد: نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش رضایت بازدید کنندگان را نسبت به تنوع کتاب‌های نمایشگاه داشته‌ایم.

نوش‌آبادی تاکید کرد: 2 هزار و 450 ناشر در این نمایشگاه حضور دارند که نسبت به سال‌های گذشته دارای رشد مناسبی است. همچنین نسبت به سال گذشته 2 هزار و 100 ناشر در نمایشگاه شرکت داشته‌اند و این اتفاق رشد خوبی بوده است.

نوش‌آبادی با اشاره به ناشران بین‌المللی بیان کرد: 28 کشور با 170 هزار عنوان کتاب خارجی در نمایشگاه حضور دارند و آثار 3 هزار ناشر خارجی در این نمایشگاه عرضه شده است ضمن اینکه بیش از 35 انجمن دوستی بین کشور ایران و کشور‌های مختلف تشکیل شده است که نشان دهنده استقبال خوب ناشران خارجی از قاره‌های آمریکا، افریقا، آسیا و اروپا بوده است.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به حضور استان‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: 11 استان در این نمایشگاه توانمندیهای خود را عرضه می کنند که حضور نماینده‌های این استان‌ها با مسئولان اجرایی آن‌ها همراه خواهد بود که این گامی برای معرفی کشور ایران و ظرفیت‌های فرهنگی کشور است همچنین برای 8 کشور امکان عرضه توانمندی‌های فرهنگی وجود دارد و 8 روز مختلف برای کشورهای مختلف تعیین شده که مسئولان این کشورها در حوزه فرهنگی جلسات بررسی و تحلیل خواهند داشت.

وی با اشاره به تغییر نحوه‌ی توزیع بن کتاب بیان کرد: با سیاست‌های جدید براساس سیاست اقتصاد مقاومتی واگذاری بن خریداری کتاب به شکل اینترنتی و بدون چاپ کاغذی بوده است و 10 میلیارد تومان بن کتاب برای 4 میلیون و 600  هزار نفر دانشجوها و اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بوده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور کشور عمان به عنوان مهمان در این نمایشگاه بیان کرد: حضور این کشور با 35 نفر از اهالی قلم و نخبگان علمی و فرهنگی همراه خواهد بود .

نوش‌آبادی با اشاره به غرفه رسانه دیجیتال در نمایشگاه کتاب بیان کرد: وزارت ارشاد این بخش به منظور تقویت فناوری اطلاعات فعال کرده است و ارتقاع کمی و کیفی در نمایشگاه حضور دارد.

وی در خصوص تبلیغات با حروف لاتین برخی از غرفه‌ها بر روی پوسترها و بنرها بیان کرد: اگر واژه‌های لاتین با یک نوع رنگ خاصی نوشته شده باشد، مورد پیگیری است اما به دلیل اینکه نمایشگاه کتاب بین‌المللی است در برخی از موارد لازم به استفاده از حروف لاتین استفاده شود اما در هر صورت طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید عمل کنیم که فرموده است«وزارت ارشاد باید کاری کند که زبان فارسی هم در داخل هم خارج از مرز‌های کشور ترویج شود و اصولا سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی بر ترویج خط و زبان فارسی است».

نوش‌آبادی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که با ارائه مدرک از تبلیغات نوشت‌افزارها و اقلامی مثل کیف، خودکار و ابزار تحریر به فروش لوازم تحریر در نمایشگاه می‌پردازند، گفت: این نمایشگاه کتاب است و اگر تبلیغات نوشت‌آفزار و کیف و قلم برای فروش خارج از نمایشگاه باشد مانعی ندارد اما اگر داخل نمایشگاه کتاب به عرضه و فروش لوازم تحریر و کیف و قلم بپردازند با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به لغو کپی رایت بیان کرد: قوانین ما در خصوص ناقضین کپی رایت خیلی کارآمد نیست و به همین دلیل ما این موضوع را به مجلس و دولت ارائه داده‌ایم همان قوانین گذشته هم می‌تواند راهی برای مجازات متخلفین کپی رایت فراهم کند، اما متاسفانه برخی از محاکم قضایی ما به دلیل عدم اشراف به قوانین کپی رایت، اعلام دادرسی می‌کنند و با گذر وقت زیاد به پرونده رسیدگی می‌کنند که شاید در نهایت بتوانند حکم مناسبی بدهند اما امیدواریم رفع خلق قانونی و حمایت به شکل مناسب از صاحبان فکر و اندیشه و مالکان ادبی و هنری احقاق حق صورت بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار