تاریخچه 79 دیدار گذشته؛

دربی 80؛ بی تفاوت های متفاوت به رنگ سرخ‌آبی

دربی 80 در حالی بین دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار می‌شود که هیچ حساسیتی از نظر جدولی برای سرخابی‌ها ندارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، دربی 80 سرخابی‌ها روز جمعه ساعت 17 در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.

 با توجه به اینکه تیم فوتبال استقلال هفته گذشته با شکست سنگین مقابل تراکتورسازی اندک شانس کسب سهمیه آسیا را از دست داد و نتیجه بازی دربی برایش اهمیت چندانی ندارد.

با اینکه دربی 80 سرخابی‌ها هیچ گونه حساسیتی برای دو تیم ندارد اما دربی همواره شرایط خاص خود را دارو حتی اگر دو تیم استقلال و پرسپولیس در کورس قهرمانی یا کسب سهمیه نباشند.

 هواداران دو آتشه سرخابی‌ها برد تیم محبوبشان در دربی برایشان با ارزش تر از کسب جام است، طرفداران دو تیم با برد تیمشان در دربی می‌توانند ماه ها برای رقیبشان کری بخوانند.

 سرخپوشان نسبت به دربی رفت تغییرات زیادی داشتند، حمید درخشان جایش را به برانکو ایوانکوویچ داده است این مربی کروات هدایت سرخپوشان را چند هفته‌ای که بر عهده گرفته است امیر قلعه‌نویی در زمان سرمربیگری برانکو در تیم ملی منتقد اصلی‌اش بود. با این حال برانکو‌ به مربی مثل قلعه‌نویی که قهرمانی در کارنامه دارد افتخار می‌کند با اینکه دربی 80 حساسیتی در جدول لیگ ندارد اما هوادارن سرخابی‌ از تیم‌های محبوبشان انتظار ارائه بازی زیبا به همراه برد را دارند.

به هر حال هر دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس باید ارائه بازی زیبا و تماشاگر پسند را در دستور کار خود قرار دهند تا دربی 80 یک اختتامیه زیبا برای فصل کابوس وار قرمز و آبی لقب گیرد، همچنین یک بازی محتاطانه و کسالت آور برای نباختن ضروری ندارد و سرخپوشان نباید آخرین دلخوشی هواداران را هم از آنها دریغ کنند.

هر دو سرمربی قرمز و آبی تیمشان را برای پیروزی در این بازی به میدان می‌فرستند شاید این بازی آخرین حضور  قلعه‌نویی روی نیمکت‌ استقلال باشد بنابراین وی می‌خواهد خاطره خوشی برای هواداران استقلال رقم بزند.

از سوی دیگر برانکو هم مثل قلعه نویی جایگاهش در فصل بعد مستحکم نیست چرا که شاید با تغییر مالک باشگاه او هم مجبور به جدایی از سرخپوشان شود، هر دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس‌  هفته گذشته مقابل حریفان تبریزی خود شکست خوردند بنابراین برای دلجویی هوادارانش می‌خواهند در این بازی پیروز شوند.

پرسپولیس برای این بازی چند غایب دارد خانزاده به علت محرومیت و بنگر و علی عسگر به علت مصدومیت نمی‌توانند تیم پرسپولیس را در این بازی همراهی کنند پیام صادقیان هم اخراج شده است.

** تاریخچه رویارویی سرخابی‌ها با یکدیگر 

تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس تاکنون 79 مرتبه با یکدیگر رودرو شدند که 24 برد سهم استقلال و 19 برد سهم پرسپولیس بوده است و 36 بازی این دو تیم هم با نتیجه مساوی به پایان رسید.

آبی پوشان در 79 بازی 75 گل به ثمر رساندند و 75 گل هم دریافت کردند.

در آن سوی میدان سرخپوشان در 79 بازی 75 گل زدند و 75 گل دریافت کردند 

** ششمین بازی بدون حساسیت سرخابی‌ها

گفتنی است: برای ششمین بار نتیجه بازی پرسپولیس و استقلال هیچ تغییر خاصی در موقعیت دو تیم ایجاد نمی‌کند.

در سال 1347 بازی دو ستانه سرخابی‌ها صفر- صفر تمام شد در سال 1349 بازی که با پیروزی 3 بر2 تاج سابق تمام شد.

 بازی این دو تیم در سال 1358 در دقیقه 75 قطع شد و یک بر صفر به سود آبی‌ها بود.

 در سال 1359 بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید آخرین بازی لیگ 76 و روز خداحافظی فرشاد پیوس که تاثیری در قهرمانی سرخپوشان با موقعیت آبی پوشان نداشت.

** ترین‌های دربی سرخابی‌ها

 پر گل‌ترین بازی دربی سرخابی‌ها به دربی 12 باز می‌گردد که پرسپولیس با نتیجه 6 بر صفر به برتری رسید.

 بیشترین بازی این دو تیم مربوط به سال 1390 است که شامل شهرآوردهای 70.71.72.73 و 74 بوده است.

 تیم فوتبال استقلال در سال 90 سه بار توانسته پرسپولیس را در شهرآوردهای 70.71.72 ببرد، بر این اساس بیشترین برد را استقلال در یک سال به دست آورده است بیشترین گل زده در یک سال توسط تیم استقلال با ده گل زده و در سال 90 بوده است.

اولین بازی این دو تیم به 16 فروردین 1347 باز می‌گردد که این بازی با نتیجه تساوی به پایان رسید.

اکبر منشی زاده بازیکن استقلال در شهر آورد سوم توانست قفل دروازه پرسپولیس را باز کند و نخستین گلزن دربی لقب گرفت کامبیز جمالی از استقلال و همایون بهزادی از پرسپولیس اولین کاپیتان های دو تیم بودند.

 عبدالرضا مرزون اولین داور بازی دربی سرخابی‌ها در سال 1347 بود.

 همایون بهزادی اولین هت تریک دربی سرخابی‌ها را به نام خود ثبت کرد.

 علی سامره با به ثمر رساندن گل در ثانیه 48 در شهرآورد 53 توانست سریع ترین گل را به نام خود ثبت کند.

 اسماعیل شریفات مهاجم استقلال در وقت اضافه با گلزنی‌اش در شهرآورد 73 برترین گل دربی سرخابی‌ها را به نام خود ثبت کرد.

 ایمون زاید با هت تریک در 9 دقیقه در سال 1390 سریع‌ترین هت تریک را به نام خود ثبت کرد.

صفر ایرانیاک با 7 گل زده از پرسپولیس، حسین کلانی با 6 گل زده از پرسپولیس  غلامحسین مظلومی، علی جباری با 5 گل زده از استقلال، مهدی هاشمی نسب با 5 گل زده برای تیم های استقلال و پرسپولیس ، همایون بهزادی با 4 گل زده از پرسپولیس فرهاد مجیدی و مجتبی جباری با 4 گل زده از استقلال بهترین گلزنان برتر دربی سرخابی‌ها هستند.

علی پروین با 20 بازی از پرسپولیس، افشین پیروانی با 18 بازی از پرسپولیس و علی جباری با 17 بازی از استقلال ناصر حجازی و جواد زرینچه‌ هم با 16 بازی از استقلال بیشترین بازی را در دربی سرخابی‌ها انجام دادند.

پرویز مظلومی با برد در 80 درصد بازی‌های رسمی استقلال که با 4 برد از 5 بازی رسمی همراه بود بهترین سرمربی دربی سرخابی‌ها لقب گرفته است.

محمود خوردبین با حضور در 46 بازی به عنوان سرپرست روی نیمکت پرسپولیس بیشترین حضور را در دربی سرخابی‌ها به عنوان سرپرست داشته است.

 مهدی کیا با 19 سال و 353 روز جوانترین گلزن پرسپولیس در دربی سرخابی ها در شهرآورد 43 بوده است.

 پرویز مظلومی با چهار برد استقلال بیشترین برد متوالی را به نام خود ثبت کرده است.

امیر قلعه‌نویی هم با حضور در 12 بازی رسمی در نیمکت استقلال بیشترین نباختن را در دربی سرخابی‌ها به نام خود ثبت کرده است.

 پر تماشاگر ترین بازی در 15 مهر 1362 در ورزشگاه آزادی انجام شد، بیش از 130 هزار نفر شا هد این دیدار بودند که استقلال گل پرویز مظلومی به پیروزی رسید.

به هر حال باید دید که دربی 80 سرخابی‌ها با چه نتیجه‌ای به پایان می‌رسد و هواداران کدام تیم خوشحال ورزشگاه را ترک می‌کنند؟!

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار